کد خبر: 38364 A

تمجید کارگردان برنده نخل طلا از فیلمی با بازی حامد بهداد

تمجید کارگردان برنده نخل طلا از فیلمی با بازی حامد بهداد

نوری بیلگه جیلان کارگران برنده نخل طلای کن در یادداشتی درباره فیلم "قصر شیرین" ساخته رضا میرکریمی نوشت.

ایران آرت: نوری بیلگه جیلان کارگران برنده نخل طلای کن در یادداشتی درباره "قصر شیرین" نوشته است: فیلم آنقدر به خود مطمئن است که حتی برای یک لحظه در تمام طول زمانش به انسجام و اصالتش لطمه‌ای وارد نمی‌شود. با این وجود که فیلم در فضا و زمانی محدود اتفاق می‌افتد، تمام زندگی به نحوی همانجاست.

وی در ادامه دیدگاهش درباره "قصر شیرین" و سیدرضا میرکریمی آورده است: او کارگردانی است که هر جزء منفردی در فیلم را به نحوی شگرف تحت تسلط دارد؛ تصویر، صدا، دیالوگ‌ها، روانشناسی، آهنگ، شخصیت‌ها، شیوه‌های بیان، میمیک‌ها، ژست‌ها و همه این‌ها را با یکدیگر همساز می‌کند. او به همه، واقعیت، زندگی، می‌بخشد و ما را وادار می‌کند با ابعاد شگفت‌انگیز ذات انسان روبرو شویم.

بر اساس این گزارش، جیلان یکی از فیلمسازان محبوب سینه فیل‌های ایرانی به شمار می‌‎آید، همواره از سینمای ایران و به ویژه عباس کیارستمی به عنوان یکی از مراجع الهام خود یاد کرده است.

نوری بیلگه جیلان در سال ۲۰۰۱ در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای فیلمش "ابرهای بهاری" جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. او در کن، جایزه بزرگ هیات داوران را برای "دوردست"، جایزه بهترین کارگردان را برای "سه میمون"، جایزه بزرگ هیات داوران را برای "روز روزگاری در آناتولی" و نخل طلا را برای "خواب زمستانی" دریافت کرده است. جیلان چهار بار برنده جایزه فیپرشی (منتقدان بین‌المللی) و سه بار برنده جایزه بهترین کارگردان جوایز سینمای آسیا و اقیانوسیه شده است. او تاکنون بیش از 90 جایزه سینمایی را برای هشت فیلمش به دست آورده است.

نوری بیلگه جیلان همچنین ریاست هیات داوران بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای را بر عهده داشت که در آن جشنواره، "قصر شیرین" سه جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

در بیانیه هیات داوران جشنواره شانگهای، درباره اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد آماده است: "اجرای او پر از تخیل است. شیوه‌ای که با جزئیات سر و کار دارد، غیرمنتظره و فراموش نکردنی است".

قصر شیرین

جشنواره فیلم کن حامد بهداد رضا میرکریمی قصر شیرین نوری بیلگه جیلان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین