کد خبر: 17227 A

سرزمین ناشناخته "برره" چگونه کشف شد؟!

سرزمین ناشناخته "برره" چگونه کشف شد؟!

در سریالهای "پاورچین" و "شبهای برره" از یک سرزمین ناشناخته به نام برره حرف زده می شود اما این سرزمین چطور کشف شد؟

ایران آرت: به گزارش مهر، «خیابان خلوت کن» یک عبارت وصفی بود که در رثای سریال‌های پرمخاطب تلویزیون به آن‌ها اطلاق می‌شد. سریال‌هایی که همه خانواده‌های ایرانی از کوچک و بزرگ برنامه‌های روزانه و حتی مراسم و مهمانی‌هایشان را طوری تنظیم می‌کردند که برای تماشای آن درست رأس ساعت جلو جعبه جادویی حاضر شوند تا از دنبال کردن سریال مورد علاقه خود حظ وافر را ببرند؛ ولی در حال حاضر چند سالی است که در برهوت تلویزیون نه تنها خبری از سریال‌های خیابان خلوت کن نیست که حتی بخش اعظمی از مخاطبان پیگیر تلویزیون هم قلاب نگاه‌هایشان کمتر از قبل یک اثر در خور و تماشایی را شکار می‌کند.

اما با این حال هر از چندگاهی به یمن تکرارهای چندین باره سریال‌های قدیمی تلویزیون از «آی فیلم» نه تنها می‌شود به مرور خاطرات سالهای گذشته پرداخت که حتی می‌توان از تماشای دست چندم آن‌ها هم لذت برد. سریال «پاورچین» یکی از همین کارهاست سریالی که در زمان خودش نه فقط در رده سریال‌های خیابان خلوت کن قرار می‌گرفت که رفته رفته پا را از یک برنامه تلویزیونی ساده فراتر گذاشت به یک«فرهنگ» تبدیل شد.

در میان ۱۳۰ قسمتی که از سریال پاورچین ساخته شده همه مخاطبان و منتقدان این مجموعه در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند؛ آن هم اینکه پیدایش یک روستای خیالی به نام برره و اهالی‌اش نقطه عطفی به حساب می‌آید که قسمت‌های این سریال را به دو بخش قبل و بعد تقسیم می‌کند. روستایی که مردمانش در متن کار آنقدر اتفاقات و حواشی عجیب و غریب خلق کردند که بعدها خود این روستا سوژه اصلی سریال «شب های برره» شد.

مهران مدیری درباره تولد برره خاطرات جالبی دارد:« در پاورچین اسم شخصیت اصلی مجموعه فرهاد بود. یک روز می‌خواستم برای کار به اداره‌ای بروم و گفتم من فرهاد فلانی هستم. هنوز فامیلی نداشتم. نشستیم و درباره فامیلی‌ام فکر کردیم. من همین‌جوری به ذهنم رسید و گفتم برره، چون دیدم خود کلمه بامزه است و بی ربط. آن صحنه را با اسم فرهاد برره گرفتیم و تمام شد. بعد از ۱۰ قسمت به این نتیجه رسیدیم که این شخصیت‌ها باید از جایی آمده باشند. پیمان قاسم‌خانی و محسن چگینی گفتند خب از برره. چون نام خانوادگی‌شان برره است.

مدیری می افزاید: بعد این سؤال پیش آمد که برره کجاست؟ گفتیم به اسمش می‌آید که روستا باشد. چه جور روستایی؟ روستایی بی‌هویت بی جا و مکان که شاید خیلی آدم دارد و یکی‌شان که مهندس شان باشد، فرهاد است.»

موضوع پیدایش یک روستای خیالی در سریال «پاورچین» بعد از 3 سال به ساختن سریال دیگری با نام «شبهای برره» منتهی شد که یکی از پرطرفدارترین سریالهای تلویزیونی بعد از انقلاب بود؛ اگر نگوییم پرطرفدارترین!

مهران مدیری پیمان قاسم خانی پاورچین شبهای برره
نظرات خوانندگان
  • محمد
    پاسخ

    بالاخره برره کجای ایرانه

    • سارا

      بالاخره برره کجاست

  • Omid7
    پاسخ

    عالیه

  • مهدی
    پاسخ

    روزی صد بار از روی اجبار تماشا میکنم چون برنامه های تلویزیونی مطالب تکراری دارن.. سریالی هست که با کمتر درامد ساخت تو زمان خودش بیشترین سود رو برای سازندگان سریال داشت واقعا به بعضی از قسمت هاش که نگاه میکنم فکر میکنم دیالوگی وجود نداره و بازیگران هر چی به زهنشون میرسه رو میگن و داستان نویسی افتضاحی داره همرا با دکوراسیون بد که اگر تو عمقش فرو بریم متوجه این موضوعات میشم ولی چرا کسی متوجه نشد؟ چرا اینقدر این سریال معروف شد؟ بخاطر اینکه این سریال از تلویزون پخش شد و مخاطب با یک بار تماشا پی به اشکالات سریال نبرد چون پخش مجدد نداشت و ما با یک بار تماشا متوجه نشدیم ولی اگر این سریال رو دانلود کنید و تماشا کنید متوجه میشد که چقدر ایرادات توی این سریال وجود داره حتی بعضی وقتا توی سریال خندشون میگیره ولی بی تفاوت از این موضوع رد شدن برای مثال ( اون قسمتی که زورو به ژاندارمری میره که مردمو ازاد کنه سرجوخه و دوبرره خندشون میگیره ) و خیلی اشکالات دیگه که توی پخش تلویزیون به چشم نیومد کلا سریال های مهران مدیری تکراری شدن که اولشون زیبا شروع میشن مثل قهوه تلخ (که میتونید قسمت اول و اخرشو با هم مقایسه کنید ) ولی در قسمت های بعد تکراری و لوس... متاسفانه بخاطر جو جامعه و پخش برنامه های بی محتوای تلویزیونی مجبورم واسه خنده هم که شده این سریالو بارها و بارها واسه دلخوشی ببینم.

  • ناشناس
    پاسخ

    ممنونم از سریال تون

  • احمد
    پاسخ

    اتفاقا تو سریال برره به فسا (شهری در استان فارس)اشاره شده که دقیقا روستاهای اطراف همین رفتار را دارند .من یه عروسی دعوت شدم تمام رفتار و کردارشون اینگار بازیگران شب های برره

  • مهدی
    پاسخ

    کاری به جذابیت سریالهای آقای مدیری ندارم ولی واقعا سریالهای ایشون متفاوته همین مسئله نگاه به دوربین یا وسط دیالوگهای سریال در مورد فیلمبردار تهیه کننده و عوامل پشت صحنه که صحبت میشه خودش یه حالت متفاوت کردن این سریال با سریالهای دیگس که به نظر من مخاطب رو طوری مینشونه جلو تلوزیون که مخاطب احساس میکنه در جریان سریال قرار داره ممنون بابت تمام زحمات آقای مدیری یکی از آرزوهام اینه یک بار در هنگام فیلمبرداری از مجموعه های ایشون من حظور داشته باشم که البتهاین خودش غیر ممکن هست و توهمه🤣 در هر صورت مــــــــــوفق باشی مرد طنز ایران

  • علی
    پاسخ

    روستای برره حقیقت داره که مهران مدیری از اون سبک روستا اسکی رفته و فیلم ساخته

  • علی
    پاسخ

    روستای برره جقیت داره

  • مبین
    پاسخ

    روستا ی برره کجااااااااااااااااست


  • سید علی
    پاسخ

    ممنون از سریال تون خیلی عالیه

  • نرگس
    پاسخ

    عالی

  • نرگس
    پاسخ

    عالی

  • ناشناس
    پاسخ

    برره کجاست

  • احمدرضا
    پاسخ

    برره کجاستتتت

  • ناشناس
    پاسخ

    اخر برره کجاست

  • L,M
    پاسخ

    دوستان گفتن ک همچین روستایی وجود نداره و تخیلی هست وساخته ذهن کارگردان هستش
    حالا امکانش هست جای دیگ ای بهش شباهت داشته باشه بالاخره کشور ما بزرگ هست و دارای روستاها و گویش های زیاد اما خود روستا با این اسم وجود نداره

  • ناشناس
    پاسخ

    برره اسم یک روستا در استان فارس هست اسم اصلیش بر راه هست بهش میگن برره

  • فاطی
    پاسخ

    برره در افریقاست

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین