کد خبر: 23814 A

حاشیه‌های جشنواره کن به ونیز رسید

حاشیه‌های جشنواره کن به ونیز رسید

دبیر جشنواره ونیز از حضور کمرنگ فیلمسازان زن در بخش مسابقه دفاع کرد.

ایران آرت: سال گذشته جشنواره ونیز به خاطر حضور تنها یک کارگردان زن در میان 21 فیلمساز راه یافته به بخش مسابقه انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت. خیلی‌ها انتظار داشتند آلبرتو باربرا دبیر جشنواره فیلم ونیز در انتخاب فیلم‌های امسال رویکردی متفاوت به کار بگیرد و دست‌کم نام چند فیلمساز زن در رقابت برای به دست آوردن جایزه شیر طلای ونیز گنجانده شود. با این حال، چنین اتفاقی نیفتاده و باربرا در دفاع از سیاست‌های جشنواره گفته: «ونیز در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد. به ما ربطی ندارد که این وضعیت را تغییر بدهیم.»

به گزارش آی سینما، باربرا بار دیگر به دفاع از اصولش برخاسته و مصرانه تاکید کرده این وظیفه جشنواره ونیز نیست که صنعت فیلمسازی را متحول کند. دیروز (چهارشنبه) اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش رقابتی هفتاد و پنجمین جشنواره ونیز رونمایی شد و امسال هم تنها نام یک فیلمساز زن در این بخش به چشم می‌خورد.

باربرا در مصاحبه با خبرنگار هالیوود ریپورتر در رم توضیح داده: «از نگاه من، اضافه کردن یک فیلم دیگر به مسابقه اصلی فقط به این خاطر که توسط یک زن کارگردانی شده، توهین مسلم به دبیر جشنواره خواهد بود.» باربرا صراحتا گفته: «ترجیح می‌دهم شغلم را عوض کنم تا این‌‌که فیلمی را نه بر مبنای کیفیت خود اثر، بلکه فقط به خاطر این‌که توسط یک زن کارگردانی شده، ناچارا انتخاب کنم.»

دبیر قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی اروپا یادآور شده امسال به تماشای 1500 فیلم متقاضی نشسته که در این میان، حدود یک‌سوم آثار را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند. باربرا می‌گوید: «همان‌طور که در گذشته هم بارها گفته‌ام، بهترین شیوه فیلم دیدن، تماشای اثر بدون خواندن تیتراژ است. دلم نمی‌خواهد تحت تاثیر نام فیلمساز قرار بگیرم. اهمیتی نمی‌دهم که کارگردان اثر زن باشد یا مرد.» او همچنین تاکید می‌کند:‌ «وظیفه من این است که تصمیم بگیرم آیا فیلم خوبی است یا نه و آیا فیلمی بهتر از آن هست یا نه.»     

در پی پافشاری خبرنگار هالیوود ریپورتر، باربرا اعتراف کرده هنگام تماشای اغلب فیلم‌های مهم بخش مسابقه، غیرممکن است نداند کارگردان اثر چه کسی است. باربرا می‌گوید: «معلوم است که وقتی به تماشای «رم» می‌نشینم می‌دانم کارگردانش آلفونسو کوارون است. اگر فیلمی از جنیفر کنت می‌بینم می‌دانم که جنیفر کنت سازنده‌اش است. ما به تماشای «بلبل» نشستیم چون می‌دانستیم فیلمسازش از افراد بااستعداد است و غیره.»

باربرا خاطرنشان شده: «اما وقتی با فیلم اولی طرفیم که من روحم هم خبر ندارد ناگهان از کجا سبز شده، به ویژگی‌های فیلمسازی طرف توجه می‌کنیم نه به زن یا مرد بودن کارگردان. فقط وقتی توجهم جلب می‌شود که ببینم فیلم خوبی از آب درآمده. معلوم است که خوشحال خواهم شد زنان بیش‌تری به جشنواره راه یابند اما این موضوع به من بستگی ندارد.»

جشنواره فیلم ونیز جشنواره ونیز باربرا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین