کد خبر: 9543 A

واکنش آیدین آغداشلو به حبس موزه بانک پاسارگاد در فرهنگستان هنر

واکنش آیدین آغداشلو به حبس موزه بانک پاسارگاد در فرهنگستان هنر

ایران آرت : آیدین آغداشلو، نقاش صاحب نام نیز اعلام کرد چند اثر را به موزه بانک پاسارگاد فروخته است، در آیین افتتاحیه این موزه در موسسه صبا سخنرانی کرده و هرگز با موسسه صبا قراردادی امضا نکرده است. 

چهارشنبه 11 مرداد ماه، علی معلم، رئیس فرهنگستان هنر در اقدامی بی سابقه نزدیک به 500 اثر هنری موزه بانک پاسارگاد ( شرکت پارس آریان)  که از سال 1378 به صورت اجاره گالری، در مکان موسسه صبا ( فرهنگستان هنر) به تماشا بود را با انتشار یک پیام، محبوس کرد و گفت هنرمندان صاحب این آثار تطمیع شده اند. 

 آیدین آغداشلو که به تازگی به تهران بازگشته است در واکنش به ادعاهای رسانه ای شده گفت:"  در سال 1387 بنابر سفارشی که از طرف بانک پاسارگاد دریافت کردم، چند قرارداد با این بانک امضاء کردم و سپس آثارم را تکمیل کرده و تحویل بانک دادم و پول خودم را هم از طرف قرارداد دریافت کردم. ضمناً اسناد خرید و فروش آثار تماماً با حضور من و آقای امین تفرشی به نمایندگی از طرف بانک پاسارگارد امضاء و تحویل داده شد.

او در پاسخ به این ادعا که هنرمندان فریب خورده اند و به جهت اسکان آثار در موسسه صبا موافقت کردند به بانک پاسارگاد اثر ارائه دهند، گفت:" بنده مطلقاً قراردادی با مؤسسه صبا امضاء نکردم و این قرارداد را مستقیماً با خود بانک پاسارگاد و شخص آقای امین تفرشی به امضاء رساندم. آثار را هم به خود بانک پاسارگاد تحویل دادم و مبلغ آثار نیز از جانب بانک پاسارگاد به حساب من واریز شد. حتی خاطرم هست بانک پاسارگاد یک حساب جداگانه برایم افتتاح کرد و مبلغ مد نظر را به آن حساب واریز کرد و از آن روز من صاحب یک شماره حساب در این بانک شدم. "

این نقاش و مورخ تاریخ هنر، در پاسخ به این پرسش که آیا شما هیچوقت از مجموعه بانک پاسارگاد در مؤسسه صبا دیدن کردید؟

گفت :" بله. چند سال قبل به همراه برخی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر به افتتاحیه موزه بانک پاسارگاد دعوت شدم و به شخصه در آن‌جا یک سخنرانی هم انجام دادم. در متن سخنرانی ذکر کردم که بانک پاسارگاد با افتتاح این موزه، یک عمل درست و به جای فرهنگی انجام داده است. این سخنرانی در ساختمان صبا و در محل موزه بانک پاسارگاد انجام شد.

آغداشلو در خصوص تاثیر ورود بانک ها و مؤسسات مالی خصوصی بر اقتصاد هنر گفت:" در همه جای دنیا چنین رویکرد فرهنگی اجتماعی از بنگاههای بزرگ مالی انتظار می رود;  بسیاری از بانک‌ها و بنگاههای متمول مالی از منظر تعهد اجتماعی که در قبال جامعه خود دارند، دارای موزه‌ها و مراکز فرهنگی هستند و به جهت امکانات مالی حمایت تمام عیاری از هنر، هنرمندان سرزمین شان می کنند و زمینه ساز رونق اقتصاد هنر می شوند.  برخی البته رویکردهای دیگرتری هم لحاظ می کنند مثلا بانک‌ها در اروپا با خرید مستقیم آثار هنرمندان و همینطور برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری، به معافیت‌های مالیاتی دست پیدا می‌کنند که شیوه ای رایج در سراسر دنیا است.برخی پا را از این فراتر گذاشته و در تجارت هنر فعالیت می کنند  و آثار هنرمندان را در سطح وسیع خریداری و مجموعه داری می کنند، به طبع اگر این سرمایه‌گذاری به طور هوشمندانه صورت پذیرد، بانک هم می‌تواند به سود خوبی برسد. شرکت در حراج‌ها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مناسب برای بانک‌ها باشد؛ کما این‌که بانک پاسارگاد با شرکت در حراج "کریستیز " یک مجسمه را به ده‌ها برابر قیمتی که خرید، به فروش رساند. این راه هم در نهایت به نفع هنرمند و اقتصاد هنر تمام خواهد شد. "

آغداشلو افزود:" سرمایه‌گذاری بانک‌ها فقط به هنرهای تجسمی هم خلاصه نمی‌شود، بلکه بانک‌ها در سراسر دنیا، علی‌الخصوص بانک‌های کشورهای غربی، سرمایه اولیه آثار نمایشی را هم تقبل کرده و در سرمایه آن آثار شریک می‌شوند. حقیقت است که بدون شراکت بانک‌ها، امکان تهیه فیلم‌هایی که میلیون ها دلار هزینه بر می‌دارد، مقدور و ممکن نیست. در ایران هم همین بانک پاسارگاد در فیلم "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی آقای اصغر فرهادی سرمایه‌گذاری کرد که آن فیلم جایزه خیلی مهم اسکار را هم گرفت."

این چهره صاحب نام هنر ایران در پایان این گفتگو درباره تاثیر تاسیس موزه بانک پاسارگاد گفت:" بانک پاسارگاد با انجام این کار گام اول را برداشته و این مسیر قائدتاً باید توسط سایر مؤسسات مالی دنبال شود و ادامه پیدا کند. در واقع اگر گامی که بانک پاسارگاد برداشته مورد استقبال سایر مؤسسات مالی قرار بگیرد و تبدیل به یک الگو شود، آن هنگام تأثیر شگرف این سرمایه‌گذاری ها در بازار هنر ایران آشکار می شود. بانک پاسارگاد در حال حاضر سرمایه چاپ و نشر بسیاری از کتب نفیس را هم بعهده گرفته و تعداد زیادی از نسخ قدیمی و مهم هنر ایران را به چاپ نفیس رسانده که اتفاق بسیار خوبی است و جای تقدیر دارد."

گفتنی ست پیش تر نصرالله افجه ای ، علیرضا سمیع آذر ، لیلی گلستان ، علی شیرازی، پری یوش گنجی، مصطفی دشتی، ناصر پلنگی، طاهر شیخ الحکمایی، حجت امانی و جلال شباهنگی در حمایت از موزه بانک پاسارگاد اعلام موضع کردند. 

آیدین آغداشلو موزه بانک پاسارگاد گنجینه بانک پاسارگاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین