کد خبر: 71286 A

اثر هنری| پیکاسو| کلود مونه| گوستاو کلیمت

۱۰ اثر هنری گرانقیمت سال ۲۰۲۳/ از شاهکارهای پیکاسو و کلیمت تا تابلوی جنجالی کاندینسکی

۱۰ اثر هنری گرانقیمت سال ۲۰۲۳/ از شاهکارهای پیکاسو و کلیمت تا تابلوی جنجالی کاندینسکی

در سال ۲۰۲۳، قیمت گران‌ترین آثار فروخته‌شده در حراج نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت.

ایران آرت: فهرست گران‌ترین آثار هنری فروخته‌شده در سال ۲۰۲۳ درحالی منتشر شده است که رقم کلی ۱۰ اثر گران فروخته‌شده امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نیوز، در سال ۲۰۲۰، تنها دو مورد از ۱۰ اثر هنری گران‌قیمت فروخته‌شده در حراج قیمتی فراتر از ۵۰ میلیون دلار داشتند. در سال ۲۰۲۱، تا حدی به دلیل فروش آثار هنری متعلق به خانواده «مکلو»، هر یک از ۱۰ اثر گران سال به قیمتی بیش از ۵۰ میلیون دلار فروخته شدند. در سال ۲۰۲۲، بار دیگر سطح قیمت‌ها بالا رفت: ارزان‌ترین اثر در بین ۱۰ اثر گران سال اثر هنری از «رنه ماگریت» بود که به قیمت ۷۹.۸ میلیون دلار فروخته شد.

اکنون این سیر صعودی تغییر کرده است. در سال ۲۰۲۳، قیمت گران‌ترین آثار فروخته‌شده در حراج نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشت.

دهمین اثر گران قیمت امسال را با سال ۲۰۲۲ مقایسه کنید. «فلامینگوها» اثر «آنری روسو» در ماه مه گذشته به قیمت ۴۳.۵ میلیون دلار فروخته شد و رکورد جدیدی را برای او در حراج ثبت کرد. این مقدار کمی بیشتر از نصف قیمت اثر هنری فروخته‌شده «ماگریت» در سال ۲۰۲۲ است.

نشانه‌های رکود را در ابعاد دیگری هم می‌توان دید. امسال، چهار مورد از آثاری که در فهرست ۱۰ اثر گران سال قرار گرفتند، در مجموع کمتر از ۵۰ میلیون دلار به فروش رسیدند. گران‌ترین اثر فروخته شده در حراج را نیز در نظر بگیرید. گران‌ترین اثر امسال، نقاشی از «پیکاسو» بود که ۱۳۹ میلیون دلار فروخته شد. سال گذشته، نقاشی «مرلین مونرو» اثر «اندی وارهول» ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد. به این ترتیب قیمت گران‌ترین سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

این افت قیمت در رقم کل ۱۰ اثر گران امسال نیز مشهود است؛ چراکه در سال ۲۰۲۳ رقم کل ۱۰ اثر گران فروخته‌شده ۶۶۰ میلیون دلار بود، این درحالی است که در سال ۲۰۲۲ این رقم به۱.۱ میلیارد دلار رسید:

در ادامه نگاهی داریم به گران‌ترین آثار هنری که در سال ۲۰۲۳ در حراجی‌ها فروخته شد:

۱۰. «فلامینگوها»(۱۹۱۰) اثر «آنری روسو»

۴۳.۵ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

در ماه مه، زمانی که این تابلو به قیمت ۴۳.۵ میلیون دلار در جریان آثار هنری قرن بیستم حراجی «کریستیز» فروخته شد، رکورد جدیدی برای «روسو» به ثبت رسید. این قیمت به مراتب از رکورد قبلی چهار میلیون دلاری این هنرمند که سه دهه پیش در سال ۱۹۹۳ با فروش یک پرتره به ثبت رسیده بود، فراتر است.

۹. «مورناو و کلیسای شماره ۲»(۱۹۱۰) اثر «واسیلی کاندینسکی»

۴۴.۸ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

در ماه مارس این نقاشی انتزاعی اثر «کاندینسکی» پس از اینکه به وارثان اصلی‌اش بازگردانده شد در حراجی ساتبیز لندن به فروش رسید و رکورد گران‌ترین اثر این هنرمند را شکست.

این نقاشی که از سال ۱۹۵۱ در مجموعه موزه «Van Abbemuseum» واقع در «آیندهوون»‌ نگهداری می‌شد، نسخه رنگارنگی از روستای آلمانی «مورناو» را به همراه مناره بلند کلیسای آن روستا به تصویر می‌کشد.

«واسیلی کاندینسکی» نقاش روس و پیشگام هنر انتزاعی بود. پیشتر تابلو نقاشی «نقاشی با خطوط سفید» که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۱ میلیون دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد به عنوان گران‌ترین اثر این هنرمند شناخته می‌شد.

۸. «بدون عنوان»(زرد، نارنجی، زرد، نارنجی روشن)(۱۹۵۵) اثر «مارک روتکو»

۴۶.۶ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

نقاشی «بدون عنوان» (زرد، نارنجی، زرد، نارنجی روشن)(۱۹۵۵) در حراج کریستیز به یکی از گرانترین آثار فروخته‌شده در ماه نوامبر نیویورک تبدیل شد.

۷. «خاطرات سفری به لنینگراد»(۱۹۶۵) اثر «ریچارد دیبنکرن»

۴۶.۴ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

منتقدان گفته‌اند که این تابلوی «دیبنکرن» را می‌توان با مجموعه معروف «اوشن پارک» او مرتبط دانست و شاید به همین دلیل باشد که زمانی که این نقاشی در ماه نوامبر در حراجی ساتبیز فروخته شد، رکورد جدیدی برای این هنرمند آمریکایی به ثبت رسید. عنوان گران‌ترین اثر فروخته‌شده این هنرمند به اثری تعلق داشت که «دیبنکرن» در سال ۱۹۷۱ خلق کرده بود و در حراجی سال ۲۰۲۱ به  قیمت  ۲۷.۳ میلیون دلار فروخته شده بود.

۶. «پیکره در حال حرکت»‌(۱۹۷۶) اثر «فرانسیس بیکن»‌

۵۲ میلیون دلار

این نقاشی در ماه نوامبر، پس از پنج دهه از اینکه در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد، در معرض دید عموم قرار گرفت و در یک حراج عصرانه کریستیز در نیویورک به فروش رسید. کارشناسان انتظار داشتند این نقاشی ۵۰ میلیون دلار فروخته شود.

۵. «جزیره در آترزی» اثر «گوستاو کلیمت»‌

۵۳ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

این نقاشی در جریان حراجی که در ماه مه توسط «ساتبیز» برگزار شد به قیمت ۵۳ میلیون دلار فروخته شد. کارشناسان پیش از حراجی قیمت این نقاشی را ۴۵ میلیون دلار برآورد کرده بودند. این نقاشی منظره یک دریاچه در اتریش را به تصویر می‌کشد.

۴. «نیل»(۱۹۸۳) اثر «ژان میشل باسکیا»

۶۷ میلیون دلار

بالاترین قیمت فروش آثار هنر معاصر «کریستیز» در ماه مه متعلق به اثری از «باسکیا» بود که در آن جمجمه‌ها و پیکره‌های شناور در برابر عبارات خط‌خورده‌ای که به متون اساطیری باستانی رجوع می‌کنند، به تصویر کشیده شده است.

۳. «تالاب نیلوفرهای آبی» (۱۹۱۹) اثر «کلود مونه»

۷۴ میلیون دلار

گران‌ترین آثار هنری سال را بشناسید

 این نقاشی «برکه نیلوفرهای آبی»‌ نام دارد و بر روی بومی با عرض دو متر خلق شده است و همچون سایر نقاشی‌های این مجموعه بازتاب‌های نور بر آب، نیلوفرهای آبی و درختان بید را به تصویر می‌کشد. این نقاشی در حالی در ماه نوامبر در حراجی «کریستیز» به قیمت ۷۴ میلیون دلار فروخته شد که پیش از مزایده انتظار می‌رفت قیمت‌ آن به ۶۵ میلیون دلار برسد.

۲. «بانویی با بادبزن»(۱۹۱۷) اثر «گوستاو کلیمت»

۸۰ میلیون دلار

وقتی شعبه «ساتبیز لندن» اعلام کرد که قرار است تابلو «بانویی با بادبزن» را بفروشد، که تصور شود آخرین پرتره‌ای است که کلیمت کشیده است، کارشناسان ارزش آن را ۶۵ میلیون پوند (۸۰ میلیون دلار) برآورد کردند.

تابلو نقاشی «بانویی با بادبزن»‌ (Dame mit Fächer) که پرتره زنی ناشناس را به تصویر می‌کشد، زمانی که «کلیمت»‌ در فوریه سال ۱۹۱۸ میلادی درگذشت، هنوز روی سه‌پایه کارگاه نقاشی این هنرمند بود.

۱. «زنی با ساعت»(۱۹۳۲) اثر «پابلو پیکاسو»

۱۳۹ میلیون دلار

پیکاسواین نقاشی مانند بسیاری از گران‌ترین آثار پیکاسو که در حراجی فروخته شده‌اند در سال ۱۹۳۲ خلق شده است. این اثر در ماه نوامبر در حراجی «ساتبیز» در نیویورک فروخته شد. «زنی با ساعت» اکنون دومین اثر گران‌قیمت «پیکاسو» محسوب می‌شود. نقاشی که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹ میلیون دلار فروخته شد، رکورددار گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده این هنرمند را در اختیار دارد.

نقاشی پیکاسو گوستاو کلیمت کلود مونه اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین