کد خبر: 26349 A

ناکامی مستند ضد ترامپ در گیشه

ناکامی مستند ضد ترامپ در گیشه

۱۴ سال پس از افتتاحیه ۲۴ میلیون دلاری «فارنهایت ۹۱۱» در ۸۶۸ سینما، تازه‌ترین مستند مایکل مور در ۱۷۱۹ سینمای آمریکا فقط سه میلیون دلار فروخت.

ایران آرت: «فارنهایت 9/11» که نامی بسیار شبیه به پرفروش‌ترین مستند تاریخ یعنی «فارنهایت 911» دارد، این هفته در آمریکای شمالی روی پرده رفت و با وجود پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر گیشه پنج تا شش میلیون دلاری، فقط سه میلیون دلار به دست آورد. فیلم پیشین مستندساز آمریکایی علیه دولت جورج بوش پسر بود و فیلم 120 دقیقه‌ای «فارنهایت 9/11» هجویه‌ای سیاسی علیه دونالد ترامپ است.

به گزارش همشهری آنلاین، تام اورتنبرگ که در تولید و اکران «فارنهایت 911» با مایکل مور همکاری کرده بود، تازگی‌ها شرکت برایرکلیف را راه‌اندازی کرده و «فارنهایت 9/11» نخستین فیلم او در اکران عمومی است. مدیران این شرکت امیدوارند پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا همه مردم بتوانند مستند تازه مور را ببینند و با چشمان باز و آگاهی کامل رای بدهند. این در حالی است که منتقدان و سایت‌های معتبر سینمایی هم حسابی از مستند ضدترامپ تعریف کرده‌اند.

با وجود استقبال منتقدان و کارشناسان، «فارنهایت 9/11» تنها چهارمین مستند سیاسی است که اکران گسترده می‌شود و در بیش از 500 سینما روی پرده می‌رود. به همین دلیل، نمی‌توان روی ناکامی تا پیروزی آن در گیشه چندان حساب باز کرد. «فارنهایت 911» که سال 2004 به نمایش درآمد، در هفته اول 24 میلیون دلار فروخت و با 222 میلیون دلار، پرفروش‌ترین مستند سینمایی تاریخ لقب گرفت.

کارشناسان سینما چند دلیل عمده برای ناکامی «فارنهایت 9/11» برمی‌شمرند؛ از جمله اینکه با وجود اعتیاد مردم به اخبار اما خبرهای زیاد هم آنها را خسته کرده است و ارائه انبوه اطلاعات در مستند تازه مور چندان به دل تماشاگران نمی‌نشیند. ضمن اینکه تماشاگران مستندساز برنده اسکار هم به اندازه خود او 14 سال پیر شده‌اند و شاید دیگر سینما را صرفا برای سرگرمی بخواهند. اگر کسی خبر و اطلاعات بخواهد، سر زدن به فضای مجازی آسان‌تر و ارزان‌تر از فیلم دیدن در سینماست.

فیلم مستند ترامپ دونالد ترامپ مستند مایکل مور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین