کد خبر: 786 A

کاریکاتوریست پیشکسوت: با کاریکاتور، ترجمه می‌کنم

کاریکاتوریست پیشکسوت: با کاریکاتور، ترجمه می‌کنم

کاریکاتوریست پیشکسوت گفت:کاریکاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است.

ایران‌آرت: کاریکاتوریست پیشکسوت گفت:کاریکاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است.

جواد علیزاده در نوزدهمین ویژه برنامه «تولد ماه» که به بزرگداشت وی اختصاص داشت، افزود: زمانی که محصل بودم در مدرسه کاریکاتور معلمان را می کشیدم و معلمان با من رفتار دوگانه داشتند، برخی معلمان به علت کشیدن کاریکاتور مرا تشویق می کردند و برخی مرا از کلاس اخراج می کردند و این نوع برخوردها هنوز هم جریان دارد و عده ای با کاریکاتور موافق هستند و عده ای موافق نیستند و این به آستانه تحمل و درجه انتقادپذیری آنان بازمی گردد که ما همیشه با این موضوع سروکار داشتیم.
وی گفت: من رشته مترجمی زبان انگلیسی خواندم اما احساس می کنم که از رشته تحصیلی ام خیلی دور نیستم چون به نوعی کاریکاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است.
علیزاده با بیان اینکه بعد از 40سال فعالیت خود را بازنشسته کرده،اظهار کرد: در روز تولدم نه خیلی شادم و نه غمگین، که یک سال از زندگی من تمام شد و سال دیگری از زندگی من آغاز می شود و همیشه چنین جنبه های کمیک و تراژیک در زندگی من است که در آثارم به آن اشاره کردم.
این کاریکاتوریست با اشاره به فعالیت خود در این حوزه گفت: در زمان انقلاب کاریکاتورهای انقلابی کشیده و آنها را با شرایط خاص آن دوران به روزنامه کیهان می دادم و پس از پیروزی انقلاب و تعطیلی 64روزه روزنامه ها، کاریکاتور من در مورد آزادی مطبوعات که ثمره خون شهدا بود، منتشر شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از نظر روحی از این اثر بسیار لذت بردم.
علیزاده با اشاره به ویژگی های شخصیتی خود افزود: من از جلب توجه کردن خجالت می کشم و به همین دلیل یک یا دو دفعه بیشتر نمایشگاه برگزار نکردم و سعی کردم که مشکلات ارتباط با جامعه را به وسیله تصویر بیان کرده و با جامعه سخن بگویم.
سردبیر مجله «طنز و کاریکاتور» گفت:این مجله بدون آگهی منتشر می شود و ضررهای بسیاری داشته اما با این حال انتشار آن ادامه پیدا کرده است.
علیزاده با بیان اینکه در عمق هر چیز جدی طنز وجود دارد، اظهار کرد: همیشه به جوانان توصیه می کنم که اگر می خواهید استقلال خود راحفظ کنید، کاریکاتور به عنوان شغل دومتان انتخاب کنید، چون این هنر نگاه مستقل می طلبد.
محسن نوری نجفی کاریکاتوریست نیز در این آیین با بیان اینکه آثار علیزاده را باید در سه دوره هنری، سیاسی و اجتماعی بررسی کرد، اظهار کرد: آثار این هنرمند مختص به مجله طنز و کاریکاتور نیست، وی آثار برجسته و شاخصی با موضوع سیاسی در اوایل دوران انقلاب، دوران حکومت نظامی، دوران هشت سال دفاع مقدس داشت که باید مورد بررسی قرار گیرد و به عقیده من آثار کاریکاتوریست ها در این حوزه جلوتر از کار عکاسان بوده است.
وی با اشاره و مقایسه هنر کاریکاتور با دیگر هنرها و تامین مالی هنرمندان این حوزه گفت: کاریکاتور تنها هنر سیاسی است که در مقابل همه ناملایمات، ادامه پیدا کرده است.
نوری نجفی افزود: به عقیده من، هنر هنرمند کاریکاتوریستی که 20جایزه جهانی را از آن خود کرده، باید مورد توجه قرار گرفته و آتلیه در اختیار آنان قرار بگیرد. ما نمی گوییم که کاریکاتوریست ها همیشه بالاتر هستند، ما همیشه خودمان را کوچکتر می دانیم.
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین هدف از برگزاری ویژه برنامه «تولد ماه» را بزرگداشت هنرمندانی دانست که سالیان طولانی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کرده و ناملایمات را دیده و شاگردان بسیاری را تربیت کردند.
وی با اشاره به معرفی خوب هنرمندان به جوانان گفت: خوب است که جوانان ما، نام هنرمندان خارجی را بدانند اما باید نام و مشخصات هنرمندان خودمان را بدانند و در تلاشیم با برگزاری بزرگداشت برای هنرمندان و پیشکسوتان، آنان را به جوانان معرفی کنیم.
صلاحی افزود: شایسته است که به جای برگزاری همایش های متعدد، از فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر در زمان حیاتشان تجلیل کرده و بخشی از خلا و خستگی های آنان را دریابیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر همه هنر و نبوغشان را برای کشورشان صرف کردند، ابراز امیدواری کرد: همه مردم به خصوص جوان ها، قدر کسانی که مویی در این حوزه ها سپید کردند را بدانند.
آیین بزرگداشت جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست پیشکسوت همزمان با جشن 64 سالگی او در نوزدهمین ویژه برنامه تولد ماه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور ایران و هنرمندانی همچون کامبیر درمبخش، احمد عربانی، بهرام عظیمی، ایرج میرزاعلیخانی گرافیست، داوود شهیدی و محسن نوری نجفی برگزار شد. 
جواد علیزاده متولد 1331 در اردبیل، دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است، او کشیدن کاریکاتور را از سال 1350 در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران آغاز کرد و تا سال 1357 در آنجا فعالیت می‌کرد. 
علیزاده در روزهای انقلاب، طی سال‌های 1356 تا 1360، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان بود. 
این کاریکاتوریست در سال های فعالیت خود توانست به عرصه جدیدی از طنز روی آورد که خود آن را طنز چهار بعدی نامید، وی در طنزهای چهار بعدی خود تلاش کرده مفاهیم پیچیده نظریه‌های انیشتین را به زبانی ساده اما جذاب برای مخاطبان بیان کند. خود در این باره می‌گوید: انیشتین زمان را به عنوان بعد چهارم مطرح کرد. من از این عبارت استفاده کردم و طنزهایی را که درباره انیشتین و نظریه‌هایش کار کرده‌ام، طنز چهار بعدی نامیدم. همچنین طنز در کشور ما بیش‌تر در زمینه‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی مطرح شده و هدف من اضافه کردن بعد دیگری به طنز، یعنی طنز علمی و آموزشی بوده که در کشور ما پیشینه چندانی ندارد. 
علیزاده سال 1369 آغاز به انتشار مجله طنز و کاریکاتور کرد و تاکنون این مجله را اداره می‌کند، این هنرمند سال 2011 توانست جایزه عالی نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل را از آن خود کند. وی تاکنون سه جایزه داخلی و حدود 30 جایزه بین‌المللی را نصیب خود کرده و داوری جشنواره‌های متعددی را بر عهده داشته است.

 

تولد سیاسی و اجتماعی کاریکاتور مشکلات هشت سال دفاع مقدس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین