کد خبر: 71138 A

بنکسی| نقاشی بنکسی

اثر یک میلیون پوندی بنکسی تخریب شد

اثر یک میلیون پوندی بنکسی تخریب شد

یکی از آثار مهم بنکسی که در زمان خروج بریتاینا از اتحادیه اروپا روی دیوار یک ساختمان خلق شده بود، با تخریب بنا به طور کامل از بین رفته است. با این حال برای مرمت دوباره آن تلاش‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

ایران آرت: نقاشی دیواری بنکسی که پس از رای بریتانیا مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا برای اولین‌بار رونمایی شده بود، پس از تخریب ساختمانی که نقاشی روی آن کشیده شده بود، از بین رفت!

اثر گرانقیمت بنکسی چقدر می‌ارزد؟

به گزارش ایلنا به نقل از «سی‌ان‌ان»، این اثر هنری که گفته می‌شود حدود یک میلیون پوند ارزش‌گذاری شده است، اولین بار در سال ۲۰۱۷ در شهر ساحلی دوور ظاهر شد؛ یعنی یک سال پس از آن که بریتانیا در یک همه پرسی بحث برانگیز به خروج از اتحادیه رای داد.

 

نقاشی دیواری بنکسی کارگری را به تصویر می‌کشد که ستاره‌ای روی پرچم اتحادیه اروپا  را چکش‌کاری می‌کند/ این اثر گردشگران  را به منطقه جذب می‌کرد

البته باید گفت این اثر دو سال پس از خلق آن توسط بنکسی از روی دیوار ناپدید شده بود و به نظر می‌رسیده روی آن را پوشانده‌اند. ماجرا از زمانی آغاز شده بود که اهالی منطقه داربستی را پای نقاشی دیده بودند. 

نقاشی دیواری بنکسی که ساختمان «قلعه تفریحی» را زینت می‌داد، کارگری را به تصویر می‌کشید که یکی از ۱۲ ستاره زرد روی پرچم آبی اتحادیه اروپا را کنار زده بود. 

همه اینها در حالی رخ داده که اثر گرافیتی بنکسی منطقه مربوطه را به یکی از مکان‌های گردشگری تبدیل کرده بود. 

گفتنی است‌ این بنا قرار بوده بازسازی شود و برای این قضیه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته بود و گفته بودند ناپدید شدن اثر یا پوشاندن آن به همین دلیل بوده است! اما اکنون، با وجود تمام تلاش‌ها برای بازسازی بالقوه این اثر، ساختمانی که روی آن نقاشی شده بود، به عنوان بخشی از یک پروژه بازسازی گسترده‌تر تخریب شده است. 

توضیحاتی درباره سرنوشت اثر  سیاسی بنکسی

بنا به گفته مقامات مربوطه این محل قرار است در قالب مجموعه‌ای به نام «نیمکت» امکانات فرهنگی و مشارکت‌های اجتماعی مردم را منجر شود. همچنین خانه‌هایی مسکونی برای این مجموعه طراحی شده‌اند. 

سخنگوی شورای شهر دوور (DDC) در بیانیه‌ای گفته است: «قبل از صدور مجوز تخریب، و با در نظر گرفتن توصیه‌های حرفه‌ای حفاظت از محیط زیست، تشخیص داده شده که اثر بنکسی بدون هزینه‌های قابل توجهی که به عنوان مالیات تعیین شده و باید پرداخت شود، حفظ نخواهد شد. حتی اگر به لحاظ فنی و سخت‌افزاری امکان نگهداری از اثر بنکسی را داشته باشیم، موضوع مالیات و عدم پرداخت آن تا به امروز، ماندگاری آن را مورد تهدید قرار خواهد داد. 

شورای شهر دوور طبق توضیحات آنلاین خود گفته‌اند در خلق نقاشی توسط بنکسی یا پوشاندن اثر او دخالتی نداشته‌اند. 

با وجود همه اتفاقات رخ داده سخنگوی شورای شهر گفته: پیمانکار مربوطه که انجام کارهای مجموعه «نیکمت» را به عهده دارد در تلاش است بلکه راهی بیابد تا اثر بنکسی احیا شود. 

البته سخنگوی شورای شهر دوور یادآور شده: باتوجه به اینکه اثر هنری روی دیوار یک ساختمان نقاشی شده هیچ قطعیتی برای حفظ آن وجود ندارد. اما با این حال پیمانکار و پرسنل مربوطه در حذف ستاره‌های داخل اثر و بخشی از مرد و نردبان او موفق بوده‌اند که قدمی به سوی نابودی آن است.

2

این نقاشی دیواری در سال ۲۰۱۹ سفید شد، اما تلاش‌هایی برای حفظ برخی از آثار هنری زیر رنگ انجام شده بود که حال با اتفاقات رخ داده این امر دور از واقعیت به نظر می‌رسد

تلاش برای حفظ و مرمت اثر

پیمانکار مربوطه نیز  در ادامه گفته است: شرکت تخریب تمام هزینه‌های اضافی را پرداخت می‌کند که به این معنی است که در صورت موفقیت، اثر هنری دارایی آن شرکت محسوب خواهد شد. 

سخنگوی شرکت تخریب در ایمیلی به «سی‌ان‌ان»، گفته است: قطعات بازیابی شده از نقاشی دیواری در حال حاضر در حال ارزیابی هستند. در ادامه ایمیل آمده است که شرکت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا اثر هنری بنکسی را نجات دهد و به این واسطه جامعه از آن لذت ببرند. 

آیا بنکسی هنرمندی خود ویرانگر است؟

موضوع جالب توجه این است که بنکسی این هنرمند گریزان از جامعه و قانون هنوز در اینباره اظهارنظر نکرده است. با اینکه قیمت و ارزش مالی آثار بنکسی هر سال بالا می‌رود اما او همچنان به کشیدن آثار گرافیتی در مکان‌های عمومی شهری اصرار دارد و به این کار ادامه می‌دهد. او حتی برخی مواقع مخاطبان و هواداران خود را به سرقت یا تخریب آثارش دعوت می‌کند. چنین رفتارها و عملکردی قطعا آثار او را مورد تهدید نابودی قرار خواهد داد. 

از تخریب آثار بنکسی مثال‌هایی وجود دارد. مثلا اینکه اثر او با عنوان «غرفه جاوسی» یکی از مشهورترین آثارش سال ۲۰۱۶ تخریب شد. این اثر سه مامور مخفی را با تجهیزات ضبط در اطراف یک باجه تلفن نشان می‌دهد.

3

اثر هنری که بنکسی آن را «ریمل روز ولنتاین» نامیده و آن را در شهر ساحلی ماگریت خلق کرده است. این اثر در فاصله کوتاهی مورد سرقت قرار گرفت

مورد دیگر هم در ماه فوریه امسال رخ داده است. ماجرا از این قرار است که فریزر متروکه‌ای که بخشی از اثر هنری بنکسی را در شهر مارگیت تشکیل می‌داد، تنها چند ساعت پس از اعلام بنکسی مبنی بر اینکه فریز بخشی از اثر اوست، مورد سرقت قرار گرفت.

dims-22

اثر معروف بنکسی با عنوان «دختری با بادکنک قرمز» که بنکسی آن را پس از فروختن خرد کرد

بنکسی همچنین در سال ۲۰۱۸ یکی از آثار خود باعنوان «دختری با بادکنک قرمز» را پس از فروش با مبلغی بیش از یک میلیون دلار با دستگاه خردکن تکه تکه کرد. این اثر در سال ۲۰۱۷  به عنوا محبوب‌ترین اثر هنری بریتانیا معرفی شده بود. بنکسی در ادامه و پس از خرد کردن اثرش در صفحه اینستاگرامش تایید کرد که این حرکت عمدی بوده است! او در ادامه نام اثر را «عشق در سطل زباله» گذاشت.

بنکسی کیست؟

گفتنی است بنکسی تا به امروز هویت واقعی خود را پنهان نگه داشته و با این وجود همواره مشغول خلق آثار گرافیتی روی دیوارهای شهرهای مختلف است. البته باید گفت او آثار کوچکی را هم در قالب نقاشی خلق و ارائه کرده که«دختری با بادکنک قرمز» تنها یکی از  آنهاست. طی تمام این سال‌ها تنها یک نشریه مدعی شده که هویت او را کشف کرده است. نشریه مربوطه، مدعی است که نام اصلی بنکسی رابین گانینهام و زاده بریستول است. اما واقعیت این است که بنکسی هویت خود را حتی از خانواده‌اش هم پنهان کرده است و این وسواس و تاکید طی سی سال فعالیت جدی و مستمر از او شخصیتی مرموز ساخته است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بنکسی و هنرش درهم شکستن قواعد هنر خیابانی و شهری است. او یکی از معدود هنرمندانی است که همواره نسبت به سیاست‌های غلط دولت‌ها و جنگ‌های درگرفته بین کشورها انتقادات تندی را مطرح نموده است. او در نوار غزه و فلسطین هم در تقابل با جنایات رژیم صهیونستی آثاری را خلق کرده است.

بنکسی نقاشی بنکسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین