کد خبر: 10842 A

محرم آمد، تلویزیون کرکره را پایین کشید!

محرم آمد، تلویزیون کرکره را پایین کشید!

بیشترین حجم کنداکتور تلویزیون را برنامه ها و سریال های تکراری پرکرده است

ایران‌آرت: با شروع ماه محرم و تعطیلی مسابقه ها و جنگ های شبانه تلویزیون، شبکه های مختلف برنامه جدیدی برای سرگرمی مخاطبان تدارک ندیده اند. در این شرایط بیشترین حجم کنداکتور تلویزیون را برنامه ها و سریال های تکراری پرکرده است. گزارش مرجان فاطمی در روزنامه هفت صبح را در این باره بخوانید.

پیش درآمد
با پایان تمام مسابقه ها، تاکشوها و جنگ های شبانه، تلویزیون از روز اول محرم، کاملا سوت و کور شده است. درواقع شبکه های مختلف تلویزیون، عملا جایگزینی مناسب برای این برنامه ها تدارک ندیده اند و هیچ فکری نکرده اند که مخاطبان باید چه چیزی را از تلویزیون تماشا کنند.
درست است که در ماه محرم، فضای تلویزیون تا حدی تغییر می کند و پخش خیلی از برنامه ها محدود می شود اما این محدودیت دلیل بر این نیست که شبکه ها کلا کرکره را پایین بکشند و تمام کنداکتورشان را از برنامه های تکراری پر کنند. در کل تلویزیون، دو سه تا سریال و برنامه جدید روی آنتن رفته و سایر برنامه ها کاملا تکراری است.
طبیعتا در ماه محرم هم می شود برنامه های جدید و متنوع اما متناسب با این ایام ساخت و مخاطبان را سرگرم کرد. مدیران تلویزیون هم از مدت ها قبل می دانستند با این ایام رو به رو هستند اما معلوم نیست چرا فکر خاصی برای برنامه سازی در این زمینه نکرده اند؟ وضعیت برنامه های مختلف تلویزیون را در دهه اول محرم بررسی می کنیم.

 
بی برنامگی تلویزیونِ عزادار

سریال های جدید
این شب ها شبکه های یک، دو و سه در باکس های اصلی خودشان سه سریال روی آنتن فرستاده اند ک از قضا هر سه تای آنها هم برای بار اول است که روی آنتن می روند و تکراری نیستند. خب در این مورد به خصوص ایرادی به تلویزیون وارد نیست اما مسئله اینجاست که آیا با سه تا سریال که هیچ کدام شان درجه یک نیستند، می شود کنداکتور شبانه تلویزیون را پر کرد؟
طبیعتا اگر با سریالی الف ویژه یا درجه یک رو به رو بودیم، می توانستیم بپذیریم که تلویزیون تمام انرژی اش را روی آن گذاشته و امکان گذاشتن وقت و انرژی روی سایر آثار را نداشته اما سریال هایی که این شب ها پخش می شوند، واقعا چنین ویژگی هایی دارند؟
سریال «پرواز در ارتفاع صفر»  با قصه ای کاملا کلیشه ای کارش را شروع کرده و جذابیت خاصی ندارد. سریال «شکوه یک زندگی» هم اثر کاملا متوسطی است و هنوز جایگاه خاصی بین مخاطبان پیدا نکرده. شبکه سه هم دو شب قبل سریال «نفس شیرین» را روی آنتن برده که آن هم شروع قابل توجهی ندارد.

برنامه های جدید
با حذف تاکشوها و مسابقه ها و جنگ های شبانه، تنها برنامه سرگرم کننده جدیدی که تلویزیون روی آنتن فرستاده «هزار داستان» است. این برنامه هم با وجود دکور جدید و جذابی که در این فصل استفاده کرده، به لحاظ انتخاب سوژه و درگیر شدن مجریان برنامه با قصه مهمانان، هنوز قدرت فصل اول را پیدا نکرده. با اینکه در فصل دوم دیگر از رقیبان سرسخت فصل اول هم خبری نیست و برنامه می تواند مجال بیشتری برای خودنمایی داشته باشد اما چنین اتفاقی نیفتاده است.
 
 بی برنامگی تلویزیونِ عزادار
 
درواقع هنوز نمی شود انتظار داشت که مخاطبان به عنوان تنها برنامه سرگرم کننده تلوبزیون هر شب سراغ آن بروند و تماشایش کنند. البته شبکه آی فیلم هم با شروع هفته دفاع مقدس، برنامه «کافه فیلم» را با حضور امید روحانی روی آنتن فرستاده اما آن هم برنامه ای تخصصی است و مورد توجه عامه مردم قرار نمی گیرد. درواقع می شود گفت مخاطبانی که تا پیش از این با خندوانه، وقتشه یا مسابقه کودک شو و... سرگرم می شدند و حالا جایگزین مناسبی برای آنها ندارند.

تکراری ها
پیش از شروع ماه محرم هم می شد حدس زد که تلویزیون باز هم برای پرکردن آنتن اش دست روی سریال «مختارنامه» می گذارد. با وجود تمام شوخی هایی که درباره پخش این سریال شده بود بالاخره این اتفاق افتاد و شبکه تماشا آن را در کنداکتورش قرار داد. سایر شبکه ها هم دست از سر سریال های تکراری که در دوره ای متناسب با حال و هوای محرم ساخته شده بودند برنداشتند.
آی فیلم «شب دهم» را پخش می کند. شبکه دو «یه تیکه زمین» را روی آنتن میفرستد و شبکه چهار هم «آخرین دعوت». سریال های «باران عشق»، «یلدا»، «وفا» و... هم که معمولا در این جور مناسبت ها حضور دارند.
تلویزیون حتی دز زمینه پخش برنامه ها هم دست به دامان تکراری ها شده. شبکه نسیم، برنامه های تکراری «نقش عشق» و «آوای عشق» را روی آنتن فرستاده، شبکه چهار برنامه های «یک فیلم یک تجربه» و «میراث مرثیه» را پخش می کند و خلاصه بازار پخش تکراری ها به طور کلی داغ است. طبیعتا اگر تعداد برنامه های جدید تلویزیون بالا بود تعداد زیاد این تکراری ها به چشم نمی آمد.

ادامه دارهای موفق
در این سوت و کوری تلویزیون فقط می شود به برنامه هایی دل خوش کرد که از قبل وجود داشته اند و حالا با شروع ماه محرم تغییر وضعیت داده اند. پخش برنامه «فرمول یک» همچنان در شبکه یک ادامه دارد و می شود آن را تنها برنامه جالبی معرفی کرد که این شبکه از اول محرم در کنداکتورش دارد. شبکه دو کماکان به پخش «با صبح» و «نگی نگفتی» ادامه می دهد. منتها در بخش هایی از آنها تفاوت هایی ایجاد شده که اصلا هم بد نیست.
 
بی برنامگی تلویزیونِ عزادار 
 

برنامه «حالا خورشید» هم کماکان بهترین برنامه صبحگاهی تلویزیون است و در این ماه تغییر خاصی نکرده است. رضا رشیدپور با همان انرژی و هیجان همیشگی برنامه را پیش می برد و کاملا سرگرم کننده است. «کتاب باز» سروش صحت هم با اینکه از شروع هفته دفاع مقدس حال و هوای متفاوتی پیدا کرده اما سعی کرده مثل قسمت های پیش، جذابیتش را حفظ کند. در این بین برنامه های «به خانه بر می گردیم» و «خانواده یک» و... هم روی همان سبک و سیاق قبل پیش می روند.

شب های سوت و کور
با وضعیت جدیدی که در تلویزیون به وجود آمده مخاطبان عملا از یک ساعتی به بعد دیگر برنامه ای برای تماشاکردن ندارند. شبکه یک ساعت 22:10 دقیقه پخش سریال «پرواز در ارتفاع صفر» را شروع می کند و بعد از پایان آن یعنی از ساعت 23 به بعد دیگر برنامه خاصی ندارد.
شبکه دو بعد از پایان سریال «شکوه یک زندگی» در ساعت 22:15، ساعت 23:45 هم به مناسبت هفته دفاع مقدس، یک فیلم سینمایی جنگی روی آنتن می فرستد و از این بابت وضعیت بهتری دارد.
شبکه سه بعد از مجموعه «نفس شیرین» از حوالی ساعت 21:30 عملا برنامه سرگرم کننده دیگری برای تماشاکردن ندارد. شبکه پنج هم باکس شبانه اش را با سریال ژاپنی پرکرده و عملا مخاطبان زیادی را درگیر خودش نکرده است. می ماند شبکه نسیم و برنامه «هزار داستان». درواقع این تنها برنامه سرگرم کننده ای است که ساعت 23 به بعد پخش می شود. به هر حال در این وضعیت مخاطبان چاره ای ندارند جز اینکه دست به دامان شبکه های آی فیلم و تماشا و نمایش شوند.

 

 

سازمان صدا و سیما صدا و سیما سریال شکوه یک زندگی سریال پرواز در ارتفاع صفر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین