کد خبر: 32164 A

داستان واقعی قربانیان آزار جنسی به جشنواره برلین رسید

داستان واقعی قربانیان آزار جنسی به جشنواره برلین رسید

سه فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

ایران آرت: جمعه در دومین روز جشنواره برلین فرانسوا اوزون یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردانان فرانسه فیلم جدید خود را در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایش گذاشت: "به لطف خدا" (By the Grace of God) که بر مبنای داستان واقعی قربانیان آزار جنسی در کلیسای کاتولیک ساخته شده است.

فیلم جدید اوزون در حالی در برلیناله روی پرده رفت که یک کشیشِ متهم، از ماه پیش سعی کرد جلوی نمایش آن را بگیرد. اوزون 51 ساله به طور مخفیانه سال‌ها روی پروژه "به لطف خدا" کار کرد. نمایش رسانه‌ای فیلم در برلین با استقبال فراوان همراه بود.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، "به لطف خدا" بعد از فیلم برنده اسکار "مرکز توجه" (2015) که داستانش در بوستون روی می‌دهد، مهم‌ترین روایت سینمایی از لاپوشانی سیستمیِ آزار جنسی توسط کلیساست. پیش از اکران فیلم، برنار پرینات، کشیشی که به آزار جنسی 80 پسر متهم است به دادگاه رفت و درخواست کرد نمایش فیلم در فرانسه تا بعد از برپایی دادگاه او که این ماه برگزار می‌شود به تعویق بیفتد.

1

"به لطف خدا" با بازی ملویل پوپا، دنی منوشه و سوان کاراواکا در حالی به نمایش درآمد که کاردینال فیلیپ باربارن اسقف اعظم لیون و پنج نفر دیگر از  جمله رژین مر – یک کارگر داوطلب که او نیز به طور قانونی خواستار حذف نام خود از فیلم شده است – در انتظار صدور حکم دادگاه درمورد لاپوشانی این سوء استفاده گسترده هستند.

اوزون که با فیلم‌هایی چون "8 زن"، "در خانه"، "فرانتز" و "استخر شنا" شهرت دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت امیدوار است رسیدگی به این پرونده‌های پر پیچ و خم تا الان تمام شده باشد، اما فیلم باید برای مردم به نمایش درمی‌آمد.

او گفت: هر وقت سعی می‌کنید سکوت خود را بشکنید با مقاومت روبرو می‌شوید. فکر نمی‌کنم این مسئله اتفاقی باشد، چون "به لطف خدا" فیلمی است که می‌کوشد به سکوت پایان بدهد.

این رسوایی اولین بار در 2015 زمانی رسانه‌ای شد که فرانسوا دووو پیش‌آهنگ سابق مدعی شد برنار پرینات 25 سال پیش در بچگی او را آزار داد. همان سال فعالیت‌های پرینات از سوی کلیسا به حالت تعلیق درآمد. در نهایت معلوم شد که کاردینال در 2010 در مورد "شایعات" با پرینات صحبت کرد و کشیش مدعی شد که دیگر آدم سابق نیست و تغییر کرده است. باربارن چهار سال بعد برای صحبت درباره او به واتیکان رفت، بی آن که موضوع را با پلیس در میان بگذارد.

فیلم اوزون این اتفاقات را دنبال می‌کند، اما تمرکز خود را بر تأثیر احساسی سه قربانی - که موضوع را به طور علنی دنبال می‌کنند – گذاشته است. "به لطف خدا" بر فرانسوا دووو و الکساندر دوسو- هزز، یک کاتولیک پرشور متمرکز است که در 40 سالگی متوجه می‌شود کشیشی که او را آزار داد هنوز زنده است و همچنان از طریق کلیسا به بچه‌ها دسترسی دارد.

اوزون گفت چند اسقف فرانسوی و یک کشیش اعظم بعد از دیدن فیلم واکنش مثبت نشان داده‌اند. او ابراز امیدواری کرد "به لطف خدا" بتواند این بحث را به خارج از مرزهای فرانسه بکشاند.

فیلم مغولستانی "Öndög" به کارگردانی وانگ کوان آن و فیلم آلمانی "ضد سیستم" (System Crasher) به کارگردانی نورا فینگشیت نیز روز گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شدند.

2

در خلاصه داستان فیلم "Öndög" آمده است: در یک جلگه وسیع بی‌درخت در مغولستان قتلی روی می‌دهد. از یک گله‌دار خواسته می‌شود حواسش به صحنه جرم باشد. او زنی است که هم از گرگ‌ها می‌ترسد و هم از همسایه خود. او برای آینده نقشه‌هایی دارد که ارتباطی نزدیک با افسانه‌های سرزمینش دارد. دولامیاف انختاویان و نورووسامبو باتمانخ از بازیگران این فیلم هستند. وانگ کوان آن کارگردان فیلم‌های "دشت گوزن سفید" و "ازدواج تویا" است.

"ضد سیستم" اولین فیلم بلند داستانی نورا فینگشیت است که پیش از این چند فیلم کوتاه و مستند ساخته است.

3

فیلم او درباره دختری 9 ساله به نام بنی (با بازی هلنا زنگل) است که انرژی بی‌امان او همه اطرافیانش را ناامید می‌کند. آلبرشت شوخ، و گابریلا ماریا اشماید از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

امسال از 23 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله 17 فیلم شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارند.

روز جمعه همچنین فیلم "نور زندگی من" (Light of My Life) به کارگردانی و با بازی کیسی افلک بازیگر برنده اسکار در بخش پانوراما جشنواره برلین روی پرده رفت. این فیلم تلفیقی از یک داستان با موضوع بقا و قصه‌ای درباره بلوغ است، و درباره یک پدر و دختر است که در جنگل گرفتار می‌شوند.

4

آنا نیووسکی، تام باور و الیزابت ماس در دومین تجربه کارگردانی افلک بعد از "من هنوز اینجا هستم" (2010) بازی می‌کنند. بازیگر و کارگردان 43 ساله آمریکایی برای فیلم "منچستر بای د سی" (2016) به کارگردانی کنت لونرگان برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (18 تا 28 بهمن) برگزار می‌شود. ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.


 
جشنواره فیلم برلین برلیناله کیسی افلک جشنواره فیلم برلین 2019
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین