کد خبر: 24558 A

بازیگران چقدر دستمزد می‌گیرند؟

بازیگران چقدر دستمزد می‌گیرند؟

تهیه‌کننده سینما از دستمزد میلیاردی بازیگران سینما پرده برداشت.

ایران آرت: تهیه‌کننده سینما به بیانیه روز گذشته کانون کارگردانان در مورد ورود پول‌های مشکوک به سینما واکنش نشان داد.

به گزارش ایران آرت، کانون کارگردانان به دنبال افزایش بی‌سابقه دستمزد بازیگران و ورود منابع مالی مشکوک به سینما بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است:

"در شرایط کنونی اقتصادی کشور و در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مؤثر و موجه و به‌خصوص آثار سینمایی به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند یا به سرانجام مطلوب نمی‌رسند، اهالی زحمتکش سینمای ایران ناظر ورود پول‌های کلانی از منابع نامشخص و بعضاً دارای شبهه به حیطه پاک اقتصاد سینمای ایران هستند...

متأسفانه باید اذعان کنیم که دستمزدهای نجومی بازیگران این آثار(ازجمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی)، بخش اصلی این ریخت و پاش‌های غیرضروری را تشکیل می‌دهد... در حال حاضر، بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان صاحب‌نام سینمای ایران که قصد تولید آثار تازه‌شان را دارند، به دلیل همین پرداخت‌های غیرمنطقی قادر به پرداخت دستمزدهای ادعایی بازیگران مورد نظرشان نیستند...

ما کارگردانان سینمای ایران با اینکه بازیگران سینمای ایران درآمدهای کلان داشته باشند، مخالفتی نداریم؛ اما در شرایطی که سایر عوامل سازنده در سینمای پرافتخار ایران به دشواری گذران زندگی می‌کنند، سیر صعودی این دستمزدهای کلان و غیرعادی می‌تواند به بالا رفتن کنترل نشده دیگر هزینه‌های تولید فیلم و به تبع آن محدودیت تهیه‌کنندگان و کارگردانان در تولید فیلم‌های جدید و درنهایت به رکود در تولید و در نتیجه بیکاری خیل بزرگ و تازه‌ای از عوامل آسیب‌پذیر پشت دوربین در سینمای ایران بینجامد."

روزنامه صبح نو پیرو انتشار این بیانیه جواد نوروزبیگی یکی از تهیه‌کنندگان شناخته شده سینما گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

نظرتان درباره بیانیه کانون کارگردانان چیست؟

ماهم به این موضوع معترضیم و بیشترین آسیب از این شرایط را تهیه‌کنندگان متحمل می‌شوند. شخصاً چند سالی است که به این بحث اعتراض دارم.

بازیگران گران قیمت سینمای ایران حدوداً چقدر دستمزد می‌گیرند؟

راستش مبلغ میلیاردی شنیده‌ام اما چند میلیارد تومان نه. واقعاً نشنیده‌ام بازیگری دستمزد چند میلیارد تومانی بگیرد. خودم تا به امروز دستمزد بالای 400میلیون تومان به کسی پرداخت نکرده‌ام.

شما هم فیلم تجاری ساخته‌اید! آیا دستمزد میلیاردی به بازیگری پرداخت نکرده‌اید؟

بله من فیلم تجاری هم ساخته‌ام. فارابی اخیراً لیست مشارکت‌ها را منتشر کرد، اما متأسفانه بخش دوم گزارش که درباره آ‌نهایی بود که تسویه کرده‌اند را منتشر نکرد. همه شفاف‌سازی کنند و هیچ کس از جمله بازیگران ناراحت نشوند. تهیه‌کنندگان قراردادها را رو کنند.

خودتان حاضرید قرارداد پروژه‌هایتان را منتشر کنید؟

اگر بازیگران کارهایم ناراحت نشوند بله!

معلوم است که بازیگران به دلیل مالیات یا هرچیز دیگری موافقت نمی‌کنند!

چرا من تهیه‌کننده متهم بشوم؟ بازیگر پولش را می‌گیرد.

اگر شفاف‌سازی شود دیگر شما متهم نمی‌شوید!

بازیگر رقمی پیشنهاد می‌دهد و اجبار هم نمی‌کند. اگر ما او را بخواهیم، قرارداد می‌بندیم و گرنه همکاری نمی‌کنیم؛ عموماً هم بازیگر را می‌خواهند.

دستمزد یک کارگردان مطرح حدوداً چقدر است؟

نمی‌توانم و نمی‌خواهم عدد خاصی بگویم! همان‌هایی که بیانیه داده‌اند، بگویند حقوق‌شان چقدر است!

کارگردانی در سینما داریم که دستمزد میلیاردی بگیرد؟

به نظرم داریم. به نظرم با درصدهایی که ذیل آن می‌گیرند داریم. چرا امروز فقط به بازیگران معطوف شویم؟ آیا دستمزد فیلمبرداران بالا نرفته است؟ خود من درگیر این مشکلات هستم.

جواد نوروزبیگی سینما دستمزد بازیگران کانون کارگردانان سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین