کد خبر: 36950 A

پاسخ کارگردان دلدار به انتقادها/ علی حاتمی هم با این وضعیت نمی‌توانست سریال ارزشمند بسازد!

پاسخ کارگردان دلدار به انتقادها/ علی حاتمی هم با این وضعیت نمی‌توانست سریال ارزشمند بسازد!

نوید محمودی کارگردان سریال "دلدار" ضمن اشاره به دشواری‌های ساخت سریال در تلویزیون گفت: باور کنید زنده یاد علی حاتمی هم نمی‌توانست با این بودجه و شرایط سریال خوب و فاخر بسازد.

ایران آرت: نوید محمودی کارگردان سینما و تلویزیون که مجموعه "دل دار" به کارگردانی او در ماه مبارک رمضان روانه آنتن شبکه دو سیما شد درباره تفاوت سریال‌سازی در سیما و ساخت یک فیلم سینمایی گفت: من مدت‌ها در سینما مشغول ساخت قصه‌هایی بودم که فکر می‌کردم برای مخاطبان جذاب است و حالا در تلویزیون نیز سعی دارم که داستان‌هایی را مقابل دوربین ببرم که در وهله اول برای مخاطب تلویزیون جذاب به نظر برسد.

نگرش مخاطبان سینما با مخاطبان تلویزیون کاملاً متفاوت است اما باید قبول کرد که فیلمساز باید مخاطب‌هایش را بشناسد و جایی که یک فیلم ساز و یا کارگردان بتواند روایتگر قصه‌ای باشد که مخاطب دوستش دارند موفق عمل کرده است. فیلم سازی در سینما و کارگردانی در تلویزیون با وجود تمام تفاوت‌هایی که دارد برایم جذاب است البته من نمی‌گذارم بین کار کردن در سینما و تلویزیون وقفه‌ای بیافتد و سعی می‌کنم که ساخت اثر در هر دو عرصه سینما و سیما را پشت سر هم تجربه کنم.

مشغول بررسی طرح یک اثر سینمایی هستم

وی در همین راستا به خبرگزاری ایرنا گفت: برای مثال امروز بعد از ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی مناسبتی به نام دل دار در حال بررسی طرح اثری سینمایی هستم. معمولاً در طول دو سال یک فیلم و یک سریال تلویزیونی می سازم. در حال حاضر هم گپ و گفتی با مسئولان برای ساخت سریالی اجتماعی داشتیم، فکر می‌کنم سال ۹۹ مشغول ساخت این سریال برای سیما شویم.

کارگردان دل دار همچنین با اشاره به نقدهایی که در رسانه‌ها به سریال سازی در سیما می‌شود گفت: بهتر است رسانه‌ها به خوبی سریال‌های را نقد کنند یک کارگردان سریالی را می‌سازد و هشت ماه بعد دستمزد می‌گیرد و باید با تمام عوامل به خاطر بودجه رو به رو باشد و حجم بالای اضطراب و استرس را تحمل کند. فکر می‌کنم بهتر است نقد بنویسیم نه اینکه فقط یک سریال را بکوبیم برای مثال ما در دل دار که یک سریال مناسبتی بود روابط پیش از ازدواج دختر و پسری را نشان دادیم یک رسانه دل دار را مورد انتقاد قرار داد که چرا در اینگونه روابط را به تصویر می‌کشید و من جوابی برای این نقد داشتم.

این فیلمساز خاطر نشان کرد: ما این روابط را نشان دادیم اما باز هم تاکید کردیم که اگر وارد چنین روابطی شدید حتماً خانواده را در جریان بگذارید تا هزار و یک مشکل برایتان پیش نیاید. خب من این نقد را قبول کردم و پاسخی برای این نقد دارم اما برخی رسانه‌ها اصلاً نقد نمی‌کنند بلکه سعی دارند زحمات تلویزیون و عوامل را نادیده بگیرند و فقط خیلی کلیشه‌ای به ماجری سریال سازی در تلویزیون نگاه کنند.

سریال‌های شبانه را نباید با کارهای فاخر سنجید

کارگردان چند متر مکعب عشق درباره اینکه چرا سریال‌هایی که برای نمایش در تلویزیون می‌سازد شبیه به آثار سینمایی اش نیست اعلام کرد: باید قبول کرد که شما در دنیا می‌توانید با ده هزار یورو یک ماشین بی نظیر بخرید اما در ایران با این مبلغ باید ماشینی با کیفیت بسیار پایین خریداری کنید. باید برای سریال سازی در تلویزیون همه چیز را سنجید و تمام ابعاد را در نظر گرفت و بعد وارد این حیطه شد. بارها دیدم کارگردان‌هایی که در سینما به خاطر چند اثر مورد تقدیر قرار گرفتند زمانی که وارد تلویزیون شدند و شروع کردند به سریال سازی به شدت مورد نقد قرار گرفتند. به آنها گفته می‌شود که چرا سریالی که برای تلویزیون ساختی در حد فلان اثر سینمایی ات که چند سیمرغ هم گرفته است نیست اما به این موضوع توجه نمی‌کنند که کار در سینما با سریال سازی در تلویزیون بسیار متفاوت است.

محمودی ادامه داد: فیلم آخری که ما ساختیم و محسن تنابنده در آن بازی کرد فیلمی ۹۲ دقیقه‌ای بود. برای ساخت این ۹۲ دقیقه ۸۵ جلسه فیلم برداری داشتیم یعنی روزی یک دقیقه و دو دهم ثانیه تولید داشتیم اما در تلویزیون باید روزی هفت دقیقه تولید کنم.

وی ادامه داد: در همین تلویزیون اگر قرار باشد سریال الف ویژه و یا فاخر بسازید باید دو دقیقه در روز تولید داشته باشید. دل دار سریال شبانه تلویزیون بود. سیما می‌داند که سریال‌های شبانه برای سرگرمی مخاطبانش است و تولید یک سریال فاخر برای ماندگار شدن یک اثر.

این کارگردان ادامه داشت: درنظر داشته باشید شوماخر همیشه بهترین راننده و تیتر یک اخبار مربوط به رانندگی بوده است اما اگر یک ماشین مدل پایین که مشکلات فنی دارد را به او بدهی و از این راننده فرمول یک بخواهی که با این ماشین در پیست مسابقه دهد مطمئناً هم خودش می‌داند و هم شما که امیدی به کسب مقام اول او با این ماشین نیست.

محمودی اظهار داشت: باید توجه کرد که ابزار، امکانات، بودجه و زمانی که در سینما به کارگردان یک اثر داده می‌شود قابل قیاس با تلویزیون و سریال سازی نیست. در سینما یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای می‌سازید با بودجه دو و نیم میلیاردی اما در تلویزیون کارگردان با همین بودجه باید حداقل ۱۵ قسمت سریال بسازد. باور کنید زنده یاد علی حاتمی هم نمی‌توانست با این بودجه و شرایط سریال خوب و فاخر بسازد.

 

برادران محمودی نوید محمودی مجموعه دلدار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین