کد خبر: 28193 A

بازیگر نقش امام رضا (ع): مواظب بودم عکسی از من گرفته نشود / برخی برای نمایش چهره حضرت منعی ندانسته بودند

بازیگر نقش امام رضا (ع): مواظب بودم عکسی از من گرفته نشود / برخی برای نمایش چهره حضرت منعی ندانسته بودند

بازیگر نقش امام رضا (ع) گفت: جرأت نمی‌کردم بگویم این نقش را بازی کردم، خیلی تلاش کردم این سد شکسته شود.

ایران آرت: یکی از مشکلاتی که معمولاً فیلمسازان و بازیگران در فیلم‌های دینی و مذهبی دارند خصوصاً در ایفای نقش امامان معصوم و پیامبران، عدم نمایش چهره‌ و به حاشیه رفتن محور اصلی داستان است. این مشکل در سریال «ولایت عشق» و نقش امام رضا(ع) هم نمود پیدا کرد.

به گزارش ایران آرت، فرخ نعمتی بازیگر نقش امام رضا (ع) در سریال «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، در گفت‌وگو با تسنیم درباره نقشش در «ولایت عشق» و عدم‌موافقت با نمایش چهره امام رضا (ع)  در این سریال صحبت کرده است که گزیده‌ای از صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید.

** یک ملاحظات خاصی در این کار بود مخصوصاً درباره عکس گرفتن که مواظب بودیم عکسی از ما نباشد و این کار سختی بود. البته نظر خود مهدی فخیم‌زاده و گروه تولید هم بود.

** وقتی مشغول این کار شدم از من می‌پرسیدند "الآن سر چه‌کاری هستید؟"، پاسخ دادم: "سریال امام رضا(ع)". بدون تردید همه عکس‌العمل داشتند مگر می‌شود؛ قرار است چه‌تصویری از امام رضا(ع) نشان بدهند. باور کنید بعد از پخش این مجموعه نظریات همان گروه‌ها برگشت به اینکه "چرا صورت شما را نشان ندادند؟". آن‌قدر این قدم در این جهت مثبت بود که دیدند بدون تصویر هم می‌توان چنین نقش‌هایی را برجسته نشان داد.

** مثلاً می‌بینیم که در طول تاریخ، نقش مسیح را به کسی پیشنهاد می‌کنند که جزو بازیگران زشت سینمای هالیوود به‌شمار می‌رود اما مردم به‌راحتی می‌پذیرند. شاید به این دلیل باشد که در گذشته نمایش شمایل مسیح در نقاشی و مجسمه تجربه شده بود. اما ما از این‌ها محروم بودیم و دوست داریم ائمه و اشخاص مقدس را در یک هاله ابهامی نگه داریم. انگار دلمان نمی‌خواهد آن‌ها را مردمی ببینیم و بیشتر آسمانی ببینیم.

** پس از «ولایت عشق» بسیار امیدوار بودم مدیران ما به‌دنبال سریال امام حسین(ع) بروند؛ خودم هم در این راه سهیم بودم اما این تلاش‌ها به جایی نرسید.

** حتی در تیتراژ سریال هم این شهامت وجود نداشت که من بازیگر هستم و در پایان از من تشکر می‌شود. جالب است بدانید جرأت نمی‌کردیم بگوییم این نقش را بازی کردیم. نگاه نکنید که امروز راحت می‌گوییم که نقش امام رضا(ع). من خیلی تلاش کردم این سد شکسته شود.

** من در تمام زندگی این تلاش را به‌کار بسته‌ام. پیشنهادهایی به من می‌شود دوباره امام رضا(ع) بشوم. اما هیچ‌گاه از صدایم سوء استفاده نکردم.

** می‌گفتند "ما نمی‌توانستیم به هیچ بازیگری بگوییم که قرار نیست چهره‌اش مشخص شود."، چرا که بسیار دشوار است یک درامی درباره شخصیتی ساخته شود که آن شخصیت را نشان ندهند. البته برخی از آقایان برای نمایش چهره حضرت منعی ندانسته بودند ولی با این حال برخی موافق این نظر نبودند و می‌گفتند احتیاط واجب است که این اتفاق نیفتد.

** ما می‌توانیم در مورد «ولایت عشق» ادعا کنیم که این فیلم تنها تصویری است که از معصومین در سینمای جهان سراغ داریم، یا به‌قولی تنها مرتبه‌ای است که نه به نقل قول، بلکه صدای معصوم را مستقیماً می‌شنویم. من معتقدم «ولایت عشق» بلندترین قدم از جانب سینما بوده که به‌شایستگی برداشته شده است.

مهدی فخیم زاده ولایت عشق فرخ نعمتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین