کد خبر: 34675 A

تارانتیو، اسکورسیزی و ایران غایبان بزرگ کن ۲۰۱۹

تارانتیو، اسکورسیزی و ایران غایبان بزرگ کن ۲۰۱۹

امسال برای اولین بار هیچ فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کن حضور نخواهد داشت.

ایران آرت: روز پنجشنبه 29فروردین اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف هفتاد و دومین دوره جشنواره کن با اعلام مسئولان برگزار‌کننده این جشنواره روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و مشخص شد که امسال حواشی این جشنواره بیش از متن آن خبرساز خواهد شد.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴می ‌(۲۴اردیبهشت) با نمایش فیلم "مرده‌ها نمی‌میرند" به کارگردانی "جیم جارموش" در مراسم افتتاحیه آغاز به‌کار می‌کند و تا ۲۵می‌ (۴خرداد) ادامه خواهد داشت. 

همشهری در اینباره نوشت: جشنواره کن2019 از چند جهت خبرساز شده است؛ اول اینکه امسال برای نخستین بار هیچ فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور ندارد و دوم اینکه تصمیم نتفلیکس بر عدم‌شرکت دادن فیلم مرد ایرلندی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو و آل پاچینو، دو بازیگر مطرح سینمای جهان نشان از آن دارد که این شبکه اینترنتی پخش فیلم همچنان با مسئولان جشنواره کن بر سر نمایش فیلم‌های پخش اینترنتی به توافق نرسیده است. 

فیلم روزی روزگاری در هالیوود به کارگردانی کوئینتین تارانتینو با نقش‌آفرینی لئوناردو دی‌کاپریو و مارگوت رابی  نیز به‌دلیل اینکه کوئینتین تارانتینو همچنان در حال تدوین این فیلم است در جشنواره کن2019 حضور نخواهد داشت. این در حالی است که درصورت حضور فیلم‌های روزی روزگاری در هالیوود و مرد ایرلندی در جشنواره کن2019 این فیلم‌ها می‌توانستند از شانس‌های اصلی دریافت جایزه نخل طلایی باشند.

اما عدم‌حضور فیلم مرد ایرلندی در کن2019 دلیلش باقی ماندن اختلاف میان مسئولان جشنواره کن و کمپانی نتفلیکس بر سر نحوه پخش فیلم است که این امر نشان از آن دارد که جدال میان سنت و مدرنیته و میان طرفداران نمایش فیلم‌ها در سینما و طرفداران نمایش فیلم‌ها در تلویزیون همچنان جریان دارد و طرفین قصد ندارند در این زمینه به توافقی مرضی طرفین دست پیدا کنند. به‌ویژه که استیون اسپیلبرگ، دیگر کارگردان نامدار سینما در طرف مقابل نتفلیکس در این دعوا و در جبهه مسئولان برگزار‌کننده جشنواره کن قرار دارد.

مارتین اسکورسیزی چندی قبل در جشنواره سینمایی مراکش درباره دلیل ساخت فیلم مرد ایرلندی توسط نتفلیکس گفته بود: "کمپانی‌هایی مانند نتفلیکس با حمایت از سینمای مستقل ریسک‌پذیری خود را نشان می‌دهند. فیلم "مرد ایرلندی" یک فیلم ریسکی است.  هیچ کمپانی دیگری نمی‌خواست از این فیلم به‌مدت 5 تا 7سال حمایت مالی کند. اما نتفلیکس این ریسک را پذیرفت." سال قبل هم این اختلافات باعث شد که نتفلیکس از نمایش فیلم رم در جشنواره کن خودداری کند. فیلم رم بعد‌تر در جشنواره ونیز برنده شیر طلایی شد و در مراسم جوایز اسکار سال2019 با دریافت 3 جایزه اسکار ازجمله بهترین کارگردانی، خوش درخشید.

ریشه اختلاف نتفلیکس با مسئولان برگزاری جشنواره سینمایی کن اما به 2سال قبل بازمی‌گردد؛ سال۲۰۱۷ بود که شبکه نتفلیکس با فیلم اوکجا محصول مشترک کره جنوبی، آمریکا و انگلیس به کارگردانی بونگ جون هو و فیلم داستان‌های مایروویتز، به کارگردانی نوا بامباک، ساخت آمریکا با بازی آدام سندلر، بن استیلر، اما تامپسون و داستین هافمن در بخش رقابت جشنواره فیلم کن شرکت کرده بود که این موضوع باعث جنجال و حاشیه‌های متعددی شد و فیلمسازان فرانسوی به حضور فیلم‌های کمپانی نتفلیکس در این جشنواره اعتراض و شکایت کردند و همین موضوع باعث منع حضور فیلم‌های این کمپانی پخش زنده تلویزیونی - اینترنتی در این جشنواره شد.

طبق قوانین کشور فرانسه، یک فیلم اگر بخواهد در سینماهای کشور فرانسه اجازه نمایش داشته باشد، باید ۳۶‌ماه پس از اکران در این کشور روی سرویس استریم (از تلویزیون و اینترنت پخش شود) قرار بگیرد.

 

جشنواره فیلم کن سینمای ایران اسکورسیزی تارانتینو روزی روزگاری در هالیوود مرد ایرلندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین