کد خبر: 11200 A

سینمایی‌ها زیر پای هم را خالی می‌کنند

سینمایی‌ها زیر پای هم را خالی می‌کنند

بازیگر فیلم "رگ خواب" از مشکلات سینمایی‌ها و عدم همراهی آن‌ها با یکدیگر گفت.

ایران آرت: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون از سال 1375 با فیلم "سینما سینماست" ساخته "سید ضیاء الدین دری" به عرصه سینما پا گذاشت و پس از در آثار فراوانی به ایفای نقش پرداخت.

وی طی این سالها در آثار متنوعی همچون "مریم مقدس"، "به رنگ ارغوان"، "سرگیجه"، "آن مرد آمد"، "بی خداحافظی"، "گناهکاران"، "آشوب" و در انتها "رگ خواب" بازی کرد اما بازی وی در فیلم "رگ خواب" طی تمامی سالها حضورش در عرصه سینما به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

وی همواره در انتخاب‌هایش دقیق بوده و به نوعی وسواس گونه نقش‌هایش را پذیرفته است اما تا قبل از فیلم سینمایی "رگ خواب" توجه ویژه‌ای به سالها حضورش در عرصه بازیگری داده نشده بود.به همین مناسبت و موفقیت تهامی بعد از بازی در فیلم رگ خواب، به گفت‌وگویی تفصیلی درباره وضعیت سینمای ایران، معیارهای تهامی برای انتخاب نقش، آینده کاری این بازیگر و فعالیت‌های کنونی‌اش پرداخته ایم.

 

این روزها نام کوروش تهامی بسیار بیشتر از قبل شنیده می‌شود. بعد از موفقیت در رگ خواب و سریال گمشدگان مشغول کاری شده اید؟

تهامی: بله به تازگی بازی در فیلم سینمایی "بالن" به کارگردانی مسعود تکاور را به پایان رسانده‌ و چندین پیشنهاد دارم که فعلاً هیچکدام قطعی نشده است.

 

پس امسال هم با اثری دیگر منتظر حضور شما در فجر باشیم؟ آیا موفقیت تان تکرار می‌شود؟

تهامی: فیلمبرداری این فیلم در حال حاضر به پایان رسیده و برای انجام مراحل پس از تولید آماده می‌شود. این فیلم به جلوه‌های ویژه خاص و تدوین پیچیده‌ای نیازمند است و در ژانر اکشن و حادثه اتفاقی بسیار تازه محسوب می‌شود. سعی کردم آنچه مورد نظر کارگردان بود را در راستای متن به بهترین شکل ممکن ایفا کنم.

کوروش تهامی

تا به حال همه نقش‌هایی که بازی کردید باب دل شما بوده یا بهتر بگویم تاکنون به خاطر مسائل مالی و یا دوری بیش از حد از بازیگری کاری را به اکراه پذیرفته‌اید؟

تهامی: سعی کرده‌ام که چنین اتفاقی نیفتد. با وجود اینکه به عنوان بازیگر همواره در بازی کردن وسواس داشته ام اما بخشی از این تصمیم به وضعیت فعلی سینمای ایران نیز وابسته است. اگر بخواهیم منتظر بنشینیم تا پیشنهاد خاصی به ما شود، شاید این انتظار سالها طول بکشد و اصلاً اتفاق نیفتد به همین خاطر بین تمام پیشنهادات همواره سعی کرده ام آن پیشنهادی را که با سایر آثار متفاوت بوده و از لحاظ کیفی بالاتر بوده را بپذیرم.

 

بازی در فیلم بالن در راستای همان انتخاب‌های درست بوده است؟

تهامی: بازیگری هستم که همیشه به دنبال تجربه‌های نو بوده و بازی در فیلم "بالن" هم در راستای همین تجربه گرایی بوده است. نقشم در بالن متفاوت است و در سینما تاکنون چنین نقشی را بازی نکرده ام.

 

نقشتان در فیلم بالن چقدر با سایر آثار تفاوت دارد؟

تهامی: نگاه این نقش نگاه خاصی است. کاری به مثبت یا منفی بودن این نگاه ندارم اما به هر حال این فرد روال و چرخشی را از سر می‌گذراند که برای من چالش برانگیز بوده و کاملاً به روز است.

 

آیا همیشه می‌شود به خود وفادار بود و به مخاطب احترام گذاشت؟

تهامی: متاسفانه جمله معروف سینما بی‌رحم است همچنان ادامه داشته و عرض اندام می‌کند. تاسف دیگر برای اینکه آدم‌های سینما نه تنها هوای همدیگر را ندارند بلکه زیر پای یکدیگر را خالی می‌کنند. بالاخره هر بازیگری در برهه‌ای از زمان باید انتخاب کند و در این راه هیچ تلاش و کمکی از سوی دوستان سینمایی نمی‌شود تا کارهای خوبی را ارائه دهد.

کوروش تهامی

پس باید گفت فشار سینمای روز گاهی بازیگران را مجبور به قبول یک نقش می‌کند؟

تهامی: بعضی مواقع پیش می آید که هر بازیگری بر مبنای نیاز مالی کاری را بپذیرد، گاهی اوقات هم بازیگر بعد از رد کردن تعداد زیادی اثر بالاخره برای اینکه از فضای سینما دور نشود، بالاخره  یکی را می‌پذیرد.

 

در سینمای ایران بازیگران از سن حدوداً پنجاه سال به بالا کمتر دیده می‌شوند و یا کلاً نقشی برای آنها وجود ندارد. این قضیه شما را نمی‌ترساند؟

تهامی: بله به این موضوع فکر می‌کنم. امیدوارم سینمای ایران در عرصه فیلمنامه نویسی دچار تغییر و تحولات عمده ای شود و پتانسیل بازیگرانی که یه میانسالی می رسند به هدر نرود. البته هنوز تا میانسالی فاصله دارم اما این را فراموش نکنیم که دوران بلوغ هر بازیگری بعد از سن پنجاه سالگی است و دقیقاً می تواند بهترین بازی هایش را در همین سن ارائه دهد و حیف است که در سینمای ما این سن دیده نمی‌شود. وقتی بازیگری بعد از چهل یا پنجاه سال با ایفای یک نقش همه را شگفت زده می کند در بخش فیلمنامه نویسی هم باید بستری برای بروز رسانی بیشتر این تجربه و پتانسیل وجود داشته باشد.

 

 زیر تیغ موفق ترین تجربه سریالی شما بوده است. چرا همچنین آثاری تا به این حد ماندگار شده اند؟

تهامی: آثاری مثل زیر تیغ که خود من هم در آن به ایفای نقش پرداختم محصول دغدغه‌مندی سازندگان اثر بود. دغدغه مندی که از یک سریال اتفاقی تاثیرگزار و به یادماندنی می‌سازد. خوشبختانه این روزها تلویزیون با همین نگاه به عرصه سریال می‌نگرد و امیدوارم بالا بودن تولیدات بر کیفیت آثار لطمه‌ای وارد نکند.

 

آیا فقط فیلمنامه خوب تمام مشکلات ما را در عرصه سینما حل خواهند کرد؟

تهامی: تولید کردن آثار نیازمند نظارت صحیح و درست است و صرف تولید کردن اتفاقی را حل نمی‌کند. ما باید بدانیم که چه کسانی تولید آثارمان را بر عهده دارند زیرا تک تک این عوامل در کنار یکدیگر کیفیت یک اثر را تشکیل می‌دهند. متاسفانه در سالهای اخیر آثاری ساخته شد که به از دست دادن مخاطب منجر شد و حالا برای بازگشت این مخاطب باید تمهیدات درستی در نظر گرفته شود.

کوروش تهامی

تبلیغات بخش عمده این جذب مخاطب را بر عهده دارد. شما نگاه تبلیغات بر آثار سینمایی را چگونه می‌بینید؟

تهامی: در حال حاضر شبکه های معاند برای به دست آوردن مخاطب هرکاری را انجام می‌دهند و همین باعث شده تا ما در رقابت سخت‌تری قرار بگیریم. البته من اعتقاد دارم جذب مخاطب به هر طریقی کاملاً اشتباه است اما نباید چنین مشکلاتی را هم به فراموشی سپرد. ما در عرصه تولیدات آثار داخلی به غیرت، جرات و شهامت نیازمندیم.

 

چرا در این سالها کم ‌کار شدید؟ عمدی در کار بود یا پیشنهادی نداشتید؟

تهامی: در سالهای اخیر تله فیلم و فیلم‌های شبکه خانگی با کیفیت بسیار پایینی عرضه شد و همواره از دیدن چنین آثاری متاسف می‌شدم و سعی کردم هیچ وقت در آنها بازی نکنم. اما من یک نفر هستم و برای این اتفاق به تصمیمی جمعی نیاز است. من هم می‌توانستم بگویم که این تولیدات به سمت قهقرا رفته و بگذار در این میان پولی به جیب بزنم، اما هیچ وقت این را نگفتم و نمی پذیرم. خدا می‌داند تا چه حد از اینگونه آثار پیشنهاد داشتم و نپذیرفتم.

 

بارها به تبلیغات موثر اشاره کردید. تبلیغات موثر را چگونه توصیف می‌کنید؟

تهامی: آثار سینمایی به تبلیغات نیازمند هستند و نهادها و رسانه‌های مختلف می‌توانند در این تبلیغات به فیلم‌ها کمک کند. به عنوان مثال تلویزیون بهترین بستر برای پخش تبلیغات و تیزرهای آثار است و اگر این اتفاق مداوم و به درستی بیفتد بدون شک استقبال ویژه ای از فیلم‌ها می‌شود. سینما، اتفاق ویژه و جذابی است و وقتی این جذابیت را از آن بگیریم هیچ چیز از آن باقی نمی‌ماند. مثلاً در یک تیزر ساده تبلیغاتی ما باید اثری بسازیم که همه از ما راضی باشند و همین تمام جذابیت آن اتفاق را از بین می برد. هیچکسی هم سراغ یک اتفاق بدون جذابیت نخواهد رفت.

 

شاید حضور فیلم‌های کمدی در نیمه اول سال باعث استفبال مخاطب می‌شوند. اینطور نیست؟

تهامی: در نهایت اینکه چرا باید دوستان تصمیم گیرنده فقط فیلم کمدی را مناسب گیشه می‌دانند. خوشبختانه شاهد بودیم که در همین سال فیلم رگ خواب در نوع سینمای اجتماعی توانست بسیار خوب بفروشد و پرفروش ترین فیلم سینمای اجتماعی سال لقب گیرد. این فیلم ثابت کرد فقط فیلم کمدی قابلیت فروش ندارد و اگر همه چیز درست چیده شود می‌توان فیلم خوب پرفروش تولید کرد.

 

 

منبع: میزان

 

فیلم رگ خواب کوروش تهامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین