کد خبر: 35664 A

برداشت سیاسی از فیلم افتتاحیه جشنواره کن

برداشت سیاسی از فیلم افتتاحیه جشنواره کن

از زامبی‌های جیم جارموش در شب افتتاحیه کن ۲۰۱۹ برداشت سیاسی شد و این کارگردان امروز در نشست خبری فیلمش در اینباره توضیح داد.

ایران آرت: هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن شب گذشته با نمایش "مرده‌ها نمی‌میرند" ساخته جیم جارموش افتتاح شد و سازندگان این فیلم کمدی که داستانش درباره حمله زامبی‌ها به شهر کوچکی در آمریکاست، روی فرش قرمز افتتاحیه رفتند. بیل موری، آدام درایور، سلنا گومز و تیلدا سوینتون بازیگران فیلم هم در افتتاحیه حاضر بودند.

جارموش که از سال ۱۹۸۴ تا به حال ۱۳ بار با فیلم‌های خود به جشنواره کن رفته و هشت بار در بخش مسابقه رقابت کرده، یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره فرانسوی است و اثر جدیدش هرچند واکنش‌های شورانگیزی برنیانگیخت و منتقدان هم برخورد گرمی با آن نداشتند، اما اکران آن در فرانسه با نمایش در ۷۰۰ سالن همزمان با رونمایی در کن آغاز شد.

به گزارش آی سینما، منتقدان اعتقاد دارند که زامبی‌ها در "مرده‌ها نمی‌میرند" به شدت استعاری است و به دونالد ترامپ و آمریکای بعد از آغاز ریاست جمهوری او اشاره دارد.

اما جارموش صبح امروز در نشست پرسش و پاسخ فیلمش گفت که در نظر گرفتن زامبی‌ها به عنوان استعاره بیش از حد سنگین است: "فکر می‌کنم بعضی از چیزهایی که امروز صبح درباره فیلممان خواندم، به ذهن خودم نرسیده بود. فکر کنم استعاره از چیزی که تحلیل کرده بودم یا آگاه بودم، قوی‌تر از کار درآمده است."

او همچنین با اشاره به فیلم کلاسیک "شب مردگان زنده" اثر جرج رومرو گفت: "رومرو راهنمای ماست. به جرج رومرو نگاه می‌کنیم... او ایده زامبی‌ها و هیولاها را تغییر داد. هیولا‌ها در "گودزیلا" و "فرانکشتاین" از بیرون می‌آیند اما زامبی‌های رومرو از دل ساختار اجتماعی در هم شکسته می‌آیند."

او همچنین تاکید کرد که سعی کرده در "مرده‌ها نمی‌میرند" تعادل بین طنز و لحن تیره و سیاه را حفظ کند. بیل موری بازیگر کهنه‌کار این فیلم که در نقش کلانتر ظاهر شده هم آشکارا گفت فیلم نشانگر دغدغه‌های او و سازندگان درباره محیط زیست است و این نکته در فیلم بازتاب دارد.

جشنواره کن ۲۰۱۹ از امروز با نمایش سایر فیلم‌های بخش مسابقه گرم‌تر خواهد شد.

 

جشنواره فیلم کن جیم جارموش مردگان نمی میرند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین