کد خبر: 36251 A

بازیگری که هنرش پشت چهره‌اش پنهان ماند

بازیگری که هنرش پشت چهره‌اش پنهان ماند

هرچه در فیلم‌ها بیشتر به عنوان نماد دلفریبی و دخترک موطلایی ساده‌لوح می‌درخشید، در زندگی واقعی شیفته مطالعه و نوشتن و سینمای هنری بود.

ایران آرت: ژوئن ۱۹۲۶؛ ۹۳ سال پیش در چنین روزی مریلین مونرو در لس‌آنجلس کالیفرنیا زاده شد.می‌گفت: "من یک زن بازنده‌ام. به خاطر تصویری که از من ساخته شده، مردها زیادی از من انتظار دارند."

نام اصلی‌اش نورما جین مورتنسون بود. مریلین مونرو را به عنوان نام هنری برگزیده بود. مادرش فیلم‌پرداز بود و از قرار او را ناخواسته به دنیا آورد و به خاطر آشفته‌حالی نتوانست از فرزندش نگهداری کند و او را به یتیم‌خانه سپرد.

او نزد ۱۱ خانواده موقتی فرزندپذیر نگهداری شد و براساس گزارش دویچه‌وله، پدر آخرین خانواده او را مورد آزار جنسی قرار داد و در ۱۶ سالگی به ازدواج با یک سرباز جنگی مجبور کرد.

در کتاب "داستان من" که ترجمه آن در سال ۱۳۹۵ در انتشاراتی میلکان در تهران منتشر شده درباره کودکی‌اش می‌نویسد: "هالیوودی که من می‌شناختم هالیوود بدشانسی بود و بدبختی. تقریبا هر کس را می‌شناختم یا سوء تغذیه داشت یا به فکر خودکشی بود. مثل یک بیت شعر: آب، آب، همه جا آب، امان از یک قطره در دهان ما."

۱۸ ساله بود که در حین کار در یک شرکت هواپیماسازی عکسی از او در یک مجله پرتیراژ منتشر کردند. انتشار همان و نماد دلفریبی و مدل شدن همان.

مریلین مونرو

۲۰ ساله بود که نخستین قراردادش را با یک آژانس عکاسی و فیلم بست. دندان، چانه و بینی‌اش را جراحی کرد و نام هنری "مریلین مونرو" را برگزید و گویی از آن‌ پس شخصیت غمگین رنجورش را پشت این نام پنهان کرد:

هرچه در فیلم‌ها بیشتر به عنوان نماد دلفریبی و دخترک موطلایی ساده‌لوح می‌درخشید، در زندگی واقعی شیفته مطالعه و نوشتن و سینمای هنری بود. صدای گرمی داشت، شعر می‌گفت و بی‌نتیجه در آرزوی همسری همدم و فرزندی دلآرام می‌زیست و می‌ستیزید.

مریلین مونرو

او در ۳۰ فیلم بازی کرد و تنها به این خاطر که هنرش زیر چهره دلفریبش پنهان ماند، جایزه اسکار نگرفت.

۲۲ ساله بود که نخستین بار نقش اول را در فیلم "عاشق‌پیشه" بازی کرد.

مریلین مونرو

۲۹ ساله بود که پس از دو ازدواج ناموفق با نمایشنامه‌نویس بنام آمریکایی آرتور میلر ازدواج کرد و پنج سال با او زیست.

گمانه‌زنی درباره مرگ ناروشن او که با شخصیت‌های بنام بسیاری مانند جان اِف و رابرت کندی ارتباط داشت، هنوز هم ادامه دارد.

مریلین مونرو در ۳۶ سالگی در زادگاهش درگذشت.

مریلین مونرو

مریلین مونرو بازیگر زن خانم بازیگر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین