کد خبر: 30600 A

بهترین فیلم‌های سال از نگاه متاکریتیک

بهترین فیلم‌های سال از نگاه متاکریتیک

فیلم "رما" در حالی بار دیگر به انتخاب منتقدان به عنوان بهترین فیلم سال برگزیده شد که طبق پیش‌بینی‌ها جایزه بهترین فیلم اسکار 2019 را نخواهد برد!

ایران آرت: هر سال فیلم‌های حاضر در رقابت اسکار به دو دسته تقسیم می‌شوند: یا اساساً آثار برگزیده‌ی منتقدان هستند و یا انتخابی پوپولیستی به شمار می‌آیند. گاهی اوقات هم پیش می‌آید که فیلمی میان دو گروه محبوب باشد.

فیلم سیاه‌وسفید، به شدت شخصی و تحسین‌شده‌ی "رما" (Roma) به کارگردانی "آلفونسو کوارون" که از دوران کودکی فیلمساز در دهه‌ی ۱۹۷۰ مکزیک الهام گرفته شده، امسال در صدر فهرست برترین فیلم‌های سال از نگاه وبسایت "متاکریتیک" (Metacritic) قرار گرفته. این وبسایت هر سال فهرست ده فیلم برتر منتقدین نشریات شناخته شده را گردآوری کرده و براساس آن فیلم‌ها را رده بندی می‌کند. مطابق انتظار، "رما" در تمامی فهرست‌ها در صدر قرار داده شد و حتی فیلمسازانی چون "گی‌یرمو دل تورو" و "ادگار رایت" نیز آن را در فهرست خود برای برترین آثار سینمایی سال جای دادند.

سایت سی نما نوشت: اگر "ستاره‌ای متولد شد" (A Star Is Born) را اثری پوپولیستی در نظر بگیریم، باید منتظر پیروزی آن در اسکار باشیم چرا که اولاً آثار محبوب در میان مردم همیشه از طرف آکادمی در اولویت قرار می‌گیرند و ثانیاً یک اثر سیاه‌وسفید اسپانیولی زبان ممکن است در مقابل اولین فیلم بلند "بردلی کوپر" در مقام کارگردان، از شانس کمتری برای کسب افتخار در بخش بهترین فیلم سال برخوردار باشد.

باید توجه داشت که وقتی یک منتقد بیش از ده فیلم را برمی‌گزیند، "متاکریتیک" در رده بندی خود فیلم‌های منتخب فهرست منتقدین در رتبه‌های بعد از دهم را محاسبه نمی‌کند. اما در فهرست‌های رده بندی نشده‌ای که تعداد فیلم‌ها از ده تجاوز می‌کند، همه فیلم‌ها به حساب آورده شده و به هریک نیم امتیاز تعلق می‌گیرد. نحوه‌ی امتیازدهی این وبسایت نیز به این شرح است: ۳ امتیاز برای هر فیلمی که در رتبه‌ی اول قرار بگیرد، ۲ امتیاز برای هر فیلمی که در رتبه‌ی دوم جای داشته باشد، ۱ امتیاز برای فیلمی که در رتبه‌های سوم تا دهم قرار داده شده باشد و نیم امتیاز برای آثاری که رده بندی نشده‌اند.

این فهرست را "متاکریتیک" از ۲۵۲ فهرست منتشر شده از طرف منتقدین به دست آورده است. فیلم "اولین اصلاح شده‌" به کارگردانی "پل شریدر" امسال رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده و "سوگلی" لانتیموس رتبه‌ی سوم را اشغال کرده است.

۱. رما (Roma)

۲. اولین اصلاح شده (First Reformed)

۳. سوگلی (The Favourite)

۴. سوزاندن (Burning)

۵. کلاس هشتم (Eighth Grade)

۶. پلنگ سیاه (Black Panther)

۷. اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد (If Beale Street Could Talk)

۸. موروثی (Hereditary)

۹. بلکککلانزمن (BlackKklansman)

۱۰. ستاره‌ای متولد شد (A Star Is Born)

اسکار متاکریتیک فیلم رم ستاره ای متولد شده است ستاره ای متولد می شود فیلم رما رما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین