کد خبر: 28162 A

هنرمندان مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادند / از رضا کیانیان و امیر جدیدی تا مهتاب کرامتی و سحر دولتشاهی

هنرمندان مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادند / از رضا کیانیان و امیر جدیدی تا مهتاب کرامتی و سحر دولتشاهی

هنرمندان در قالب یک کمپین، تحریم‌های مالی و بانکی ایران را برابر با تحریم دارویی خواندند.

ایران آرت: گروهی از هنرمندان از جمله شماری از چهره‌های مطرح سینمای ایران با انتشار یک ویدیو که روایتی از زندگی سخت کودکان سرطانی، تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را به چالش کشیدند؛ تحریم‌هایی که در حوزه بانکی به منزله عدم امکان تامین مالی برای خرید دارو است و در واقع اگرچه دارو و غذا مستقیماً تحریم نشده اما در عمل با توجه به آنکه امکان تامین مالی برای آنها به واسطه تحریم‌های بانکی وجود ندارد، به صورت مستقیم دارو و غذا نیز مشمول تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا شده است.

به گزارش ایران آرت، تابناک در ادامه نوشته است: رضا کیانیان، سحر دولتشاهی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، الهام کردا، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، پردیس احمدیه، امیر جدیدی و... این ویدیو را منتشر کرده‌اند و این صدا را تقویت کرده‌اند تا هم‌صدایی‌شان منجر به شنیده شدنِ این اعتراض انسانی به گوش جهانیان باشد؛ پیامی با زیرنویس انگلیسی که مخاطبش مشخص است و انتظار می‌رود بلا انعکاس در رسانه‌های جهان، بتواند نگاه افکارعمومی جهان را متوجه آنچه امروز سیاستمداران آمریکا برای ایران رقم می‌زنند، نماید.

YNc5PlexBqnJ

در توضیح این ویدیو آمده است: «تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست. تحریم بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو. / Placing sanctions on Iranian banks is not just an act or a story in news agencies. Sanctioning Iran means the death of young children with cancer.» و این نوشته را با هشتگ #SanctionsTargetMe همراه کرده‌اند. این هشتگ می‌تواند مورد استفاده تک تک شهروندان ایران قرار گیرد که هدف مستقیم تحریم‌های آمریکا هستند.

امیر مهدی ژوله در توضیح این پیام نوشته است: «ماجرا اینه که روی کاغذ دارو تحریم نیست ولی در عمل شرکتهای مهم داروسازی یا بعد از خروج امریکا از برجام، از ایران خارج شدن و یا اینکه به بهانه ممنوع بودن مبادلات بانکی از فروختن دارو به ایران خودداری میکنن. این نتیجه کار خبری دوستان روزنامه نگار و گفتگوهاشون با انجمن های حمایت از بیماری های مختلف (سرطان، تالاسمی، دیابت و ...) است. خطر بی دارو موندن بچه های بیمار جدیه.»


هرچند مسئولان وزارت بهداشت و درمان تاکید کرده‌اند که تدابیر لازم اندیشیده شده و در عین حال راهکارهای مطمئنی برای دور زن تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله غذا و دارو وجود دارد و در این زمینه نگرانی وجود دارد اما واقعیت آن است که سوای تدابیر مسئولان کشورمان، تبعات تصمیم آمریکا، عملاً مسدود کردن مسیر تامین دارو و نیازهای پزشکی از کشورهای غربی است و این تحرکات، به خوبی دورویی آمریکایی‌ها را که ادعا می‌کردند تحریم‌ها علیه مردم ایران طراحی نشده را نشان می‌دهد.

هنرمندان پیش از این نیز دست به اقدامات مشابه اما دیرهنگامی زده بودند اما به نظر می‌رسد این بار دیپلماسی عمومی به موقع شروع شده و قاعدتاً نباید به این حرکت خلاصه شود. انتظار این است که از ظرفیت دیپلماسی عمومی ایران به شکل بسیار گسترده برای رویارویی موثر با تحریم‌های غیرانسانی آمریکا بهره برداری شوند و علاوه بر دستگاه‌های مسئول در حوزه دیپلماسی عمومی، اهالی هنر نیز ابتکار عمل را به دست گیرند و به صورت خودجوش و گروهی دست به حرکت‌هایی اعتراضی علیه تحریم‌های بانکی آمریکا بزنند.

باران کوثری رضا کیانیان مهتاب کرامتی امیرمهدی ژوله امیر جدیدی سحر دولتشاهی هستی مهدوی تحریم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین