کد خبر: 36899 A

نقشه عجیب تلویزیون ایران برای دخترها و پسرها/ شنیده‌های ایران‌آرت درباره ضوابط مداخله‌جویانه‌ای که در سازمان صدا و سیما در حال تدوین است

نقشه عجیب تلویزیون ایران برای دخترها و پسرها/ شنیده‌های ایران‌آرت درباره ضوابط مداخله‌جویانه‌ای که در سازمان صدا و سیما در حال تدوین است

درست در همان روزی که مسوولان سینما برای فرار از فشار رسانه‌های افراط‌گرا خبر از تدوین ضوابطی عجیب برای حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های محصول ایران داده، صدا و سیمایی‌ها هم روش راحتِ دیگری را برای فرار از حل مساله جدیدشان در پیش گرفته‌اند.

ایران‌آرت: سازمان صدا و سیما، روزهای عجیبی را سپری می‌کند؛ حالا ماجرا از انتقاد به عملکرد این رسانه در برنامه‌سازی یا کیفیت نقشی که به لحاظ رسانه‌ای باید ایفا کند فراتر رفته و به بی‌اعتمادیِ محض حتی از جانب نزدیکان و خانواده این سازمان منجر شده است.

آن‌ها که مدت‌هاست بخش عمده‌ای از مخاطبان‌شان را به خاطر اتخاذ مواضعی یک‌جانبه‌گرا از دست داده‌اند، حالا به تماشای کوچک‌شدن هسته مرکزی قدرت‌شان نشسته‌اند؛ قدرتی که مهره‌های محبوب این سازمان برسازنده آن بوده‌اند. ظاهرا بروز این وضع تازه، از کنارگذاشتن عادل فردوسی‌پور، به عنوان موفق‌ترین تهیه‌کننده کل ادوار مدیریتی سازمان صدا و سیما کلید خورده و حالا به رضا رشیدپور، مهران مدیری و احتمالا رامبد جوان رسیده است.

در همین فقره رامبد جوان، چنان‌چه پیش از این نیز در ایران‌آرت نوشتیم، ظاهرا صداوسیما، سیاستِ پاک‌کردن دامن خویش را در پیش گرفته است. این‌که رامبد جوان، به عنوان تولیدکننده یکی دیگر از برنامه‌هایی که در چند سال اخیر کلی مخاطب باری تلویزیون دست و پا کرده، حالا در زندگی شخصی‌اش در موقعیتی قرار گرفته که مطلوب سیاست‌های سازمان نیست، آن‌ها را به این سمت سوق داده که راحت‌ترین کار حذف صورت مساله ماجراست. چند روزی است که می‌بینیم این‌جا و آن‌جا خبر ممنوع‌الکاری رامبدجوان را مدام بازنشر می‌کنند به این دلیل که همسر او در کانادا بدون حجاب در خیابان تردد کرده. پیش‌تر هم در موارد مشابه، وقتی عکس‌های بی‌حجاب آزاده نامداری، مجری سابق تلویزویون منتشر شد، او را ممنوع‌الکار کردند.

آیا صداوسیمایی‌ها که اخیرا راحت‌ترین راه را حذف مهره‌های مخاطب‌آور خود دانسته‌اند، به روزهایی اندیشیدیده‌اند که همین مخاطبان برنامه‌هایی چون «نود»، «خنداونه»، «دور همی» یا «حالا خورشید» را نیز نخواهند داشت؟

 

شنیده‌های ایران‌آرت: خوب چک‌شان کنید!

اما ماجرا به حذف چنین مهره‌های محبوبی نیز محدود نمانده است. شنیده‌های ایران‌آرت حاکی از این است که سازمان صدا و سیما در حال تدوین ضوابطی است که طی آن، سوابق شخصی میهمانان همه برنامه‌ها برسی شده و آنها پس از عبور از فیلترهایی خاص بتوانند در برنامه‌ها حاضر شوند. 

اما ماجرا از کجا آغاز شد که سازمان حالا به این فکر افتاده است که حتی برای دعوت از مردم به عنوان مهمان،  توی زندگی شخصی آن‌ها سرک بکشد تا نکند روزی عکسی مغایر با مطلوب آنها منتشر کرده باشند؟

 

دردسرهای دو زوج اینستاگرامی برای تلویزونی‌ها

حدودا یک ماه پیش بود که حضور یک زن و شوهر در برنامه «هزار راه نرفته» جنجالی شد. ظاهرا آن‌چه این دو نفر آن روز رو به دوربین تلویزیون گفتند، با عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در اینستاگرام‌شان تفاوت داشت. 

حالا یک ماه از آن ماجرا گذشته و دوباره حضور زوجی دیگر این بار در برنامه «وقتشه» حاشیه‌ساز شده است. این برنامه تلویزیونی که روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، چند روز پیش شاهد حضور زوج مهمانی بود که محتوای صفحه اینستاگرام آن‌ها هم دردسر ساز شده است.

79308449

البته در همین رابطه، روابط عمومی برنامه «وقتشه»، توضیحات زیر را منتشر کرده است: «تیم تحقیق و پژوهش «وقتشه» همواره پیش از دعوت هر مهمانی به تحقیق و بررسی در خصوص سوابق آنها می‌پردازد و ذکر این نکته ضروری است نه تنها در جستجویی که پیش از ضبط در فضای مجازی شکل گرفته بود، چنین پیشینه‌ای از آنها یافت نشده بود، بلکه هم اکنون نیز صفحه‌ای به این نام وجود ندارد. لازم به ذکر است با توجه به انتخاب مهمانان «وقتشه» از بین اقشار مختلف عامه مردم، اساسا امکان جستجویی بیش از صفحات فضای مجازی برای بررسی سوابق ایشان توسط تیم تحقیق مقدور نیست بنابراین بر فرض اگر مهمانان برنامه پس از حضور در «وقتشه» به انتشار تصاویر و ویدئوهای خارج از عرف از خود اقدام کرده باشند نیز مسئولیتی به گردن برنامه نمی‌گذارد».

پس از این و در ادامه فشار برخی رسانه‌های افراط‌گرا به تلویزیون که چرا مهمانانش را پیش از دعوت کاملا رصد نمی‌کند، آنها تصمیم گرفته‌اند ضوابطی را در این رابطه تدوین کنند و به اجرا بگذارند.

آیا صدا و سیما همچنان خواهد توانست واقعیت شبکه‌های اجتماعی و تفاوت حضور مردم در آن را با حضورشان در برنامه‌های خود نادیده بگیرد؟
 

ضوابط این‌جا، ضوابط آن‌جا، ضوابط همه‌جا

نکته جالب توجه دیگر این است که حالا و پس از دردسرهایی که حضور بازیگر خارجی فیلم «دختر شیطان» ایجاد کرده، سینمایی‌ها هم راه راحت را در پاک‌کردن صورت مساله و کوتاه‌آمدن در مقابل فشارها دیده‌اند.

98-03-c38-2539

اولین حمله را روزنامه کیهان به فیلم «دختر شیطان» و بازیگر هندی‌اش یعنی ایشا گوپتا صورت داد. این روزنامه نوشته بود که حتی یک عکس که بتوان از این بازیگر و مدل هندی در رسانه‌های ایران منتشر کرد پیدا نکرده است.

می‌بینید! ظاهرا دوباره مشکل از صفحه شخصی یک فرد در اینستاگرام آغاز شده است. پس از این بود که ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره حاشیه‌های استفاده از بازیگران خارجی در سینمای ایران گفت: «در نظام‌نامه تولیدات مشترک سینمایی، ضوابط استفاده از بازیگران خارجی دیده شده است و به زودی پیش‌نویس آن منتشر می‌شود». مشروح گفته‌های این مسوول سینمایی را دیروز در ایران‌آرت خواندید.

 

***

حالا به نظر می‌رسد درست در همان روزی که مسوولان سینما خبر از تدوین ضوابطی برای فرار از فشار رسانه‌های افراط‌گرا بابت حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های محصول ایران داده‌اند، صدا و سیمایی‌ها هم همین روش راحتِ فرار از حل مساله را در پیش گرفته‌اند.

 

 

 

سازمان صدا و سیما صدا و سیما فیلم دختر شیطان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین