کد خبر: 24723 A

چرا اشکان خطیبی این شب‌ها مرد اول تلویزیون است

چرا اشکان خطیبی این شب‌ها مرد اول تلویزیون است

یادداشت صابر محمدی درباره اهمیت حضور اشکان خطیبی در برنامه «خندوانه» برای تئاتر

ایران‌آرت، صابر محمدی: لابد شما هم دیده‌اید که این شب‌ها و طی مسابقه «خنداننده‌شو»ی برنامه خندوانه، وقتی اشکان خطیبی درباره شرکت‌کننده‌ها، تخصصی صحبت می‌کند، آنها با تعجب زل می‌زنند در چشم‌ها و صورتش که از ذوقی سرشار گل انداخته است. شاید گمان برده‌اید که او هدفش فضل‌فروشی و به کاربردن تاکتیکی برای ارعاب دیگران است. 

اگر در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، چنین انگاره‌ای را بهره‌مند از حقیقت بدانیم هم باید بگوییم او هوشمندانگی را تبدیل به قاعده‌ای تازه در قالب یک مسابقه کرده است. به هر حال هر مسابقه‌ای، فی‌نفسه برای بردن و باختن برگزار می‌شود و اگر جز این باشد، ماهیتا زیر سوال است. این‌ حرف‌ها را کنار بگذارید که رقابت سالم صرفا در مسیر سرگرمی‌سازی و فارغ از توجه به نتیجه رقم می‌خورد؛ اگر این‌گونه باشد این همه آدم سرکاریم لابد. بنابراین، اشکان خطیبی به عنوان بازیگری خوش‌سلیقه و باسواد، که در هم‌سن و سال‌های او گوهری کمیاب است، توانسته چنین انگاره‌ای را در رابطه با مهم‌ترین بزنگاه سرگرمی‌سازی این روزها و شب‌های ما یعنی «خنداننده‌شو» مسلط کند. این را بگذارید کنار روحیه هم‌گرای او وقتی که حتی درباره یاران حریف حرف می‌زند و ثابت می‌کند تاکتیک‌هایش صرفا برای بردن هم نیست و می‌خواهد برای ارتقای عنصر شوخی در تلویزیون تلاش کند. حالا اگر مطمئنید او در اظهارنظرهایش، فضل‌فروشی می‌کند و برای اهالی تلویزیون، ژست متعالی تئاتری می‌گیرد، یاد لحظاتی هم بیفتید که او مشتاقانه در همه شئون این مسابقه حضور دارد و همه لحظه‌ها را جدی می‌گیرد فارغ از این‌که همکاران صحنه‌بازش شاید بگویند بازیگری که داعیه تئاتری دارد چرا باید چنین مسابقه عامه‌پسندی را اینقدر جدی بگیرد و می‌تواند مثل حسن معجونی در نسخه سال گذشته این برنامه، نگاهی علی‌السویه و چه بسا از موضعی بالادست به آن داشته باشد. خطیبی اما از این دوگانه‌ها فراتر رفته و این شب‌ها مرد اول خندوانه است.

همه این‌ها را گفتیم تا بگوییم او از چند روز دیگر نمایش «پزشک نازنین» را با کارگردانی خودش در تماشاخانه «دیوار چهارم» روی صحنه خواهد برد و شگفت‌انگیز این‌که در تیم بازیگران این نمایش، هیچ چهره سینمایی یا حتی بازیگر شاخص و برجسته تئاتری دیده نمی‌شود و با این حال، در 48 ساعت اولیه، همه بلیت‌های 11 اجرای این نمایش به فروش رفته است. برای تئاتر ما اتفاق مهمی است که نمایشی با بازی بازیگرانی اغلب نوجوان چنین مورد استقبال قرار گرفته است. به نظر می‌رسد حالا خطیبی توانسته از توان حرفه‌ای خود در تلویزیون به نفع تئاتر استفاده کند. چنین بهره‌برداری‌ای را می‌توان الگو قرار داد.

 

[این یادداشت پیش از این در روزنامه «جام جم» منتشر شده است.]

 

iranart

 

 

حسن معجونی اشکان خطیبی خندوانه خنداننده شو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین