کد خبر: 8459 A

وقتی هنرمندان جوان در کنار الخاص و ذابحی قرار می‌گیرند/ شقایق احمدیان از نمایشگاه "چگونگی" می‌گوید

وقتی هنرمندان جوان در کنار الخاص و ذابحی قرار می‌گیرند/  شقایق احمدیان از نمایشگاه "چگونگی" می‌گوید

گردآورنده نمایشگاه "چگونگی" عقیده دارد حضور چند هنرمند سرشناس و ارائه آثارشان در یک نمایشگاه به هنرمندان جوان کمک بسیاری می‌کند.

ایران‌آرت: شقایق احمدیان که نمایشگاه "چگونگی" را در گالری سایه، گردآوری کرده است درباره ایده برگزاری این نمایشگاه گفت: من با انتخاب آثار هنرمندان سرشناسی چون هانیبال الخاص، حسینعلی ذابحی و آقای خدابنده قصد معرفی هنرمندان جوان دیگری را داشتم که آثارشان را گردآوردی کرده بودم.

او ادامه داد: حضور چند هنرمند سرشناس و ارائه آثارشان در یک نمایشگاه به طور حتم به هنرمندان جوان کمک بسیاری می‌کند. همیشه این سوال بود که هنرمندان جوان چگونه و کی آثارشان دیده شود؟ من مطمئنم اگر آقای هانیبال الخاص هم در قید حیات بودند این اقدام را انجام می‌دادند.

این هنرمند نقاش گفت: یکی از هنرمندان این نمایشگاه که نزدیک به 50 سال سن دارد و در شهر شیراز زندگی می‌کند به دلایل مختلفی چون دور بودن از پایتخت و یا عدم حمایت‌های مالی علیرغم این که آثار قابل قبولی دارد، نتوانسته بود آثارش را به نمایش بگذارند و بسیاری از هنرمندان جوان حاضر در این نمایشگاه هم این وضعیت را داشتند.

احمدیان گفت: یکی از نکات دیگر این نمایشگاه آن بود که هنرمندان متناسب با سن خود شاگرد فرد دیگری بودند که آثارشان در این نمایشگاه در یک قاب قرار گرفته است. به عنوان مثال آقای کفشچیان‌مقدم از شاگردان آقای هانیبال الخاص بودند و آقای خدابنده خود از شاگردان آقای کفشچیان‌مقدم و برخی از هنرمندان جوان‌تر از شاگردان آقای خدابنده هستند. من معتقدم در این روند می‌توان به نوعی تاثیر پذیری این افراد از یکدیگر را نیز بررسی کرد.

نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری سایه

او اظهار داشت: زمانی که بحث دیده شدن هنرمندان جوان مطرح شد باید آثاری به نمایش در می‌آمد که ارزش تصویری و هنری بالایی داشتند. از طرفی باید یک هماهنگی میان آثار وجود می‌داشت و این شد که بیشتر آثار در قالب سلف پرتره به نمایش در آمدند. قصد این بود که در ابتدای امر هر هنرمندی سلف پرتره‌ای از خود را ارائه دهد اما به دلیل این که زمان زیادی نداشتیم آثاری را انتخاب کردیم که به یکدیگر ربط داشته باشند.

گردآورنده نمایشگاه "چگونگی" گفت: متاسفانه در ایران به جوان‌ترها کمتر بها داده می‌شود. تجربه کارکردن با گالری‌های خارجی نشان می‌دهد که سن برای این افراد مهم نیست. متاسفانه دیدگاهی میان اساتید دانشگاهی ما وجود دارد که هنرجویان را از برگزاری نمایشگاه منع می‌کنند.و نداشتن تجربه و سن مبنایی برای این منع کردن است. از طرفی بسیاری از هنرمندان جوان به دلیل عدم توانایی مالی نمی‌توانند نمایشگاه برگزار کنند. 

احمدیان در پایان گفت: من امیدوارم که این نمایشگاه به اندازه خودش دیده شود. بسیاری از هنرمندان جوان ما امروز دچار افسردگی شده‌اند چون به اندازه‌ای که کار می‌کنند فضایی برای ارائه آثارشان وجود ندارد.

نمایشگاه "چگونگی" که شقایق احمدیان آن را گردآوری کرده است با ارائه آثاری از هانیبال الخاص، حسینعلی ذابحی، کامبیز خدابنده‌شهرکی، علی قطره، شقایق احمدیان، یگانه خسروی‌منش، مهدی شریفی، سارا حقیقی، محمد لهراسبی، هما صدر، الهام فرزان‌مهر، سوگند طباطبایی، کوشا موسوی، سپیده صولتی، فرانک ژین، اصغر کفشچیان مقدم، ریحانه کفشچیان مقدم، طاهره جعفری، حسین فرخی، پرستو ارفعی، نسرین امیری، کیمیا ملکیان، مریم شریفی شورجه، زهرا پریاری، ویدا جیلانچی، بنفشه حیدری کهلی، مژده منصوری و بهاره رحیمی، تا 4 مرداد در نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)، خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک 3 میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

 

 

نمایشگاه "چگونگی" شقایق احمدیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین