کد خبر: 70826 A

آفتابگردان‌ها ونگوگ| ونسان ونگوگ

ونگوگ با آفتابگردان‌هایش به آسیا می‌رود

ونگوگ با آفتابگردان‌هایش به آسیا می‌رود

یک مورد از مجموعه تابلوهای نقاشی آفتابگردان اثر ون‌گوگ این روزها گل سرسبد نمایشگاهی با موضوع طبیعت بی‌جان در ژاپن است.

ایران آرت: موزه هنر سومپو یکی از تابلوهای مجموعه مشهور «آفتاب‌گردان‌ها» اثر «ونسان ون‌گوگ»‌،‌ نقاش مشهور هلندی را به نمایش می‌گذارد. این تابلو نقاشی که مشابه «آفتاب‌گردان‌ها»یی است که در «گالری ملی لندن»‌ نگهداری می‌شود، سه ماه پس از خلق تابلو «گالری ملی لندن»‌ تکمیل شده است.

این نمایشگاه که «ون‌گوگ و طبیعت بی‌جان: از سنت تا نوآوری» نام دارد تا ۲۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داشت و فرصت کم‌نظیری را برای تماشای این گل‌ها فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، زمانی که مسوولان «موزه هنر سومپو»‌ این تابلو نقاشی را در سال ۱۹۸۷ به قیمت ۲۵ میلیون پوند خریداری کردند،‌ این تابلو نقاشی در آن زمان رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی را شکست.

آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ» دوباره شکوفا می‌شوند
«آفتابگردان‌ها» اثر «ون‌گوگ» در موزه هنر سومپو

فروشنده این اثر هنری در سال ۱۹۸۷ میلادی وارث «آلفرد چستربیتی» از معدن‌داران بزرگ آمریکایی بود. همسر او این نقاشی را در سال ۱۹۳۵ حدود ۱۰۰۰۰پوند خریداری کرده بود و آن را در عمارتی واقع در لندن نگهداری می‌کرد.

نمایشگاه طبیعت بی‌جان «موزه هنر سومپو» که با محوریت «آفتاب‌گردان‌ها» اثر «‌ون‌گوگ» برگزار شده است، قرار بود در ابتدا در بهار ۲۰۲۰ آغاز شود، اما این رویداد هنری به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد.

در این فاصله، نقاشی «آفتاب‌گردان‌ها»‌ در یک مکان دور از انتظار به نمایش گذاشته شده بود:‌ طبقه چهل و دوم دفتر بیمه شرکت «سومپو»‌.

نمایشگاه جدیدی که در «سومپو» برگزار شده است، ۲۴ مورد دیگر از نقاشی‌های «ون‌گوگ» را شامل می‌شود که تقریبا همگی آن‌ها از موزه‌های هلندی امانت گرفته شده‌اند. از جمله آثار قابل توجه این نمایشگاه به «طبیعت بی‌جان با گل و رز»(تابستان ۱۸۸۷)  و «طبیعت بی‌جان با بشقاب پیاز»(ژانویه ۱۸۸۹) می‌توان اشاره کرد.

آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ» دوباره شکوفا می‌شوند
«آفتاب‌گردان‌های پژمرده» اثر «ون‌گوگ» ۱۸۸۷

تابلو نقاشی «طبیعت بی‌جان با گل و رز» اثر «ون‌گوگ» در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک اثر تقلبی معرفی شد. ۹ سال بعد به دنبال تحقیقاتی که با استفاده از روش‌های علمی توسط «موزه ون‌گوگ» انجام شد، این نقاشی به طور کامل توسط «موزه ون‌گوگ» به عنوان یکی از آثار اصلی این هنرمند تایید شد.

این نمایشگاه همچنین ۴۰ اثر هنری از سایر هنرمندان اروپایی از جمله نقاشی‌های «مونه»، «پیسارو» و «گوگن» را دربرمی‌گیرد.

در سال‌های گذشته بحث زیادی درباره این مسئله وجود داشت که آیا آفتاب‌گردان‌های توکیو در نوامبر/اوایل دسامبر ۱۸۸۸ خلق شده‌اند یا ژانویه ۱۸۸۹؛ تفاوت چند هفته در زمان خلق این نقاشی‌ها شاید در ظاهر بی‌اهمیت برسد،‌ اما باید در نظر داشت که «ون‌گوگ»‌ در بیست و سوم دسامبر بود که گوش خود را برید و به دنبال آن «گوگن»‌ ناگهانی «خانه زرد»‌ را ترک کرد.

چرا «آفتابگردان‌ها»ی اثر «ون‌گوگ» مشهور شدند؟

آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ» احتمالا جزو مشهورترین نقاشی‌های تاریخ به شمار می‌روند. «ون‌گوگ» شیفته این گل‌های طلایی بود و بارها آن‌ها را نقاشی کرد. حتی دوستانش برای مراسم ترحیم او گل‌های آفتاب‌گردان آوردند.

نقاشی گل‌های «آفتاب‌گردان» که امروزه مشهور شده‌اند، درحقیقت دومین مجموعه از نقاشی‌های گل‌های آفتاب‌گردان «ونسان ون‌گوگ» هستند. او پیش از این نقاشی‌های مشهور، چهار تابلو نقاشی با این سوژه را در دوران اقامتش در پاریس خلق کرده بود که گل‌ها را درحالی که روی زمین قرار داشتند به تصویر می‌کشیدند.

«پل گوگن» نقاش مشهور فرانسوی زمانی که تابلوهای «آفتاب‌گردانِ» پاریسی «ون‌گوگ» را دید، آن‌ها را تحسین کرد و دو مورد از آن‌ها را بالای تختش در آپارتمانش نصب کرد.

اما مجموعه مشهور تابلوهای نقاشی گل‌های آفتاب‌گردان در گلدان در ابتدا به عنوان آثار تزئینی اتاق «پل گوگن» در «آرل» خلق شدند. «ون‌گوگ» در مجموع هفت تابلو نقاشی برای این مجموعه خلق کرد که پنج مورد از آن‌ها اکنون در موزه‌های مختلف سراسر جهان نگهداری می‌شوند (موزه هنر در مونیخ، گالری ملی در لندن و موزه ون‌گوگ در آمستردام، موزه هنر فیلادلفیا و موزه هنر در توکیو). یک مورد از سایر نقاشی‌های این مجموعه نیز در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شود و یک مورد دیگر در طول جنگ جهانی دوم گم شدند.

آفتاب‌گردان‌های «ون‌گوگ» دوباره شکوفا می‌شوند
«آفتاب‌گردان‌های پژمرده» اثر «ون‌گوگ» ۱۸۸۷

زمانی که «ون‌گوگ» و «پل گوگن» در «آرل» واقع در فرانسه زندگی می‌کردند، «گوگن» پرتره‌ای از «ون‌گوگ» کشید که او را حین خلق یکی از این تابلوهای معروف گل‌های آفتاب‌گردان نشان می‌داد. با اینکه ما چهره «ون‌گوگ» را از خودنگاره‌های زیادی که به جای مانده می‌شناسیم، اما این نقاشی تصویری از چهره این هنرمند از نگاه فرد دیگری را ارائه می‌کند.

خلق تابلوهای نقاشی طبیعت بی‌جان با موضوع گل، در آن زمان بسیار بین هنرمندان رایج بود. «ون‌گوگ» در ابتدا از روش سنتی‌تری برای خلق نقاشی‌های طبیعت بی‌جان استفاده می‌کرد، اما با گذشت زمان او به خلق نقاشی‌هایی با تضاد رنگی بارزتری روی آورد. نقاشی‌های «آفتاب‌گردان» یکی از نمونه‌های استفاده از این روش جدیدتر است. او در این مجموعه نقاشی‌ها از طیف‌های مختلف رنگ زرد و سبز استفاده کرد.

نقاشی‌های «آفتاب‌گردان» به عنوان نمادی برای خوشحالی نقاشی شدند. این گل‌های زرد در ادبیات هلند استعاره‌ای از وفاداری و از خودگذشتی بودند و این بار «ون‌گوگ» از آن‌ها به عنوان نمادی برای قدردانی استفاده کرد. «ون‌گوگ» همچنین دوست داشت یک نقاشی سه‌گانه با ترکیب دو تابلو «آفتابگردان» و تابلو نقاشی «زنی که گهواره را تکان می‌دهد» خلق کند.

این نقاش هلندی گل‌های زرد آفتاب‌گردان را نقاشی و آن‌ها را به آثار مشهور دنیای هنر بدل کرد.

این تابلوها اکنون در زمره گران‌قیمت‌ترین آثار هنری جهان به‌شمار می‌روند.

ونسان ونگوگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین