کد خبر: 71266 A

داور یوسفی| نمایشگاه سرنمون| گالری شیرین

داور یوسفی با نمایشگاه نقاشی سرنمون در گالری شیرین

داور یوسفی با نمایشگاه نقاشی سرنمون در گالری شیرین

«سَرنمون» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی داور یوسفی، هنرمند نقاش است که از ۸ تا ۲۰ دی در گالری شیرین برگزار می‌شود.

ایران آرت: نمایشگاه انفرادی نقاشی داور یوسفی با عنوان «سَرنمون» روز جمعه ۸ دی‌ماه در گالری شیرین افتتاح می‌شود.

داور یوسفی متولد ۱۳۴۲ در شهر خلخال اردبیل و عضو انجمن نقاشان ایران و هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی است. علاقه به هنر از دوران نوجوانی در او شکل گرفت. یوسفی پس از مقطع دیپلم تا ۲۶ سالگی نقاشی را به صورت شخصی و پراکنده وی گرفت و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی است.

داور یوسفی

یوسفی در سال ۱۳۷۳ و ۱۳۷۵ کارنمای انفرادی در گالری آریای تهران برگزار کرد و از آن پس نیز آثارش را بارها به صورت انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران به نمایش درآورده است. از جمله در نگارخانه‌های برگ، ممیز، خانه هنرمندان، صا، طراحان آزاد و ساربان و در کشورهایی نظیر کانادا، امارات، کویت، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا و یونان. آخرین نمایشگاه انفرادی او امسال در گالری N در شهر پاریس برگزار شد. وی علاوه بر نقاشی دیوارنگاره‌هایی نیز با موزاییک در فضاهای عمومی شهر تهران اجرا کرده است.

نخستین حضور آثار یوسفی در حراج‌ها به دی ماه ۱۳۹۹ در سیزدهمین دوره حراج تهران باز می‌گردد. در سال ۱۴۰۱ در آرت فر لندن شرکت کرده است.

 نقاشی‌های یوسفی رنگ و بویی بدوی و پریمیتیو دارند. پیکره‌های انسانی و حیوانی نقش مایه‌های عمده آثار اوست. تمهیداتی نظیر چکیده‌نگاری، تقطیع اندام‌ها و ترسیم پیکره‌ها به صورت تخت و از زاویه تمام رخ یا نیم رخ یادآور نگاره‌های باستانی، از قاهره تا لرستان است. ترکیب بندی آثار او و بهره گیری از پرسپکتیو مقامی نیز جلوه‌ای آرکابیک به نقاشی‌ها می‌بخشد. او در ترسیم پیکره‌ها در دو محور هم نشینی و جانشینی اندام‌ها دخل و تصرف می‌کند و با تقطیع بخش‌هایی از پیکره یا گسترش و امتداد آن با تکرار اجزایی مانند سر شخصیت‌های روایات اساطیری خود را پدید می‌آورد. پرداخت خام‌دستانه و بدوی و کار با رنگ‌هایی که در برخی تابلوها به رنگ‌های ارگانیک بومی نزدیک می‌شوند با موضوعات و رویکرد نقاشانه این هنرمند همخوانی و هم افزایی دارد.

داور یوسفی

جاوید رمضانی درباره مجموعه او چنین می‌گوید: هایدگر فیلسوف آلمانی تاریخ را به دور می‌داند. تمایل به حفظ تاریخ، بازگرداندن دیدگاهی ایده آل نسبت به گذشته و بازآوردن این تاریخ تمایلی غیرقابل انکار است. وی معتقد است تاریخ باز می‌گردد اما در مفهوم آغازی نو و یادآوری مفاهیم اکنون و آینده این رفتار در این نمایش به خوبی دیده می‌شود.

در این، نمایش اسطوره‌ها ساختار فرمال و ظاهری نمایش را شکل داده‌اند. اما در صحنه‌های نمایشی و قاب‌های پیش روی شما بیننده با شخصیت‌های اسطوره‌ای مواجه است که بهانه‌ای برای نمایش مصائب زیستن معاصر است. هوشمندی نقاش در نگاه به رفتارهای گذشته دیدگاهی انتقادی داشته و در پی رازورزی‌هایی است که سنت هنر ایرانی قرن‌ها از آن بهره برده است. نوع ترکیب بندی ها و نحوه انتخاب کاراکترها همگی گذشته و حال را در هم آمیخته تا به آنچه تاریخ مصائب اکنون است اشاره کند.

گشودن رمز این واگویه‌ها لذت دیدن و کشف این روایت‌ها را دوچندان می‌کند.

داور یوسفی

نمایشگاه «سرنمون» از ۸ تا ۲۰ دی در گالری شیرین برپا خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ۱۶ تا ۲۰ از آثار داور یوسفی دیدن کنند. گالری در روزهای دوشنبه تعطیل است.

گالری شیرین در کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳، شماره ۵ واقع شده است.

گالری شیرین داور یوسفی نمایشگاه سرنمون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین