کد خبر: 71562 A

إثراء Ithra | فرح ابوشلیح Farah Abushullaih | اتل عدنان Etel Adnan

إثراء Ithra و اولین نمایش اتل عدنان Etel Adnan در عربستان / توضیحات فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

إثراء Ithra و اولین نمایش اتل عدنان Etel Adnan در عربستان / توضیحات فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

در میان آثار به نمایش درآمده این هنرمند فیلسوف لبنانی آمریکایی، ملیله‌های پشمی دست‌بافت نمادین او با الهام از قالی‌های ایرانی دوران کودکی‌اش و سنت عربی صنایع دستی چشمگیر است ...

ایران آرت: رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME خبر داد: إثراء Ithra مرکز فرهنگ جهانی ملک عبدالعزیز The King Abdulaziz Center for World Culture نمایشگاه گذشته‌نگر با عنوان «اتل عدنان، بین شرق و غرب» افتتاح کرد. 

این نمایشگاه آثار شاعر، هنرمند و فیلسوف فقید لبنانی-آمریکایی، اتل عدنان Etel Adnan ، یکی از مشهورترین هنرمندان معاصر منطقه را به نمایش می گذارد. 

این اولین نمایشگاه انفرادی آثار عدنان در عربستان سعودی است و تا 30 ژوئن دایر خواهد بود.

إثراء Ithra اتل عدنان Etel Adnan فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

 این نمایشگاه با کیوریتوری سباستین دلوت Sebastien Delot مدیر سابق موزه هنر مدرن و معاصر متروپول لیل فرانسه، سفر خلاق عدنان را در تمام دوره‌ها و رسانه‌های حرفه‌ای متنوع او ارائه می‌کند.

 این نه تنها ارتباط عمیق عدنان با جهان عرب، فرهنگ و زبان را آشکار می کند، بلکه نشان می دهد که چگونه او به طرز ماهرانه ای خلاقیت خود را برای ترکیب کردن تأثیرات فرهنگی شرقی و غربی به کار گرفت. 

این نمایشگاه 41 اثر او را از آغاز فعالیت هنری اش در اواخر دهه 1950 تا آخرین ساخته هایش در سال 2021 قبل از مرگش به نمایش می گذارد. 

اتل عدنان Etel Adnan

برخی از این آثار هنری از موسسات سراسر جهان مانند بنیاد هنر شارجه Sharjah Art Foundation ، گالری Sfeir-Semler و موزه Sursock و همچنین مجموعه‌داران خصوصی امانت گرفته شده اند.

إثراء Ithra اتل عدنان Etel Adnan فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

این نمایشگاه با یک نقاشی دیواری سرامیکی به مساحت 25 متر مربع و سپس نمایش "حرکت" که مونتاژی از چندین فیلم Super 8 است که توسط عدنان در یوسمیتی، نیویورک و سانفرانسیسکو در دهه 1980 ساخته شده است، آغاز می شود.

 در میان آثار به نمایش درآمده، ملیله‌های پشمی دست‌بافت نمادین او با الهام از قالی‌های ایرانی دوران کودکی‌اش و سنت عربی صنایع دستی چشمگیر است، جایی که نخ‌ها در هم آمیخته می‌شوند تا داستان‌های پر جنب و جوشی را خلق کنند که در زمان معلق هستند و مهارت هنرمند را در رنگ به عنوان زبان منعکس می کنند. 

إثراء Ithra اتل عدنان Etel Adnan فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

همچنین مجموعه وسیعی از نقاشی های رنگ روغن و آبرنگ نیز در آن گنجانده شده است.

فرح ابوشلیح Farah Abushullaih رئیس موزه إثراء Ithra درباره این نمایشگاه گفت:" این نمایش فرصتی فوق‌العاده برای توجه به اتل عدنان، یک چهره کلیدی در هنر معاصر جهانی است که هویت و آثارش عمیقاً در جهان عرب و میراث غنی آن ریشه دارد. عدنان به‌عنوان هنرمندی همه‌کاره، به‌طور یکپارچه بین قلمرو هنرهای نوشتاری و هنرهای تجسمی حرکت می‌کرد، با متون مقدس عربی که به‌عنوان پلی بین این دو عمل می‌کرد، موتیفی که عدنان به‌ویژه به آن توجه داشت."

 فرح ابوشلیح افزود: " از طریق این نمایشگاه اثرا به تعهد خود برای معرفی هنرمندان قابل توجه به مخاطبان سعودی ادامه می‌دهد، مشارکت‌های هنری تاثیرگذار آنها را روشن می‌کند و چشم‌انداز خلاق پادشاهی عربستان را روشن تر می کند.

إثراء Ithra اتل عدنان Etel Adnan فرح ابوشلیح Farah Abushullaih

اتل عدنان Etel Adnan در سال 1925 در لبنان از مادری یونانی و پدری سوری به دنیا آمد، بیشتر به خاطر رمان «سیت ماری رز» در سال 1977 درباره جنگ داخلی لبنان مشهور است. این کتاب برنده جایزه France-Pays Arabes شد و به یک کلاسیک ادبیات جنگ تبدیل شد، به طوری که در کلاس های درس آمریکایی تدریس می شود. آخرین افتخار عدنان در سال 2020 بود. مجموعه شعر او "زمان" که گزیده ای از آثار او است - ترجمه سارا ریگز از فرانسه - برنده جایزه شعر گریفین شد.

مرکز فرهنگ جهانی ملک عبدالعزیز عربستان إثراء Ithra فرح ابوشليح Farah Abushullaih اتل عدنان Etel Adnan سباستین دلوت Sebastien Delot مرکز فرهنگ جهانی ملک عبدالعزیز The King Abdulaziz Center for Wor
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین