کد خبر: 18595 A

روایت جالب کتایون امیرابراهیمی از علی حاتمی / کارگردان معروف پولم را نداد!

روایت جالب کتایون امیرابراهیمی از علی حاتمی / کارگردان معروف پولم را نداد!

کتایون ابراهیمی گفت با علی حاتمی بیش از بقیه کارگردانها راحت بوده است.

ایران آرت: کتایون امیر ابراهیمی جزو نسل دوم بازیگران سینمای ایران است که اوج دوران کاریش مصادف با شکل‌گیری موج نوی سینمای ایران در اواخر دهه چهل بود و همگان با دیدن فیلم «حسن کچل» و بازی یک بازیگر چشم سبز که چهره ای شبیه زنان اروپایی داشت از او تعریف کردند.

این بازیگر با ماهنامه زنان گفتگویی انجام داده که آن را در ادامه می خوانید

در کارنامه تان یکی دو فیلم پلیسی به چشم می خورد.

بله در فیلمی از ساموئل خاچکیان با عنوان «بوسه بر لب های خونین»  بازی کردم که فیلم جنایی بود و البته ساموئل خاچیکیان به راحتی آب خوردن دستمردم را نداد!!!

اعتراضی برای گرفتن پولتان انجام ندادید؟

چرا اعتراض کردم اما مهدی میثاقیه گفت در شأن تو نیست که بخواهی بابت این کار جار و جنجال به پا کنی .

دستمزدتان چقدر بود؟

بیست هزار تومان بود و با آن می شد در آن زمان یک خانه شیک ویلایی بسیار بزرگ در شمال تهران خرید!

با کدام کارگردان راحت تر بودید؟

 علی حاتمی کارگردان و انسان خوبی بود.

آیا آن طوری که در مطبوعات سینمایی در باره سطح کاری علی حاتمی نوشته شده است به عنوان همکار او را مولف دیدید؟

 تا آنجایی که می دانم و در «حسن کچل» تجربه اش کرده ام تمام دیالوگ ها و شعرهای فیلم را خود علی حاتمی سروده بود. یادم می آید سرصحنه می رفت و توی یک اتاق می نشست و می نوشت و ندیدم که در نگارش کسی به او کمک کند. درباره حاتمی باید بگویم که از کار با من راضی بود؛ البته من نمی‌خواهم زیاد از خودم تعریف کنم و سعی کردم در تمامی کارهایم جوری ایفای نقش کنم که کارگردان راضی باشد.  شما پریسا بخت آور را به عنوان یک کارگردان قبول دارید؟ حتی ایشان هم فقط با یک سکانس، عیار کار مرا درک کرد.

از برخی از همکاران بخت‌آور مثل یکی دو نفر از عوامل «من یک مستأجرم» شنیده ام برخی از صحنه های سریال های ایشان  را همسرش اصغر فرهادی کارگردانی کرده است.

نه ، این طوری نبود. زیاد به حرف های خاله زنکی برخی از عوامل گوش نکنید!!! البته موقع جمع بندی پایانی اصغر فرهادی سر صحنه می آمد و سعی میکرد به همسرش مشاوره دهد ولی این طور نبود که اصغر فرهادی سر صحنه بیاید و به جای همسرش دکوپاژ دهد.

برگردیم سر بحث علی حاتمی…

 علی حاتمی پسر خوبی بود و البته مثل همه آدمها نقاط ضعفی داشت؛ یکی از نقاط ضعف او همان بیماری اپیدمیک در بخشی از جامعه است و امان از این بیماری{…}!! یک نقطه مثبت او توجه به جزییات بود به خصوص در زمینه طراحی صحنه و لباس که از هیچ گاف مختصری هم نمی گذشت.

میانه همسرتان با بازیگری شما چطور بود. آیا مشکلی نداشت؟

نه، همسرم آدمی فرهنگی بود و یادم هست که در اغلب فیلم هایم سر صحنه می آمد. او تحصیلکرده سوییس بود و نوه معتمد الدوله و از بستگان ظلّ السلطان حاکم اصفهان که پسر ناصرالدین شاه قاجار بود محسوب می شد! علی حاتمی یک تیزر تبلیغاتی درباره کارخانه نان ماشینی همسر من ساخته بود و علی عباسی تهیه‌کننده «حسن کچل» به من گفت علی حاتمی می خواهد فیلم موزیکالی بسازد آیا تو در این فیلم بازی می‌کنی و من هم قبول کردم.

 به چه نحوی دوست دارید توسط کارگردان ها هدایت شوید؟

من از کارگردان می خواهم توضیح صحنه و بازی  که از من  انتظار دارد را بیان کند  تا من براساس درک خودم از نقش بازی می کنم.

دیالوگ ها را سریع حفظ می کنید؟

بخشی از دیالوگهای نقشم را حفظ می کنم و مقداری را بر اساس استنباطم از نقش به آن اضافه می‌کنم.  سر صحنه «من یک مستأجرم» موقعی که پریسا بخت آور این شیوه کاری من را دید کمی نگران شد اما من گفتم اصلا نگران نباش و به من بگو چه چیزی می خواهی و من برایت بازی می کنم.

پریسا بخت‌آور به شما چه جوابی داد؟

گفت بازی کن ببینیم چه کار می کنی و بعد از دیدن بازیم گفت همه چیز دست خودت و تا پایان فیلمبرداری این روش را ادامه دادم.

بنابراین کارگردان کار بلدی است؟

 من خودم کاربلد هستم ( با خنده). از کارگردانی که مدام بگوید فلان کار را بکن و این طوری بازی کن و یا نکن بدم می آید و قطعا با وی دچار چالش می شوم.

تا به حال شده اختلاف سلیقه با کارگردانی باعث درگیری لفظی شود؟

 من طوری بازی می کردم که همه مجاب می شدند به من اعتماد کنند.

علی حاتمی ساموئل خاچیکیان کتایون امیرابراهیمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین