کد خبر: 33416 A

درخواست جین فوندا از هالیوود / فیلم‌های قدیمی را نجات دهید

درخواست جین فوندا از هالیوود / فیلم‌های قدیمی را نجات دهید

جین فوندا هنرپیشه، نویسنده و فعال سیاسی اجتماعی خواستار توجه بیشتر کمپانی‌های بزرگ به ضرورت حفظ و مرمت آثار به جا مانده در سینما شد.

ایران آرت: جین فوندا بازیگر کهنه‌‌کار و سرشناس هالیوود با سخنرانی در کنگره انجمن مطبوعات خارجی هالیوود "HFPA"، خواستار توجه جامعه هالیوود به حفظ و مرمت آثار به جا مانده در تاریخ سینما شد.

فوندا در این همایش که یکشنبه شب ۱۰ مارچ (۱۹ اسفند) با حضور اعضای HFPA، بنیاد فیلم آمریکا و انستیتو لومیر در هتلی در مرکز لس‌آنجلس برگزار شد، بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخ سینما را به طرز ناراحت‌کننده‌ای ناکافی دانست و از هالیوود درخواست کرد به اندازه سرمایه‌گذاری در ساخت تولیدات جدید خود روی نجات فیلم‌های به جا مانده نیز هزینه کنند.

به گزارش صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، ماهر تاتنا رییس کنگره انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در این کنگره گفت: بیش از ۵۰ درصد از فیلم‌های تولید شده در سال‌های ماقبل ۱۹۵۰ نابود شده و برای همیشه از دست رفته‌اند. او در ادامه از تعهد این انجمن برای حفظ تاریخ سینما به وسیله مرمت فیلم‌های به جا مانده خبر داد و گفت HFPA با دهه‌ها اهتمام بر این ماموریت تاکنون موفق به جذب ۶,۵ میلیون دلار برای ۱۲۵ پروژه مرمت بوده است.

جین فوندا نیز در ادامه سخنان خود توضیح داد که منظور او تنها حفظ آثار کلاسیک سینما نیست و حتی حلقه‌های فیلم تولیدات معاصر و مستندهای قدیمی نیز به مرمت و نگه‌داری نیاز دارند. به گفته او، فیلم‌ها ساخته می‌شوند چون فیلمسازان می‌خواهند آنچه بر آنها می‌گذرد را برای همیشه ثبت کنند و اگر اجازه دهیم مستندهای گذشته نابود شوند، تصویری بزرگتر را از دست داده‌ایم؛ نمیدانیم از کجا آمده‌ایم و کجا می‌خواهیم برویم.

این مراسم با نمایش نسخه بهبود یافته فیلم وسترن "به خاطر یک مشت دلار"(۱۹۶۴) اثر سرجو لئونه با بازی کلینت ایستوود جوان پایان یافت، نسخه‌ای که مرمت آن در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود.

 

هالیوود جین فوندا فیلم کلاسیک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین