کد خبر: 13161 A

تقدیراز نوید محمدزاده در آسیا پاسفیک/کیارستمی همچنان جایزه می برد/ نوید در استرالیا از زلزله کرمانشاه گفت

تقدیراز نوید محمدزاده در آسیا پاسفیک/کیارستمی همچنان جایزه می برد/ نوید در استرالیا از زلزله کرمانشاه گفت

دو فیلم ایرانی بدون تاریخ بدون امضا و 24 فریم در یازدهمین دوره اسکرین آسیا پاسیفیک جوایز شاخصی به خود اختصاص دادند.

ایران آرت : علی افتخاری : مراسم این دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) پنجشنبه بعد از ظهر به وقت ایران در بریزبن در استرالیا برگزار شد و هیئت داوران بخش بین‌الملل به ریاست جیل بیلکاک تدوین‌گر جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به فیلم استرالیایی "کشور دوست‌داشتنی" (Sweet Country) به کارگردانی وارویک تورنتن اعطاء کرد.

فیلم سپتامبر پیش در جشنواره ونیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد. داستان دومین فیلم بلند داستانی تورنتن در 1920 در مرز منطقه شمالی استرالیا روی می‌دهد. یک کشاورز میانسال بومی در دفاع از خود به یک مرد سفیدپوست شلیک می‌کند و متواری می‌شود. یاران کلانتر او را تعقیب می‌کنند و اینجاست که عدالت، خود دادگاهی می‌شود.

"سامسون و دلیله" اولین فیلم تورنتن که یک فیلمبردار است، در 2009 جایزه بهترین فیلم APSA را برد و به این ترتیب او تنها کارگردانی است که دو فیلمش برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک شده است.

"کشور دوست‌داشتنی" برای دریافت جایزه اصلی جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک 2017، فیلم‌های "لِرد" به کارگردانی محمد رسول‌اف از ایران، "فرشته‌ها سفید می‌پوشند" به کارگردانی ویویان کو از چین، "یک مخلوق دلنشین" به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا تولید مشترک فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند و فیلم اسرائیلی "فوکس‌تروت" به کارگردانی ساموئل مائوز را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

دیگر برنده بزرگ جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک فیلم هندی "نیوتون" (Newton) به کارگردانی آمیت مسورکر بود. این طنز سیاسی جایزه بهترین بازیگر مرد را برای راج‌کومار رائو به همراه داشت و جایزه بهترین فیلمنامه (مایانک تواری و آمیت مسورکر) را هم دریافت کرد. "نیوتون" نماینده هند در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار 2018 است. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش فورم جشنواره برلین نمایش داده شد و جایزه CICAE این بخش را برد.

داستان درباره نیوتون کومار یک کارمند تازه‌کار دولت است که برای نظارت بر صحت انتخابات به منطقه پرآشوب چتیسگر فرستاده می‌شود. در شرایطی که نیروهای امنیتی در کنترل اوضاع بی‌تفاوت هستند و خطر حمله نیروهای شورشی احساس می‌شود، نیوتون تمام تلاش خود را می‌کند که با وجود هجمه‌ها، انتخابات به صورت آزاد و عادلانه برگزار شود.  

در بخش بهترین بازیگر مرد، نوید محمدزاده برای "بدون تاریخ، بدون امضا" از ایران تقدیر شد. محمدزاده پس از دریافت جایزه گفت: مردم ایران آدم‌هایی هستند که در بحران عقاید خود را کنار می‌گذارند و در هر جناحی که باشند با هم متحد می‌شوند، مثل اتفاق اخیر زلزله در غرب ایران. من به نمایندگی از این مردم خوب این جایزه را به زلزله‌زدگان تقدیم می‌کنم، چه کسانی که درگذشتند، چه کسانی که زنده ماندند و چه نوزادهایی که پس از این اتفاق به دنیا آمدند.

محمدزاده سپتامبر پیش برای کار خود در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کرد. او همچنین امسال به عضویت آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک درآمد.

 

Asia Pacific Screen Academy

آندری زویاگینتسف کارگردان روسی برای "بدون عشق" (Loveless) برنده جایزه دستاورد کارگردانی شد. این فیلم که نماینده روسیه در جوایز اسکار امسال است، اولین بار در دنیا ماه مه امسال در بخش رسمی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد. "بدون عشق" داستان زن و شوهری است که می‌خواهند از هم جدا شوند. وقتی پسر 12 ساله آن‌ها در یکی از مشاجره‌های این زوج ناپدید می‌شود، آن‌ها باید برای پیدا کردن او با هم همراه شوند. زویاگینتسف در 2014 با فیلم "لویاتان" در APSA جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را گرفت.

تریلر روان‌شناختی "مادر ترسناک" (Scary Mother) به کارگردانی آنا اوروشادزه تولید مشترک گرجستان و استونی نیز دو جایزه گرفت: جایزه بهترین بازیگر زن برای ناتا موروانیدزه و جایزه بزرگ داوران برای اوروشادزه.

"مادر ترسناک" که به نمایندگی از گرجستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت می‌کند، درباره زنی میانسال است که از طریق ادبیات می‌کوشد خود را نجات بدهد. "مادر ترسناک" ماه پیش در جشنواره فیلم سارایوو جایزه بهترین فیلم را برد. اولین نمایش فیلم در سطح بین‌المللی در جشنواره فیلم لوکارنو بود که در آنجا جایزه بهترین فیلم اول را دریافت کرد. اوروشادزه دختر زازا اوروشادزه فیلمساز تحسین‌شده گرجستانی است که در 2013 فیلم "نارنگی‌ها" به کارگردانی او توانست به نمایندگی از استونی نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شود.

در دیگر بخش‌ها، جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن به "Window Horses: The Poetic Persian Epiphany of Rosie Ming" به کارگردانی آن ماری فلمینگ اعطاء شد. داستان درباره یک شاعر جوان کانادایی-چینی‌ (با صدای ساندرا او) است که برای حضور در یک جشنواره شعر به ایران سفر می‌کند. پیمان معادی، شهره آغداشلو، نوید نگهبان و آلن پیج از دیگر صداپیشه‌های این انیمیشن هستند.

جایزه بهترین فیلم بلند جوانان به "دیده و نادیده" به کارگردانی گیتا فارا، کامیلا آندینی و ایفا ایسفانسیا رسید. "اسکی‌باز" به کارگردانی فریدون نجفی از ایران در این بخش نامزد بود.

همچنین در این مراسم جایزه ویژه دستاورد هنری به عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران برای "24 فریم" آخرین ساخته‌اش اهدا ‌شد. برای اولین بار در تاریخ 11 ساله جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک است که یک جایزه ویژه در نظر گرفته می‌شود. کیارستمی تیرماه سال گذشته در 76 سالگی از دنیا رفت.

در ابتدای مراسم نیز جک تامپسن رئیس آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک با اشاره به کیارستمی، گفت: برای جهانی بودن باید در فرهنگ خود ریشه داشته باشید. هنرمندانی که ما امشب از آن‌ها تقدیر می‌کنیم بخش اساسی فرهنگ‌های خود هستند.

در بخشی از مراسم جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک، بیانکا بالبوئنا تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس 30 ساله فیلیپینی برای دستاوردهای خود در صنعت فیلمسازی در آسیا پاسیفیک، جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) را دریافت کرد. او مؤسس و رئیس شرکت اپیک‌مدیا پروداکشنز است.

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون بیش از 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند. این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است.

سینمای ایران از اولین دوره تأسیس جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک حضوری پررنگ در این جوایز داشته است. سال گذشته، مستند "رویاهای دم صبح" به کارگردانی مهرداد اسکویی برنده جایزه بهترین مستند بلند شد و منوچهر محمدی تهیه‌کننده به خاطر دستاوردهای چشمگیر خود در منطقه آسیا پاسیفیک، جایزه فیاپف را از آن خود کرد.

اسامی برندگان یازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "کشور دوست‌داشتنی" به کارگردانی وارویک تورنتن (استرالیا)

جایزه بزرگ داوران: الکساندر یاتسنکو برای بازی در "Arrhythmia" تولید روسیه و آنا اوروشادزه  برای کارگردانی "مادر ترسناک" (گرجستان/استونی)

دستاورد کارگردانی: آندری زویاگینتسف برای "بدون عشق" (روسیه)

بهترین بازیگر مرد: راج‌کومار رائو برای "نیوتون" (هند)

تقدیر: نوید محمدزاده برای "بدون تاریخ بدون امضاء" (ایران)

بهترین بازیگر زن: ناتا موروانیدزه برای "مادر ترسناک" (گرجستان/استونی)

بهترین فیلمنامه: مایانک تواری و آمیت مسورکر برای "نیوتون" (هند)

بهترین دستاورد فیلمبرداری: پیوتر داخووسکوی و تیموفی لوبوف برای Bottomless Bag"" تولید روسیه

بهترین فیلم بلند جوانان: "دیده و نادیده" به کارگردانی گیتا فارا، کامیلا آندینی و ایفا ایسفانسیا (اندونزی/هلند/استرالیا/قطر)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "Window Horses: The Poetic Persian Epiphany of Rosie Ming" به کارگردانی آن ماری فلمینگ (کانادا)

بهترین مستند بلند: "آخرین مردان در حلب" به کارگردانی کریم عابد و استفان کلوس (سوریه/دانمارک/آلمان)

تقدیر: "کیم دات‌کام: گیر افتاده در شبکه" به کارگردانی الکساندر بسه و آنی گولدسان (نیوزیلند)

جایزه تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو: ماریام خاتچوانی برای "Dede" تولید مشترک گرجستان، کرواسی، هلند، قطر، بریتانیا

جایزه فیاپف برای دستاوردهای چشمگیر در منطقه آسیا پاسیفیک: بیانکا بالبوئنا تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس فیلیپینی

جایزه سینمای جوان، 2017: ایلگار نجف برای "باغ انار" (آذربایجان)

 

نوید محمدزاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین