کد خبر: 31744 A

امیر نادری: سینمای فردا نیازی به من ندارد / دیگر کسی نباید شبیه کیارستمی و شهید ثالث شود

امیر نادری: سینمای فردا نیازی به من ندارد / دیگر کسی نباید شبیه کیارستمی و شهید ثالث شود

امیر نادری گفت: سینمای فردا دیگر نیازی به من، مهرجویی، کیارستمی یا شهید ثالث ندارد و ما باید به دنبال حرف تازه باشیم.

ایران آرت: امیر نادری نزدیک به ۵۰ سال است که فیلم می‌سازد. البته او از زمره فیلمسازانی است که با عکاسی فیلم وارد سینما شد. شاید کمتر کسی بداند که امیر نادری عکاس فیلم‌هایی همچو "قیصر" و "رضا موتوری" بود او در اواخر دهه ۴۰ با مسعود کیمیایی و علی حاتمی همکاری داشت. اما او سالهاست فیلم می‌سازد و آثار او در بهترین فستیوال‌های دنیا نمایش داده می‌شود. آخرین اثر امیر نادری با نام "کوه" در تابستان امسال در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد.

امیر نادری کارگردان مطرح سینمای درباره شناسایی استعداد‌های سینمای ایران به اعتمادآنلاین گفت: "همه ما اکثرا به دنبال این هستیم که چگونه کار کنیم چگونه بنویسیم یا چه چیزی را عنوان کنیم که جالب باشد و عموم در مواجهه با آن ابراز رضایت داشته باشند. اما هیچ‌گاه سعی نمی‌کنیم که خود واقعی‌مان را بشناسیم یا از وجود خودمان چیزی بنویسیم. من همواره به دنبال شناسایی خودم و نفسم هستم البته گاهی موفق می‌شوم و گاهی نیز این اتفاق رخ نمی‌دهد."

امیر نادری ادامه داد: "دیگر کسی نباید شبیه کیارستمی، شهید ثالث یا بزرگان سینمای ایران شود. پنجره‌ای گشوده شده است و معتقدم زمانی که در باز است همه باید به بیرون پرواز کنند. ما سینماگران جوان نخبه‌ای داریم که هر کدام می‌توانند بهترین جایگاه ممکن را داشته باشند. اما چون اعتماد به نفس ندارند دیرتر به خود باوری می‌رسند. دیگر سینما نیازی به نسل من ندارد. سینمای ایران تو و امثال شما جوانان را نیاز دارد."

کارگردان فیلم "کوه" درباره سرنوشت انسانها در دوران معاصر گفت: "عموما گذشته‌مان را مرور نمی‌کنیم و اغلب فکر می‌کنیم که هر اتفاقی که امروز رخ می‌دهد. ماحصل سالهای اخیر یا دورانی که در آن حضور داریم است، در صورتی که معتقدم زندگی خود من به شخصه از اولین فیلمی که دیدم یا از اولین درگیری که در مدرسه داشتم یا هر اتفاقی که برای نخستین بار در کودکی‌ام رخ داده نشأت می‌گیرد. تا به حال به اولین عشقتان در زندگی فکر کرده‌اید؟ یا اولین لباسی که با پول خودتان خریداری کردید به یاد دارید؟ تمام اینها باعث شده است که اینجا بنشینی و با هم مصاحبه کنیم. نمی‌دانید تا چه حد این چیز‌های جزیی که می‌گویم در زندگی امروزتان تاثیر دارد. ما باید یاد بگیریم چیزی را از وجودمان خلق کنیم که شبیه به هیچ چیز دیگری در دنیا نباشد."

امیر نادری درباره عباس کیارستمی گفت: "من عباس کیارستمی را از خیلی سال قبل می‌شناسم. شاید برای شما جالب باشد که عباس کیارستمی اصلا صحبت نمی‌کرد. شاید به نوعی گوشه گیر هم بود. اما من برعکس او همواره در حال داد زدن بودم. چرا؟ چون عباس به گونه‌ای دیگری و با آمیزه‌های متفاوتی نسبت به من بزرگ شده بود و من هم به گونه‌ دیگری. پس امروز، من و عباس کیارستمی نشأت‌گرفته از دیروز و کودکی‌مان بودیم. هیچگاه من از او تقلید نمی‌کردم و عباس هم هیچگاه کار‌هایی که من انجام می‌دادم تکرار نمی‌کرد. این یعنی یک دوستی واقعی و احترام متقابل."

نادری در انتها درباره تولید و خلق اثر هنری گفت: "عقیده دارم هر انسانی باید حرفی که بلد است ابراز کند چون آن اظهار نظر خالص و طبیعی است. هنر مدرن به صداقت و نوآوری نیاز دارد. سینمای فردا دیگر نیازی به من، مهرجویی،کیارستمی یا شهید ثالث ندارد. به دنبال حرف تازه باشیم. فیلمسازان جوان با توجه و شناخت نسبت به افراد مطرح حوزه سینما متوجه می شوند که چه کسی هستند و چه چیزی در چنته دارند. خوب و بد بودن مهم نیست آن چیزی که تولید می‌کنی مهم است."

 

داریوش مهرجویی عباس کیارستمی امیر نادری سهراب شهید ثالث شهید ثالث
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین