کد خبر: 71110 A

گاوین جانتس Gavin Jantjes | بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation

گاوین جانتس Gavin Jantjes با انتزاعی ها در بنیاد هنر شارجه / عکس ها

گاوین جانتس Gavin Jantjes با انتزاعی ها در بنیاد هنر شارجه / عکس ها

گاوین جانتس را با نقاشی فیگوراتیو آفریقایی اش می شناسند، سیاسی و منتقدانه. تصور اینکه او اگر دنیا را انتزاعی و غیر فیگوراتیو می دید دیگر سخت نیست، به لطف بنیاد هنر شارجه می توانید در گالری شماره ۴ میدان زیبای المریجه شارجه چنین آثاری از گاوین ببینید.

ایران آرت : آزاده جعفریان : این روزها بنیاد هنر شارجه که ریاست آن را شیخه حور القاسمی ، Sheikha Hoor Al Qasimi به عهده دارد ، در میدان زیبا و بکر المریجه شارجه ( ساختمان اصلی خود ) در سه گالری ۴، ۵ و ۶ میزبان نقاشی های گاوین جانتس ، نقاش معروف آفریقایی ست.

این نمایش با همکاری مؤسسه آفریقا شارجه Africa Institute Sharjah توسط صلاح ام حسن Salah M. Hassan مدیر مؤسسه آفریقا و استاد برجسته دانشگاه کرنل برگزار شده است.

گاوین جانتس را با درگیری او با فعالیت های ضد آپارتاید در دهه 1970 تا اواسط دهه 1980می شناسند، نقش دگرگون کننده او در مؤسسات هنری در بریتانیا، آلمان و نروژ و تصویرهای فیگوراتیو متقاعد کننده او از مبارزه جهانی سیاهان برای آزادی و همچنین انتقال اخیر او به غیرنظامیان را بررسی می کند که در گالری شماره ۵ بنیاد هنر شارجه نمونه های شاخصی از آن به تماشاست.

اما این میان حیف است نقاشی‌های غیر فیگور «گاوین جانتس» در گالری 4 بنیاد هنری شارجه گالری چهارم بنیاد هنر شارجه را از دست دهید.

نقاشی های غیر فیگور «گاوین جانتس» Gavin Jantjes در گالری 4 در بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation است. 

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

آثار هنری که از سال 2017 تاکنون خلق شده اند. این نقاشی ها احساس آزادی را القا می کنند. بینندگان می توانند ساعت ها و ساعت ها مقابل آثار هنری بنشینند و با خطوط جانتس در ذهن خود برقصند. 

پیدلست رنگ ها با دقت زیادی انتخاب شدند. شما می توانید نمونه های جدیدی از رنگ ها را در طبیعت پیدا کنید و دوست دارید خود را در بوم بگذارید و روی رنگ های واقعی بخوابید. 

جانتس بینندگان را به مدیتیشن با خطوط، رنگ ها، بوم بزرگ و هنر واقعی دست نخورده دعوت می کند. 

پالت رنگ Jantjes، ترکیب بندی پویا و لایه بندی پیچیده بیننده را غرق می کند. نقاشی‌های او از طریق تأثیر متقابل نشانه‌ها، اشکال و تونالیته‌ها، حواس را برمی‌انگیزد و درون نگری را شعله‌ور می‌سازد. 

جانتس به دنبال ایجاد "مراقبه ای مشترک" با بیننده است. به این ترتیب، عناوین - که در ابتدا نقش مهمی در ارائه تفسیری از کار او داشتند - شروع به ناپدید شدن کردند و به مخاطب اجازه می‌داد تا با ذهنی باز با اثر روبرو شود. 

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

مقیاس و اندازه تابلوها بزرگ است و همین مقیاس برای ارائه ایده ها و زیبایی شناسی جانتس مهم است.

نقاشی‌های بزرگ‌تر بینندگان را درگیر عمل نگاه کردن می‌کنند. این دیدگاه جدید به طور ریشه ای رابطه فعلی جانتس با نقاشی را آگاه کرده است. 

مجموعه The Exogenic Series 2017 اولین آثار غیر فیگوراتیو او با عنوان The Exogenic Series (Aqua)' (2017) است . بدون عنوان شماره 1، شماره 2 و شماره 9 از «سری اگزوژنیک»، اکریلیک روی بوم، 200 در 145 سانتی متر خلق شده (2017)، مرزهای نقاشی گاوین جانتس را فراتر از اشکال متعارف بازنمایی می کند. 

این آثار به بررسی انتزاع غیر فیگوراتیو می پردازند، حرکتی جسورانه برای هنرمندی که پیش از این بر مضامین سیاسی و آثار فیگوراتیو تمرکز کرده بود. 

سری اگزوژنیک (آکوا) فراوان ترین عنصر زمین را بررسی می کند: آب. 

جانتس به جای مناظر دریایی معمولی، از خطوط، نقاط و لکه‌ها برای برانگیختن باروری طبیعت استفاده می‌کند. تصاویر شکل می گیرند و حل می شوند و حس سیالیت و سرزندگی را ارائه می دهند. 

بوم‌های بدون عنوان بزرگ که به‌عنوان یک سکانس نمایش داده می‌شوند، هارمونی شبیه به یک قطعه موسیقی ایجاد می‌کنند و مخاطب را به تفکری تازه در دیدن دعوت می‌کنند.

انتخاب رنگ‌های شفاف نسبت به رنگ‌های اشباع، تعهد جانتس را به این جهت جدید نشان می‌دهد. این نقاشی‌ها بدون روایت یا قیاس در فضای بین احساس و منطق وجود دارند و بینندگان را به تعامل غریزی نهیب می زنند.

جالب اینکه "سریال شارجه" 2022 گاوین جانتش از جمله بزرگ ترین آثار او محسوب می شوند.این ها بدون عنوان شماره 1 و بدون عنوان شماره 2 با تکنیک اکریلیک روی بوم، 140 در 400 سانتی متر و 200 در 600 سانتی متر. از جمله بزرگترین نقاشی های او، در زمان اقامت او در بنیاد هنر شارجه در سال 2022 خلق شده است.

جانتس با استفاده از پوشش‌های نازک رنگ، علائم، خطوط و رنگ‌ها را ترکیب می‌کند و قلمروی اثیری را تداعی می‌کند که در آن پیش‌زمینه، زمین میانی و پس‌زمینه به طور یکپارچه در هم تنیده می‌شوند. 

گاوین جانتس Gavin Jantjes  بنیاد هنر شارجهSharjah Art Foundation

این اثر بدون افق قابل تشخیص، نشانه کمی از جهت‌گیری ارائه می‌کند و بینندگان را وادار می‌کند تا با سؤالات زیادی درباره احساسات و فضای تصویری روبرو شوند. 

و سرانجام در گالری شماره 4 بنیاد هنر شارجه می توانید اثر «سریال ویتنی» (2019- در حال انجام)، در مقیاس کوچکتر از آثار قبلی گاوین جانتس را هم ببینید که نشان دهنده کاوش مداوم او در نقاشی غیر فیگوراتیو است که هنرمند را قادر می سازد تا قلمروهای فضای تصویری، موقتی و بیان احساسی را بررسی کند.

نقاشی های گاوین جانتس تا دهم مارچ ۲۰۲۴ به تماشا خواهد بود.

 

بنیاد هنر شارجه حور القاسمی گاوین جانتس Gavin Jantjes بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation مؤسسه آفریقا شارجه Africa Institute Sharjah صلاح ام حسن Salah M. Hassan
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین