کد خبر: 32699 A

چهار زن تاریخ‌ساز اسکار / لیدی گاگا می‌تواند به جمع این چهار نفر بپیوندد

چهار زن تاریخ‌ساز اسکار / لیدی گاگا می‌تواند به جمع این چهار نفر بپیوندد

تنها چهار زن در یک شب مراسم اسکار توانسته‌اند بیش از یک جایزه با خود به خانه ببرند.

ایران آرت: در طول نود دوره گذشته اسکار افراد بسیاری وجود داشته اند که در یک شبِ مراسم اسکار با بیش از یک مجسمه به خانه برگشته اند؛ سینماگرانی که با شنیدن چندباره نامشان در آن شبی که جوایز را اهدا می کردند بی تردید متوجه این موضوع شده بودند که به دروازه ابدیت گام نهاده اند اما نکته ناامید کننده این موضوع آنجاست که متوجه می شویم در میان این افراد که به این رکورد درخشان دست یافته اند سهم زنان تنها ۶ درصد است.

امین شکاری در صبا نوشت: طبق آمار تا به امروز ۶۳ نفر بیش از یک اسکار را در یک شبِ جوایز اسکار از آن خود کرده اند که از میان این افراد می توان به کارگردانان مهمی چون بیلی وایلدر، فرانسیس فورد کاپولا، جیمز ال. بروکس، جیمز کامرون، پیتر جکسون، برادران کوئن و یا آهنگسازان سرشناسی چون آلن منکن و ماروین هملیش اشاره کرد اما در میان این ۶۳ نفر همانگونه  تنها نام چهار زن دیده می شود.

اکنون می خواهیم بدانیم چهار زنی که این افتخار ابدی را بدست آورده اند چه کسانی هستند؟ در این مطلب با این چهار تاریخ‌ساز جوایز اسکار آشنا می شویم.

ادیت هد

oscars

نخستین زن تاریخ سینما که توانست در یک شبِ مراسم اسکار با دو مجسمه به خانه برگردد طراح لباس افسانه ای هالیوود ادیت هد بود. هد در سال ۱۹۵۰ توانست در دو شاخه بهترین طراحی لباس برای فیلم سیاه و سفید "همه چیز درباره ایو" و بهترین طراحی لباس برای فیلم رنگی "سامسون و دلیله" دو جایزه اسکار ببرد. آن‌ زمان در جوایز اسکار جایزه طراحی لباس در ۲ شاخه رنگی و سیاه و سفید اهدا می شد، اتفاقی که امروزه دیگر منسوخ شده است. ادیت هد طراح لباس افسانه ای هالیوود بود که در طول دوران فعالیت سینماییش ۳۵ بار نامزد جایزه اسکار شد. او ۸ بار نیز این جایزه را با خود به خانه برد و بدین ترتیب توانست نام خود را به عنوان موفق ترین زن در تاریخ جوایز اسکار به ثبت برساند. اگر می خواهید با بخشی از هنر طراحی لباس ادیت هد هنرمند چیره دست لس آنجلسی آشنا شوید کافیست تنها لباس شخصیت هالی گولایتلی با بازی آدری هپبورن را در "صبحانه در تیفانی" و یا گریس کلی را در "پنجره عقبی" و "گرفتن یک دزد" به خاطر بیاورید.

کاترین مارتین

article-

پس از کسب ۲ جایزه اسکار در یک شب توسط ادیت هد چیزی حدود نیم قرن سپری شد تا کاترین مارتین توانست این رکورد را دوباره تکرار کند. مارتین نیز همانند ادیت هددر کار طراحی لباس بود. کاترین مارتین در مراسم اسکار سال ۲۰۰۱ دو جایزه اسکار بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه را برای فیلم "مولن روژ" کسب کرد. جالب آنکه مارتین تنها زن تاریخ سینماست که یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۳ این کار را تکرار کرد. او برای فیلم "گتسبی بزرگ" دوباره توانست دو جایزه اسکار بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه را کسب کند. کاترین مارتین همسر باز لورمن کارگردان فیلم های "مولن روژ" و "گتسبی بزرگ" است. مارتین با وجود این همه موفقیت علاقه ای به همکاری با دیگر فیلمسازان ندارد، طراحی های باشکوه صحنه و لباس وی را تنها باید در فیلم های شوهرش، باز لورمنجستجو کرد.

فرن والش

Net-Worth-of-Fran-Walsh

فرن والش سومین زن در طول تاریخ سینماست که به این رکورد کم نظیر دست یافته است، والش در سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از تهیه کنندگان، یکی از فیلمنامه نویسان و همچنین یکی از ترانه نویسان فیلم "ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه" ۳ جایزه اسکار را با خود به خانه برد و بدین ترتیب تبدیل به پرافتخارترین زن تاریخ سینما در یک شبِ مراسم اسکار شد. والش فیلمنامه نویس، ترانه سرا و تهیه کننده اهل نیوزلند است. او نیز به مانند کاترین مارتین با وجود موفقیت های خیره کننده اش چندان تمایلی به کار با کارگردانی غیر از شوهرش ندارد، شوهر فرن والش، پیتر جکسون کارگردان بلندآوازه نیوزلندی فیلم های "ارباب حلقه ها" و "هابیت" است.

کاترین بیگلو

gettyimages-462788798

اما چهارمین زنی که تا به امروز موفق به کسب این رکورد شده است مشهورترین‌شان و قطعا مهمترین‌شان است. این شخص کسی نیست جز کاترین بیگلو. بیگلو نیز به مانند کاترین مارتین و فرن والش همسر یک سینماگر مشهور بود؛ جیمز کامرون خالق "تایتانیک" شوهر بیگلو بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ بود. البته بارزترین تفاوت بیگلو با مارتین و والش در این است که او برخلاف آن دو در شبِ مراسم اسکار در کنار شوهرش ننشسته بود بلکه در مقابل شوهرش قرار داشت. کاترین بیگلو در سال ۲۰۰۹ با کسب دو جایزه اسکار با ارزش بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرای اثر جنگی "محفظه رنج" که از قضا رقیب جدیش فیلم "آواتار" ساخته جیمز کامرون بود، توانست راهی به درون تاریخ بگشاید. جایزه بهترین کارگردانی که بیگلو آن شب برد آنقدر جایگاه مهم و با ارزشی در تاریخ جوایز اسکار داشت که آکادمی اسکار برای اهدای آن از باربرا استرایسند یکی از شاخص ترین شمایل‌های زن هنر مدرن آمریکا بهره برد. باربرا استرایسند هم برای نشان دادن اهمیت این جایزه در لحظه باز کردن آن پاکت با جمله تاریخی "خُب، زمان آن فرا رسید" به استقبال بیگلو رفت.

بیگلو آن شب جایزه اش را به تمام زنان و مردان نظامی که جان خود را در عراق، افغانستان و دیگر نقاط جهان به خطر می اندازند تقدیم کرد.

لیدی گاگا می‌تواند به جمع این چهار نفر بپیوندد

در پایان جالب است اشاره کنیم که در جوایز اسکار امسال لیدی گاگا خواننده و بازیگر آمریکایی شانس این را دارد که به این رکورد بسیار کم نظیر دست پیدا کند. هرچند که بعد از اهدای جوایز انجمن بازیگران و بفتا شانس او برای کسب این عنوان بسیار اندک شده است.

لیدی گاگا امسال برای ترانه فیلم "ستاره ای متولد می شود" و بازیگری این فیلم نامزد جایزه اسکار شده است. گرچه با توجه به گمانه زنی ها بعید به نظر می رسد که این بازیگر/ خواننده به جمع این چهار زن تاریخ ساز بپیوندد، با این حال باید منتظر ماند و دید که ۲۴ فوریه در دالبی تئاتر لس آنجلس تقدیر برای این خواننده نیویورکی چه چیزی را رقم خواهد زد.

 

اسکار لیدی گاگا کاترین بیگلو اسکار 2019 ادیت هد کاترین مارتین فرن والش
نظرات خوانندگان
  • امین
    پاسخ

    این مطلب تالیفی هستش ممنون میشم اسم نویسنده اش رو ذکر کنید

    • تحریریه ایران‌آرت

      سلام. ممنون از این‌که ما را دنبال می‌کنید.
      ظاهراً با دقت مطالعه نفرموده‌اید چون نوشته‌ایم که این گزارش به قلم امین شکاری بوده و در خبرگزاری صبا منتشر شده است

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین