کد خبر: 25558 A

6 کشور فیلم اسکاری خود را معرفی کردند

6 کشور فیلم اسکاری خود را معرفی کردند

تعداد رقیبان اسکار خارجی‌زبان از ۲۰ فیلم گذشت.

ایران آرت: پنج کشور اروپایی به علاوه سنگاپور از آسیا نمایندگان خود را برای حضور در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی کردند تا تعداد فیلم‌ها به بیش از ۲۰ برسد.

به گزارش همشهری آنلاین، مستند «والس والدهایم» به کارگردانی روث بکرمان چهل و دومین فیلمی است که از اتریش به اسکار می‌رود. این فیلم سال گذشته در جشنواره برلین به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین مستند شد. داستان «والس والدهایم» درباره کورت والدهایم، دبیر کل پیشین سازمان ملل است که پس از ورود به رقابت ریاست‌جمهوری اتریش، گذشته تاریک خود را در همکاری با نازی‌ها برملاشده دید. اتریش تا امروز دو بار نامزد و دو بار هم برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است؛ سال 2007 با «جاعل‌ها» اشتفان روسوویتسکی و 2012 با «عشق» میشاییل هانکه.

فنلاند در سی و دومین حضور خود با «قاتل دلرحم» چشم به دومین نامزدی اسکار دوخته است. این فیلم به کارگردانی تیمو نیکی داستان تعمیرکاری میانسال است که حیوان‌های پیر و بیمار را از بین می‌برد. «قاتل دلرحم» نخستین بار در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. کسب جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره توکیو و دریافت جایزه منتقدان جهانی از جشنواره نروژ دیگر افتخارهای این فیلم است. فنلاند در 2002 با «مرد بدون گذشته» آکی کوریسماکی نامزد اسکار شد و «شمشیرباز» کلاوس هارو هم در 2015 در فهرست نامزدهای اولیه قرار گرفت.

«مردم چه می‌گویند» به کارگردانی ارم حق پاکستانی‌تبار به نمایندگی از نروژ در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار 2019 شرکت می‌کند؛ افتخاری که حق 42 ساله با فیلم اول خود «من از آن توام» هم کسب کرده بود. «مردم چه می‌گویند» که سال گذشته در جشنواره تورنتو رونمایی شد، داستان دختری 16 ساله است که از نروژ به سرزمین مادری خود پاکستان بازمی‌گردد. نروژ از 1957 در رقابت اسکار حضور داشته و پنج بار نامزد دریافت جایزه شده است که آخرین آن در 2012 با «کن-تیکی» بود.

لتونی که در 9 حضور پیشین در رقابت اسکار از زمان استقلال در 1991 نصیبی از نامزدی نبرده، امسال به «ادامه دارد» ایوارس سلکیس امید بسته است؛ مستندی درباره زندگی چند بچه‌مدرسه‌ای در لتونی. سلکیس 83 ساله در این فیلم با هفت کودک دبستانی در مدت دو سال در نقاط مختلف کشورش همراه می‌شود تا مهارت‌ها، ارزش‌ها و امیدهای آن را به تصویر بکشد. خالق «ادامه دارد» پیرترین فیلمساز فعال در سینمای لتونی و این اولین حضور او در رقابت اسکار است.

بلرتا زقیری که با یکی از فیلم‌های کوتاه خود در جشنواره ساندنس جایزه برده، با نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند به نمایندگی از کوزوو به اسکار می‌رود. «ازدواج» به زبان آلبانیایی ساخته شده و داستان یک مثلث عشقی ممنوعه را روایت می‌کند. کوزوو از 2014 با چهار فیلم وارد رقابت اسکار شده و چشم‌انتظاری نخستین نامزدی است که شاید امسال با «ازدواج» رقم بخورد.

سرانجام نوبت می‌رسد به «پسران بوفالو» به کارگردانی مایک ویلوان که نماینده سینمای سنگاپور در اسکار 2019 است. این اکشن ماجراجویانه و تاریخی نخستین تجربه داستانی ویلوان 42 ساله است و ماجرای آن در قرن 19 در جاوا می‌گذرد. دو برادر که در غرب وحشی آمریکا بزرگ شده‌اند، به سرزمین مادری خود بازمی‌گردند تا انتقام مرگ پدر و مادرشان را بگیرند. سنگاپور هنوز نامزدی اسکار را تجربه نکرده است.

اسکار اسکار 2019 اسکار فیلم خارجی سنگاپور والس والدهایم قاتل دل رحم پسران بوفالو جاعل ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین