کد خبر: 16241 A

دست به یکی کردن مجریان سابق هفت علیه تلویزیون

دست به یکی کردن مجریان سابق هفت علیه تلویزیون

مجری سابق برنامه سینمایی "هفت" می‌گوید تلویزیون رسانه حکومتى است و با جامعه فاصله دارد.

ایران آرت: فریدون جیرانی با حضور در برنامه تلویزیونی "شبهای شفاهی" روبروی محمود گبرلو راجع به کلیت سینمای ایران و جشنواره فجر حرف زد.

به گزارش عصر ایران، در ابتدا گفتگو هر دو مجری سابق "برنامه هفت" درباره دور جدید این برنامه -ویژه ایام جشنواره امسال- گپ کوتاهی زدند و جیرانی انتخاب "رضا رشیدپور" را بعنوان مجری تبریک گفت. خلاصه ای از حرفهای جیرانی در برنامه "شبهای شفاهی":

تلویزیون رسانه حکومتى است و با جامعه فاصله دارد. محدودیت هاى تلویزیون باعث شده که واقعیت هاى جامعه که در اینجا فضا ندارند به سینما بروند. سینماى عامه پسند فضاى بیان همین محدودیت ها شده است. اکنون همین فیلم ها هستند که سینما را سرپا نگه داشتند.

ده سال پیش نمونه هایى از همین فیلم هاى کمدى ساخته شدند، جلویشان گرفته شد. اما بعد که اجازه نمایش پیدا کردند؛ خودشان، خودشان را از بین بردند. ممکن است این اتفاق الان هم بیفتد، در صورتى که تلویزیون کار خودش را درست انجام دهد تا سینما وظیفه اش از شادسازى مردم کمرنگ کند.

سینماى ایران شرایط خوبى ندارد. سینما فقط دست و پا مى زند که بماند. وضعیت فیلمنامه نویسى گواه این ماجراست. ما دیگر فیلمنامه نمى بینیم فقط مى سازیم که حیات سینما ادامه پیدا کند.

مدیریت سینمایى در طول این سالها چرخیده، پس نمى توانیم از این مدیریت انتظار داشته باشیم. مدیریت هاى فرهنگى باید پایدار باشد. اختلافات درون جناحى نباید در عرصه فرهنگى اثر بگذارد، بلکه باید قانون حرف اول و آخر را بزند. در این شرایط همانقدر که موافق مى تواند حرفش را بزند، مخالفها هم فضاى بیشتر و قابل قبول ترى براى حرفهایشان پیدا مى کنند.

ما باید بگذاریم نسل جدید که آمدند بتوانند کار کنند. با نگاه بدوى به آنها نگاه نکنیم و فضا را براى کار کردنشان ایجاد کنیم.

موج جدید فیلمسازى که از میانه دهه ٨٠ وارد سینما شدند و به رشد کلى فیلمسازها توجه کردند. فیلمسازان تلاش فراوانى مى کنند اما محدودیت هایى است. متاسفانه مدیریت ها هم طى شرایط مختلف تحت فشار هستند. از سیف اله داد تا جواد شمقدرى هر کدام در زمانى بسیار تحت فشار قرار گرفتند.

برنامه هفت تلویزیون فریدون جیرانی محمود گبرلو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین