کد خبر: 38511 A

مصطفی برهانی، معاون کل راهبری اپراتورهای سازمان صداوسیما و کارکردهای شبکه اشاره

مصطفی برهانی، معاون کل راهبری اپراتورهای سازمان صداوسیما و کارکردهای شبکه اشاره

خدمات چند رسانه‌ای و بطور اخص تلویزیون تعاملی در واقع تحولی بزرگ در فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

ایران آرت : مصطفی برهانی، معاون کل راهبری اپراتورهای سازمان صداوسیما، به ایرنا گفت: شبکه اشاره در رسانه تلویزیون اینترنتی آیو، برای استفاده ناشنوایان و کم شنوایان کاری موثر در انجام مسئولیت‌های اجتماعی است که با ارائه سرویس‌های با کیفیت و ایجاد تجربه‌های مطلوب و با انتشار برنامه‌های جذاب شامل فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، ورزش، کودک و نوجوان، مستند و دیگر حوزه‌های محتوایی سعی در استقرار بهتر و بیشتر عدالت اجتماعی در حوزه رسانه ناشنوایان دارد.

برهانی درباره فعالیت و عملکرد این شبکه گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از هم میهنان عزیزمان از ناشنوایی یا کم شنوایی رنج می‌برند و آمار ارائه شده در مطبوعات نشانگر ضرورت توجه بیشتر به این قشر در حوزه پوشش رسانه را گوشزد می‌کند که افتتاح این شبکه می تواند گام موثری در راستای کمک به افراد کم توان یا ناتوان شنوایی باشد.  

این مدیر فرهنگی افزود: افت شنوایی بر جوانب متعددی از زندگی از جمله موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و ارتباطات فردی و اجتماعی و نیز بر سلامت روان و حتی سلامت جسمی فرد مبتلا و خانواده او اثر می‌گذارد.

معاون کل راهبری اپراتورهای سازمان صداوسیما، ادامه داد: شبکه اشاره فعالیتی بسیار ارزشمندی است زیرا این رسانه علاوه بر سرویس فاخر و با کیفیت به مخاطبین خود در حوزه ورزش، فیلم و سریال و کودک و نوجوان، توجه ویژه‌ای به جامعه کم توان و خانواده‌های آنها در عرصه‌های مختلف از جمله اخبار، سرگرمی و آموزش داشته است.

مدیر پروژه ملی تلویزیون تعاملی، گفت: اقدام اخیر رسانه آیو، در بهره‌مندی ناشنوانان و کم شنوایان از خدمات و سرویس‌های تعاملی همانند سایر افراد جامعه مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان بسیار ارزشمند و زیبنده تقدیر و تشکر است.

برهانی اضافه کرد: ارائه خدمات رسانه‌ای به ناشنوانان و کم ناشنوانان از سالها قبل در صدا و سیما مورد توجه بوده است و برنامه‌هایی نیز برای ارتباط با این قشر پیش بینی و اجرا شده است که با توجه به محدودیت‌های موجود در آن رسانه، امید می‌رود بطور شخصی سازی شده و تخصصی در شبکه اشاره در پلتفرم آیو دنبال و توسعه یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاکید رادیو و تلویزیون کشورهای اروپایی و اقیانوسیه بر استفاده از رابط ناشنوایان و زیرنویس، افزود: از نگاه این تشکل‌های رسانه‌ای، توجه به این نوع برنامه‌ها و نهادینه کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برهانی در ادامه تاکید کرد: پژوهش‌های مختلفی در خصوص اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی با روش چند رسانه‌ای بر رشد عمل‌کرد ناشنوایان و کم شنوایان صورت گرفته است. شخصی که با نارسایی شنوایی متولد می‌شود ممکن است با چالش‌های بسیاری در زمینه‌های اجتماعی، عاطفی، فکری، گفتاری، تحصیلی و موارد بی شمار دیگری رو به رو باشد. از این رو آموزش مهارت‌های اجتماعی نه تنها جنبه‌های اجتماعی زندگی کودکان آسیب دیده شنوایی را بهبود می‌بخشد، بلکه می‌تواند مهارت‌های آموزشی آن‌ها را به طور بالقوه‌ای بهبود بخشد که این یکی از اهداف شبکه اشاره در سرویس تلویزیون تعاملی آیو است.

مدیرکل راهبری اپراتورهای سازمان صداوسیما تصریح کرد: همزمان با پیشرفت تکنولوژی لزوم استفاده از فرصت‌های موجود در کمک به بهبود زندگی افراد استثنایی هر روز از قبل مهمتر شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کلیه افراد کم توان و ناتوان می‌تواند دارای آموزش‌های ویژه‌ای باشد به طوری که طبق پژوهش‌های انجام شده بین المللی، استفاده از فناوری چند رسانه‌ای توانایی کودکان ناشنوا را در برقراری ارتباطات اجتماعی با بیان صحبت‌ها و احساسات قابل درک افزایش می‌دهد.

وی گفت: خدمات چند رسانه‌ای و بطور اخص تلویزیون تعاملی در واقع تحولی بزرگ در فناوری ارتباطات و اطلاعات است که می‌تواند روشی مناسب و تأثیرگذار بر روی آموزش افراد کم توان و ناتوان باشد و نیازهای روانی به ویژه امنیت، محبت، برابری، عدالت، احترام و ابراز وجود را تا حد زیادی برای آن‌ها تأمین کند و همچنین می‌توان انگیزه رشد را در آن‌ها افزایش داده و باعث کاهش مشکلات روانی در آن‌ها شود.  

افتتاحیه نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی ویژه ناشنوایان

برهانی VeeSee TV را نمونه جهانی در راستای خدمات رسانه‌ای به ناشنوایان و کم شنوایان مطرح کرد و افزود: برنامه‌های آن کامل به زبان اشاره انگلیسی (BSL) بوده و به صورت ۲۴ ساعته در دسترس است. این کانال قابل مشاهده از طریق وب بر روی کامپیوتر یا ستاپ باکس بر روی تلویزیون است. انشاالله با استقبال فزاینده جامعه هدف شبکه اشاره، در قدم دوم، محتواهای مناسب این شبکه نیز از طریق تلویزیون تعاملی آیو در اختیار کاربران این رسانه قرار می‌گیرد.

وی گفت: این نمونه جهانی به عنوان زمینه‌ای برای ملاحظه کارهای دیگران در حوزه رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. VeeSee  اولین کانال اختصاصی برای کاربران BSL در انگلیس است که شامل یک انجمن تعاملی و محتوای تولید شده توسط کاربر است. یک پلتفرم اختصاصی برای تولید کنندگان فیلم ناشنوا فراهم کرده است تا کارهای خود را ارائه دهند.

این استاد دانشگاه افزود: فرصتی برای بسیاری از افراد با استعداد ناشنوا فراهم می‌کند تا راهی برای مقابله با موانعی صرفاً به دلیل مسائل مربوط به ارتباطات باشد. مشترکین VeeSee قادر خواهند بود از طریق جریان تصویری وب کم به وب کم با دیگر مشترکین از طریق BSL تعامل داشته باشند. سرویس VeeSee بخشی از ViewTV (یک پرتال بزرگ تلویزیونی بزرگ  ارائه دهنده ۹۰۰ کانال استریم) است. این کانال همچنین فرصتی را برای ناشنوایان فراهم می‌کند تا محتواهای تولیدی خود را به مرحله فروش برساند و کسب در آمد کنند.

برهانی خاطرنشان کرد: می‌توان به این کانال به عنوان راهکاری برای حمایت از یکدیگر در جامعه ناشنوایان نگریست. روش‌ها و محتواهای بکارگرفته شده در این شبکه، از طریق تلویزیون اینترنتی آیو و شبکه اشاره برای عموم ناشنوایان و کم شنوایان ایران قابل دسترس و استفاده است. شبکه اشاره در پلتفرم آیو کمک می‌کند افرادی که دچار مشکل شنوایی یا ناشنوایی هستند با استفاده از زیرنویس یا زبان اشاره بتوانند به طور کامل گفتگوهای برنامه‌های تلویزیونی را درک کنند.

 

شبکه اشاره تلویزیون آیو مصطفی برهانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین