کد خبر: 38678 A

جنجال در سینمای چین؛ اسب طلایی تحریم شد

جنجال در سینمای چین؛ اسب طلایی تحریم شد

مقامات سینمایی چین امروز چهارشنبه ۷ آگوست دستور دادند تا کارگردان‌ها و ستاره‌های‌ چینی در جشنواره فیلم «اسب طلایی» تایوان شرکت نکنند

ایران آرت: به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها، مقامات چینی خواستار تحریم جشنواره سینمایی اسب طلایی تایوان که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، شده‌اند.   

در حالی که این جشنواره در صنعت سینمای چینی زبان به عنوان پاسخی به اسکار محسوب می‌شود حالا باید گفت آینده غیرروشنی در برابر این صنعت وجود دارد.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اقدام پکن برای تحریم جوایز تایوانی به نوعی پاسخی به مراسم این رویداد در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود که یک فیلمساز جوان تایوانی در هنگام دریافت جایزه‌اش سخنرانی سیاسی در حمایت از استقلال تایوان انجام داد.

این حادثه با توفانی از انتقادها در رسانه‌های اجتماعی چین مواجه و در عین حال با حمایت مقامات تایوانی و صنعت فیلم داخلی این منطقه روبرو شد. پس از آن بسیاری نگران این بودند که آیا این موضوع به آینده برگزاری این جشنواره لطمه خواهد زد؟ این در حالی است که این جشنواره موجب شده بود تا فیلمسازان چینی با هم بودن را از سال ۱۹۶۲ در این مراسم تجربه کنند.

در سال‌های اخیر استعدادهای سینمایی چینی نقش مهمی در جوایز «اسب طلایی» داشته‌اند و هر بار نامزدی بهترین کارگردانی از میان کارگردان‌های سرزمین اصلی چین انتخاب می‌شد.

حال که دولت چین حضور در پنجاه و ششمین دوره برگزاری جشنواره فیلم «اسب طلایی» تایپه را تحریم کرده، معلوم نیست سرنوشت جشنواره امسال چه خواهد بود. این خبر با صدور اطلاعیه کوتاهی که در وب‌سایت یک روزنامه وابسته به سازمان تنظیم مقررات سینمایی دولت چین منتشر شد، اعلام شده است.

پس از جشنواره سال پیش، تنش‌ها در روابط چین و تایوان گسترش یافت و پکن هفته پیش سفرهای شخصی به تایوان را ممنوع اعلام کرد. حالا تحریم این جشنواره نیز به معنی مبارزه‌ای قطعی برای کنترل چین بر صنعت سینمایی تایوان است.

بسیاری از شهروندان تایوان اعتقادات پرشوری برای کسب استقلال قلمروی خود دارند در حالی که نگاه پکن به این جزیره، به عنوان یک استان طغیانگر است که در نهایت متعلق به سرزمین اصلی چین است.

فیلم «جوانان ما در تایوان» ساخته فو که سال پیش برنده جایزه بهترین فیلم شد درباره رهبران دانشجویی جنبش آفتابگردان تایپه در سال ۲۰۱۴ است. سخنرانی کارگردان این فیلم موجب شد تا تو مین بازیگر چینی که سال ۲۰۱۷ برنده «اسب طلای» بهترین بازیگر شده بود، حاضر نشود برای اهدای جایزه به این کارگردان روی سن برود. پس از این مراسم آنگ لی کارگردان مشهور تایوانی که از حامیان این جوایز است هرچند ماهیت سیاسی آن شب را رد کرد اما از امکان آزادی بیان دفاع کرد و گفت: تایوان آزاد است و جشنواره فیلم رویدادی باز است و شما می‌توانید هر چه می‌خواهید بگویید.

سال پیش ژانگ ییمو در پنجاه و پنجمین دوره این جشنواره که ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ برگزار شد جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد

 

سینما سینمای چین جشنواره فیلم اسب طلایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین