کد خبر: 37703 A

ادعای آقای نویسنده درباره سرقت ادبی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی

ادعای آقای نویسنده درباره سرقت ادبی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی

سیامک گلشیری مدعی است داستان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شبیه به رمان "نفرین‌شدگان" اثر او است.

ایران آرت: همین چند روز پیش بود که محمود رضاخانی‌کرمانشاهی، نویسنده، مدعی شد داستان سریال "پس از باران" به کارگردانی سعید سلطانی که در سال ۱۳۷۹ از شبکه سه سیما پخش شد، از یکی از آثارش به سرقت رفته است و حالا سیامک گلشیری نیز ادعایی این‌چنینی را در مورد یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران مطرح کرده است.

به گزارش ایران‌آرت، گلشیری در گفت‌وگو با روزنامه شهروند بیان کرده که داستان یکی از فیلم‌های کمدی که سه چهار سال پیش صاحب عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران بود و نام شخصیت اصلی فیلم هم رویا است، شبیه به رمان "نفرین‌شدگان" اثر اوست. البته گلشیری اسمی از آن فیلم نیاورده است اما با توجه به موضوع رمان "نفرین‌شدگان" و باقی کدهایی که این نویسنده داده می‌شود حدس زد منظور او فیلم "نهنگ عنبر" ساخته سامان مقدم با بازی مهناز افشار و رضا عطاران است که دو سال پیش قسمت دوم آن هم با نام "سلکشن رویا" ساخته شد.

در ادامه بخش‌هایی از گفتگوی این نویسنده با روزنامه شهروند را می‌خوانید. 

موضوعی که چند وقت اخیر حاشیه‌های پربحثی داشته، این است که ظاهرا چند فیلم سینمایی بدون اجازه نویسندگان رمان‌ها ساخته شد. یعنی محوریت داستان فیلم، کپی کتاب‌ها بوده، درحالی‌که نویسنده کتاب خودش از این موضوع بی‌خبر است. این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده است؟

بله، متاسفانه. سه، چهارسال پیش بود که نخستین‌بار این اتفاق برایم افتاد. آن زمان شنیده بودم که فیلمی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شده و بعد وقتی داشتم فیلم را می‌دیدم، متوجه شدم که خیلی شبیه رمان "نفرین‌شدگان" من است! خیلی ناراحت شدم.

چه فیلمی بود؟

ترجیح می‌دهم اسمش را نگویم ولی همین‌قدر به شما می‌گویم که چند‌سال بعد قسمت دومش هم ساخته شد.

واکنش‌تان به این اتفاق چه بود؟

چون می‌ترسیدم مبادا این موضوع توهم من باشد با خانمی که کارگردان تئاتر بود، موضوع را مطرح کردم. می‌خواستم کسی که تخصصش هنر سینما و تئاتر است هم فیلم را ببیند و بعد با کتابم مقایسه کند. البته این را هم بگویم که کتاب من جدی بود، اما این فیلم کمدی، ولی به‌هرحال اگر فیلم را ببینید و کتاب را هم بخوانید کاملا متوجه می‌شوید که موضوع از روی کتاب من الهام گرفته شده است. حتی شخصیت اصلی آن فیلم اسمش "رویا" بود و شخصیت اصلی رمان من هم اسمش رویا است. خلاصه این خانم کتاب را خواند و بعد به من زنگ زد و گفت شک نکن، کاملا از کتاب تو برداشت شده است.

شکایت نکردید؟

همان موقع دو وکیل معتبر که در حوزه‌ سینمایی فعالیت می‌کردند به من معرفی کردند و آنها هم گفتند قطعا کسی که این فیلمنامه را نوشته، کتاب تو را خوانده است. این وکلا گفتند ما آماده‌ایم که حتی بدون گرفتن حق‌الوکاله این موضوع را قانونی پیگیری کنیم. راستش نمی‌دانم چرا، ولی مخالفت کردم و پیگیر ماجرا نشدم. هرچند که مدتی بعد باز هم اتفاق مشابهی برایم پیش آمد. این‌بار کارگردانی آمد و از من اجازه گرفت که فیلمی براساس رمان "آخرین رویای فروغ" بسازد. من هم چون قبلش اجازه گرفته بود، موافقت کردم، اما ظاهرا چند ماه بعد تهیه‌کننده‌ای که پیدا کرده بود، کتاب من را خوانده بود. بعد از مدتی هم به من زنگ زدند و گفتند فیلم ساخته شده! تعجب کردم. این فیلم هم دقیقا براساس رمان من بود، حتی صحنه اول فیلم. هر چند بشدت افتضاح بود و کلا در رمان من همه ماجراها در یک شب اتفاق می‌افتد، اما در این فیلم یکسری کارهای دیگری هم شده، اما اگر  باز هم کتاب من را بخوانید، متوجه می‌شوید که کاملا از روی کتاب من ساخته شده است. هر چند باز هم شکایت نکردم.

راه حل برخورد با این اتفاق چیست؟ الان این اتفاق برای نویسندگان دیگری هم افتاده و شاید اگر این ماجرا از طرف نویسندگان پیگیری شود، بتوان با این معضل برخورد قانونی کرد.

 فکر می‌کنم نویسنده‌های دیگری هم که مثل من این بلا بر سر رمان‌های‌شان آمده باید موضوع را علنی کنند و در مطبوعات بگویند. ضمن این‌که انجمن صنفی نویسندگان یکی از کارهایی که می‌تواند انجام دهد این است که با ارشاد تعامل داشته باشد و قانونی تصویب کند تا بتوان جلوی این پدیده را گرفت.

ولی خودتان این کار را نکردید.

راستش فیلم اولی که گفتم از روی کتاب من ساخته شده به این دلیل بود که حس کردم فیلم ارزشش را ندارد. یعنی این‌قدر این فیلم را طنز و کمدی ساخته بودند که دوست نداشتم اصلا با کتاب جدی من مقایسه شود، برای همین ارزشش را نداشت. فیلم دوم هم یکسری گیرهایی داشت که نمی‌توانستم پیگیری کنم.

چه گیرهایی؟

فیلم قبل از چاپ کتابم ساخته شده بود. هر چند که از چند‌سال قبل از چاپ نوشته شده بود و مطمئنم کارگردان فیلم با پارتی‌بازی از یک کانال‌هایی به کتاب من دسترسی داشته است. به‌ هرحال، اثباتش سخت بود و نتوانستم راه حلی برایش پیدا کنم. اما الان اگر این اتفاق برایم دوباره تکرار شود قطعا شکایت خواهم کرد.

اصلا  اگر کارگردانی بخواهد از روی رمان‌های شما فیلم بسازد، موافقت می‌کنید؟

بله، چرا که نه. همین چند وقت پیش، عماد خدابخش، تدوینگر فیلم سرخپوست براساس یکی از داستان‌های من یک فیلم کوتاه ساخت. خب، قبلش هم آمد و موضوع را با من در میان گذاشت و قرارداد بستیم.

 

مهناز افشار سامان مقدم نهنگ عنبر سیامک گلشیری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین