کد خبر: 20613 A

اعتراض 82 زن سینماگر روی فرش قرمز کن

اعتراض 82 زن سینماگر روی فرش قرمز کن

82 نفر از سینماگران زن در حرکتی اعتراضی به حضور کمرنگ زنان در هفتادویکمین دوره جشنواره کن روی فرش قرمز رفتند.

ایران آرت: «کیت بلانشت» رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره کن، «آنیس واردا» چهره پیشگام موج نو سینمای فرانسه، «ماریون کوتیار»، «کریستین استوارت»، «اوا هاسون»، «لئا سیدو»، «آوا دو ورنای» و «پتی جنکینز» از جمله چهره‌هایی شاخصی بودند که غالبا با لباس‌های مشکی روی فرش قرمز جشنواره کن رفتند و با سکوت خود اعتراض‌شان را به نادیده گرفتن زنان در سینما نشان دادند.

به گزارش ایسنا، پس از آن «کیت بلانشت» بیانیه‌ای را در این‌باره به زبان انگلیسی خواند که «آنیس وردا» نیز آن را به زبان فرانسه خواند: ما همگی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم اما امروز روی پله‌های جشنواره کن به عنوان نمادی از عزم و تعهدمان به پیشرفت ایستاده‌ایم. ما نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگر، تصویربردار، تدوینگر، توزیع‌کننده و ... هستیم و همه ما در هنرهای سینمایی نقش داریم و امروز در این‌جا دراتحاد با همه زنان فعال در همه صنایع ایستاده‌ایم.

«بلانشت» در ادامه گفت: ۸۲ نشان دهنده تعداد زنان کارگردانی است که در طول تاریخ جشنواره کن و از سال ۱۹۴۶ تاکنون در جشنواره حضور داشته‌اند. در همین دوره زمانی ۱۶۸۸ کارگردان مرد از همین پله‌ها که روی آن ایستاه‌ایم بالا رفته‌اند. در طول ۷۱ سال برگزاری جشنواره کن تنها ۱۲ زن به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شده‌، همچنین ۷۱ جایزه نخل طلای به مردان رسیده و تنها دو جایزه نخل طلا یکی به «جین کمپیون» و دیگری به «آنیس واردا» اعطا شده است. این حقایق مطلق و غیرقابل انکارند.

«جین فوندا»، «آلیس رورواچر»، «آنه‌ماری جاسر»، «حیفا المنصور»، «سلما هایک»، «اورسلا مه‌یر» و «ونسا فیلهو» از جمله دیگر سینماگران سرشناس در این حرکت اعتراضی بودند.

این در حالی است که «کیت بلانشت» رئیس هیات داوران بخش رقابتی کن در نشت خبری همزمان با آغاز جشنواره کن گفته بود ملاک انتخاب فیلم‌ها باید بر اساس سطح کیفی باشد نه جنسیت کارگردان. اکنون فیلم‌های چند کارگردان زن در بخش رقابتی کن پذیرفته شده اما این فیلم‌ها تنها به خاطر جنسیت کارگردان‌شان این‌جا نیستند بلکه ملاک سطح کیفی است و ما نیز همه را به عنوان فیلمساز مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

جشنواره کن برای انتخاب تنها ۳ فیلم از کارگردانان زن در میان ۲۱ فیلم بخش رقابتی در چند مدت اخیر با انتقادهای شدیدی روبه‌رو بوده است و در تاریخ ۷۰ ساله این رویداد سینمایی «جین کمپیون» کارگردان نیوزیلندی همچنان تنها برنده زن نخل طلاست و «آنیس واردا» نیز نخل طلای افتخاری کسب کرده است.

«تیری فرمئو» دبیر جشنواره کن هم در کنفرانس خبری چند روز پیش صحبت‌های خود را مبنی بر این که فیلم‌ها باید بر اساس کیفیت انتخاب شوند تکرار کرده و گفته است: جشنواره در تلاش است در آینده فیلم‌های بیشتری از زنان در جشنواره انتخاب کند و زنان حضور پررنگ‌تری در کمیته انتخاب فیلم داشته‌ باشند. سینما همواره در دستان مردان بوده است. اما زنان بیشتر و بیشتری در آینده خواهیم داشت. این تنها جشنواره کن نیست که قرار است تغییر کند، کل دنیا تغییر کرده است.

جشنواره فیلم کن کیت بلانشت کریستین استوارت آنیس ورودا آوا دو ورونای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین