کد خبر: 31835 A

میرکریمی، رنجکشان و ملکان نشانی اتاق فکر" پول های مشکوک" را دادند/اتاق فکر "ورود پول های کثیف به هنر" در تنگنا

میرکریمی، رنجکشان و ملکان نشانی اتاق فکر" پول های مشکوک" را دادند/اتاق فکر "ورود پول های کثیف به هنر" در تنگنا

رضا میرکریمی، محمدصادق رنجکشان و سعید ملکان نشانی اتاق فکر "شائبه ورود پول های کثیف به هنر" را دادند اما ایران آرت معتقد است این یکی از نشانی هاست.

ایران آرت : خوشبختانه اهالی فرهنگ و هنر بعد از گذشت دو ماه متوجه توطئه خزنده و فراگیر ایجاد شائبه درباره سرمایه گذاری در هنر با کلید واژه های "پول های کثیف" ،"پول های مشکوک" ،"پولشویی در هنر" ... شده اند و هر یک، مواضعی شفاف در قبال آن می گیرند. 

به زعم ایران آرت، دست‌کم یک اتاق فکر در چند ماه اخیر در پی تلقین ورود پول های مشکوک به هنر است و در این راه نسخه مشابهی برای تجسمی، تئاتر و سینما در پیش گرفته اند. طراحان این بداخلاقی آشکار با سواستفاده از اوضاع نابه سامان معیشت مردم تلاش دارند سرمایه گذاران عرصه هنر را در مقابل افکار عمومی قرار دهند و بدین ترتیب سرمایه های تازه از هنر را پشیمان و فراری دهند. 

متاسفانه در دو ماه گذشته برخی از هنرمندان فریب این پروپاگاندای رسانه ای را خورده اند و با تکرار شائبه پول های مشکوک در واقع به عمق یافتن بیکاری و بی پولی عرصه هنر دامن زده اند. 

اکنون اما خوشبختانه از حاشیه جشنواره فیلم فجر خبرهای دیگری در این خصوص به گوش می رسد. 

برخی فیلمسازان با شفاف سازی و اعلام هزینه های انجام شده در فیلم های شان و نیز حتی معرفی منابعی که از آنها بودجه اخذ نمودند طراحان اتاق فکر مزبور را حسابی زمین گیر کرده اند و برخی دیگران مانند رضا میرکریمی، محمدصادق رنجکشان و سعید ملکان، پا را از این فراتر گذاشته و یکی از نشانی های اتاق فکر این بی اخلاقی را افشا کرده اند. 

ایران آرت پیش تر، شانزدهم دی با انتشار یادداشت "چه کسانی از ورود سرمایه های تازه به هنر می ترسند؟ همین نشانی را داده بود اما ما همچنان معتقد هستیم این یکی از نشانی های طراحان این بی اخلاقی است و نه همه آنها.

حتی چه بسا این آدرس عمله اتاق فکر مزبور است که بنا به منافع فردی گوش به فرمان شده و رسانه اجیر کرده اند تا به شکاف در هنرمندان بپردازند و با گل آلود کردن آب، ماهی خود را بگیرند.

رضا میرکریمی : جریانی که پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار دارد احساس خطر کرده/ پول کثیف شوخی های رکیک فیلم های این جریان است

رضا میرکریمی، کارگردان شناخته شده و دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر، جمعه در نشستی در جشنواره ملی فجر به موضوع "ورود پول های مشکوک به هنر" واکنش نشان داد.

او که خود به واسطه تهیه کنندگی فیلم" ما همه با هم هستیم" اثر کمال تبریزی در معرض این اتهام غیراخلاقی بدون سند و مدرک قرار گرفته است به خبرنگاران گفت:" من یک سال است که درباره فضا سازی‌هایی که برای " ما همه باهم هستیم" اتفاق افتاده سکوت کرده‌ام. اکنون می‌خواهم به طور واضح بگویم قصه اصلاً این نیست که منابع فیلم از کجا تهیه شده و یا در این فیلم چقدر هزینه شده است. قصه این است که یک جریان و جمع محدودی ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خود گرفته‌اند و با فیلم‌های بسیار سخیف چرخه ساخت تا اکران را در اختیار خود گرفتند و به محض آنکه احساس خطر می‌کنند، فرد را تهدید می‌کنند و به او تهمت می‌زنند و می‌پرسند که این پول‌هایت از کجا آمده و دستمزدهای نجومی به بازیگران داده‌اید این در حالی است که هیچ‌وقت از خودشان سوال نمی‌شود.

او ادامه داد: این اثر اکران خواهد شد و می‌فهمید که چقدر فیلم متفاوتی است و مطلقاً از شوخی‌های رکیک و غیر اخلاقی که با آنها کاسبی می‌شود و به نظر من پول کثیف همان هاست، در این فیلم خبری نیست. ما هیچ دستمزدی بالاتر از حد معمول نداده‌ایم.

محمدصادق رنجکشان: هرگونه پول ناسالم توسط دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قابل رصد است/ اگر سکه و ارز می‌خریدم حداقل سه برابر سود می‌کردم

محمدصادق رنجکشان، سرمایه گذار نوآمده عرصه هنر که به واسطه "دلتابان" برندی پرافتخار در صنعت گردشگری ایران است، یکی از کسانی ست که در دو سه ماه اخیر آماج حملات این اتاق فکر بداخلاق قرار گرفته است. البته در روزهای اخیر به جهت غنای کیفی آثار هنری که با سرمایه او خلق شده و از آن مهم تر استقبال مردم از نمایش بینوایان، یا فیلم های متری شیش و نیم و سرخ پوست، برخی رسانه ها که گویی متوجه اشتباه خود شده اند سعی در اصلاح گفته های پیشین خود برآمده اند. 

از جمله جام جم، روزنامه صدا و سیما که مهرماه با تندترین ادبیات محمد صادق رنجکشان را خطاب قرار داده بود، در نسخه شنبه سیزدهم بهمن دو صفحه خود را به انعکاس دیدگاه‌های او اختصاص داد تا شاید جبران مافات کرده باشد. 

رنجکشان در این مصاحبه فرصت را غنیمت شمرده و در بخش هایی آدرس برخی از بدخواهان هنر را رسانه ای کرده است، او گفت:"عمده مطالبی که هر از گاهی در رابطه با اینجانب در بعضی از سایت‌ها و رسانه‌های مجازی عنوان می‌شود مربوط به افراد معلوم‌الحالی است که در جایگاه تهیه‌کنندگی یا نویسندگی یا هر مورد دیگری در این چند سال اخیر توفیقی در سینما حاصل نکرده و بدون سند و مدرک بوده و بنا به همین دلایل نتوانستیم با هم همکاری داشته باشیم، لذا اقدام به نشر اکاذیب می‌کنند که حتما در جای خود پاسخ آنها را خواهم داد. البته لازم به ذکر است که قالب این افراد به دلیل تفکرات منفی خود سال‌هاست هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشته و به گفته خیلی از اهالی سینما صرفا به اصطلاح چوب لای چرخ دیگران می‌کنند و نگذاریم حسادت‌های فردی از توسعه فیلمسازی در کشور جلوگیری کند."

در ادامه جام جم پرسشی که واگویه اتاق فکر شائبه سازی برای ورود سرمایه به هنر هست را تکرار می کند ومی پرسد: یکی از حرف‌هایی که می‌زنند این است که سرمایه‌ای که وارد سینما کرده‌اید، سالم نیست. درباره این اتهامات توضیح شما چیست؟ تا به حال با این افراد گفت‌وگو داشته‌اید؟

رنجکشان پاسخ داده است: البته این اظهارات فقط یک ادعاست.  طی سال‌های اخیر به‌دلیل اتفاقاتی که در حوزه‌های پولی و بانکی رخ داده هرگونه پول ناسالمی توسط دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قابل رصد و پیگیری و کنترل است، ضمنا همین جا عرض می‌کنم بنده سرمایه هنگفتی نداشته و ندارم و اندک سرمایه‌ای را که بیش از 50 سال تلاش جمع‌آوری کرده‌ام را اگر در همین مدت کوتاه که وارد بخش سینمایی و نمایش کرده‌ام را در خرید سکه و ارز می‌کردم در بدترین شرایط بدون این‌که الان بخواهم پاسخگوی کسی باشم حداقل سه برابر سود پیدا می‌کردم. خواهش بنده این است که بگذاریم سازمان‌ها و ارگان‌های نظارتی کار خود را انجام دهند و در اینجا اعلام می‌دارم تا به این سن از هیچ بانک و موسسه‌ای ریالی وام و تسهیلاتی نگرفته‌ام و به فضل الهی خدا را شاکرم به هیچ احدی نیز بدهکار نبوده و نیستم و به جایی نیز وابسته نبوده‌ام."

بیانیه غلامرضا تختی: ادعاهایی بدون مبنا و سند/ این هشت و نیم میلیارد تومان پاکیزه است/ ​پیگیری قضایی می کنیم

در همین حال، سازندگان فیلم « غلامرضا تختی»در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده پیرامون منابع مالی  این فیلم سینمایی  بیانیه ای منتشر کردند. سعید ملکان  تهیه کننده و سرمایه گذار اصلی این فیلم سال پیش با فیلم  تنگه ابوقریب" ضمن پاسداشت دفاع مقدس  تحسین هایی بسیاری را برانگیخت و شاید تصور نمی کرد به واسطه فیلم فرهنگی دیگری مانند  غلامرضا تختی" و یا سریال "نهنگ آبی" که فقط یک قسمت از آن منتشر شده این طور با هجمه طراحان اتاق فکر"شائبه ورود پول های مشکوک به هنر" مواجه شود. 

در بیانیه سازندگان فیلم غلامرضا تختی آمده است. 

" از سال گذشته که در نشست خبری تنگه ابوقریب بودجه تولیدی فیلم را اعلام کردیم، امید داشتیم بازار شایعه و تهمت برچیده شود و اندک آرزویی که سایر تولیدات سینمایی هم مشی مشابهی در پیش گیرند تا سره از ناسره مشخص و شفافیت مالی تولیدات سینمای ایران به سنت بدل گردد. در ادامة همین نگاه و با اعتقاد به لزوم آگاهی مخاطبان و رسانه ها، در خبرهای مربوط به سریال نهنگ آبی هم نام تک تک سرمایه گذاران را ذکر کردیم. شگفت این که تمرکز بر پروژه های بعدی و پرهیزمان از پاسخ دادن و پیگیری قضایی ادعاهایی که بدون مبنا و سند بر زبان ها و کاغذها جاری می شد، توهم درستی افتراها را در کسانی تقویت کرد. ظاهرا همة شب ها و روزهایی را که به دوندگی برای مهیا کردن شرایط و سرمایه ساخت تختی گذراندیم، نارفیقان به تیز کردن قلم های تهمت و تقویت تصورهای خودساخته سپری کردند و اینک که توانستیم عهدمان را با خود به جا آوریم و حتی به قیمت توقف تولید تختی به پیشنهادهای نوکیسگان نه بگوییم و داستان جهان پهلوان را مثل زندگی و شخصیت خودش پاکیزه از هر پول مشکوک و دور از پیشنهادهای به اصطلاح نجومی بسازیم، ورق را برگشته می بینیم و در کنار ستایش ها و محبت ها و حتی نقدهای جدی و کوبنده و ریزبینانه ای که خستگی از تن مان به در می کند، دهان هایی را همچنان گشوده به تکرار تهمت های نخ نما و نامربوط می یابیم.

همین جا صراحتا اعلام می کنیم بودجه پروژة تختی هشت و نیم میلیارد تومان بوده که شصت درصد آن را سعید ملکان و چهل درصد را بنیاد سینمایی فارابی تأمین کرده اند. صراحتا از هر شخص یا ارگانی که مدعی داشتن سهمی در این پروژه است یا هر رسانه ای که سندی مبنی بر مشارکت نهادها یا افرادی دیگر در تولید این فیلم دارند، می خواهیم اسناد ادعای شان را بدون پرده پوشی منتشر کنند. در غیر این صورت پیگیری قضایی تهمت ها و ادعاهای بدون مبنا و مدرک را بر خود محفوظ می دانیم و تلاش های غیرمنصفانه ای را که به نظر می رسد با هدف حاشیه سازی برای پروژة غلامرضا تختی انجام می شود بی پاسخ نخواهیم گذاشت.در پایان از تمام رسانه هایی که نقد و پرسشگری را به اغراض شخصی نمی آمیزند و تحقیق را پیش نیاز طرح ادعا می بینند، تشکر می کنیم."

 

 

 

 

رضا میرکریمی سعید ملکان پولشویی در هنر پولشویی در سینما محمدصادق رنجکشان محمد صادق رنجکشان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین