کد خبر: 38817 A

برو با بهروز وثوقی و آمریکات خوش باش! یک پیغام به شهاب حسینی، بازگشت فردوسی‌پور به اجرا/ پنج روایت و چند نکته ایران‌آرت درباره عجیب‌ترین ساختمان این روزهای پایتخت

برو با بهروز وثوقی و آمریکات خوش باش! یک پیغام به شهاب حسینی، بازگشت فردوسی‌پور به اجرا/ پنج روایت و چند نکته ایران‌آرت درباره عجیب‌ترین ساختمان این روزهای پایتخت

راستش را بخواهید نشسته‌ایم وسط تحریریه ایران‌آرت با حجم بزرگی از شگفتی؛ مگر چه‌قدر می‌توان کاهل بود؟

ایران‌آرت، سیدمهدی یکه‌سادات: عجب روزهایی را می‌گذراند تلویزیون. عجب روزگاری را پشت سر می‌گذارد سازمان صدا و سیما. در همه سال‌هایی که آوازه بی‌اعتمادی مردم به این رسانه دیداری و شنیداری پیچیده است، امسال بی‌تردید، سیاه‌ترین روزهای تقویم برای اهالی جام جم ورق می‌خورد؛ همه حواشی و همه ندانم‌کاری‌ها و حذف‌ها و جرح و تعدیل‌های همه این سال‌های سازمان یک طرف و این چند ماهی که از آغاز سال نودوهشت گذشته یک طرف. چه طور شد که در این پنج ماه، هم‌وزن همه بلاهایی که در این سال‌ها جام جمی‌ها سر خود آورده بودند بر سر آنها آوار شد؟ چه طور شد که محبوب‌ترین برنامه دو دهه اخیر تلویزیون، با لج‌بازی‌ای کودکانه و با کارشکنی‌ای کاهلانه دود شد و به هوا رفت؟ راستش را بخواهید ما در تحریریه ایران‌آرت هر دوشنبه از خودمان می‌پرسیم واقعا، واقعا، امشب برنامه نودی در کار نیست؟ هنوز برای ما عادی نشده است این میزان از ندانم‌کاری. همین نوروز امسال بود که شکرستانی‌ها توانستند مهره مهمی را رو کنند و شهاب حسینی را که پس از دریافت جایزه‌های جهانی‌اش، رابطه‌اش حتی با سینمای ایران کم شده را به تلویزیون بکشانند و بکنندش راوی این پویانمایی موفق. حالا خبر رسیده که او را هم کنار گذاشته‌اند. آن هم احتمالا به دلیلی واهی.

این تنها خبر ناگواری است که در یکی دو روز اخیر پیرامون تلویزیون به گوش رسیده. ابتدا این خبر و دیگر خبرها را مرور کنیم تا بعد ببینیم با این حجم از شگفتی که از رفتار عجیب و غریب تلویزیونی‌ها حاصل شده چه باید بکنیم. 

 

روایت اول؛ حذف شهاب حسینی

برو با همون بهروزت!

همان‌طور که گفتیم، شهاب حسینی دیگر راوی «شکرستان» نخواهد بود و عجیب این‌که احتمالا این جدایی به خاطر همکاری او با بهروز وثوقی، بازیگر سینمای پیش از انقلاب رخ داده است.

روز شنبه اعلام شد سری جدید انیمیشن شکرستان با صدای اصغر همت روی آنتن رفته و شهاب حسینی به دلیل فعالیت‌هایش در آمریکا  و با وجود اینکه قراردادش با این مجموعه برای صدوچهار قسمت بوده، از این مجموعه جدا شده است. مهمترین خبری که درباره فعالیت‌های سینمایی شهاب حسینی در آمریکا منتشر شده بود، همکاری مشترک او با بهروز وثوقی بود که سال‌هاست در آمریکا زندگی می کند. این دو در کارگاه نقد فیلمی مشترک حاضر شده و در جلسه پرسش و پاسخ به سوالات حضار پاسخ داده بودند. در این کارگاه سه روزه هم هر روز یک فیلم از بازی های‌شان در اورنج کانتی آمریکا به نمایش درآمده بود. حالا شنیده‌های ایران‌آرت حاکی از این است که کنارگذاشتن حسینی از شکرستان به خاطر همکاری‌اش با وثوقی بوده است. برخی رسانه‌ها مثل سینمادیلی و خبرآنلاین نیز این گمانه را نزدیک به حقیقت دانسته‌اند.

چرا به‌راحتی می‌توانیم باور کنیم که دلیل حذف حسینی از شکرستان، می‌تواند همین همکاری باشد؟ چون پیش از این هم با چنین دلایلی، برخی از همکاری با تلویزیون منع شده‌اند و البته برای بسیاری، در موارد مشابه، چنین اتفاقی روی نداده است. درباره این استاندارد چندگانه حرف خواهیم زد، اما فعلا بگذارید خبرهای این یکی دو روز از تلویزیون را تکمیل کنیم.

 

روایت دوم؛ نودپلاس با میثاقی

یعنی می‌شود این‌قدر بی‌فکر باشند؟

سه روز پیش و همزمان با پخش تیزر‌های تبلیغاتی برنامه ورزشی شبکه ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» که گفته می‌شود برنامه‌ای شبیه برنامه ۹۰ و با اجرای مزدک میرزایی، گزارشگر مهاجر به لندن است، خبر رسید که محمدحسین میثاقی نیز در ایران در تدارک برنامه‌ای برای آنالیز لیگ برتر با نام «نود پلاس» است. این شایعه را خبرورزشی از اطراف جام جم پراکند توی رسانه ها و نوشت: «پس از حذف ناگهانی برنامه ۹۰، هفته‌های پایانی لیگ برتر در قالب برنامه «فوتبال برتر» توسط محمدحسین میثاقی آنالیز شد، اما حالا شنیده می‌شود او با برنامه‌ای مستقل و مشابه برنامه ۹۰ که احتمالاً «۹۰ پلاس» نام خواهد داشت شنبه‌شب‌ها روی آنتن می‌رود تا خلأ برنامه محبوبی که سال‌ها عادل فردوسی‌پور آن را اجرا می‌کرد پر کند، اما مشخص نیست آیا این برنامه هم همچون ۹۰ با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد یا نه!»

البته احتمالا تا حالا می دانید چه شده است و نیازی هم به گمانه‌زنی خبرورزشی نبود از بابت اینکه آیا نودپلاس می‌توانست مخاطبی چون نود داشته باشد...

 

روایت سوم؛ اولین واکنش مزدک

کنایه توییتری به جایگزین فردوسی‌پور

جالب است؛ همه این روزها منتظر واکنش مزدک میرزایی به انتشار خبر مهاجرتش از ایران و همکاری با شبکه ایران‌اینترنشنال بودند، اما نخستین توییتی که او پس از انتشار این خبر منتشر کرد نه در تایید یا تکذیب این شایعه که حالا البته بسیار به واقعیت نزدیک است، بلکه در واکنش به انتشار خبر پخش برنامه ۹۰+ با اجرای امیرحسین میثاقی بود. این مجری تلویزیون که اخیرا از ایران مهاجرت کرده از پخش برنامه‌ای با نام ۹۰+ با اجرای محمدحسین میثاقی انتقاد کرد و با اشاره ای تلویحی به تیتر روزنامه گل در این باره نوشت: «میثاقی‌جان؛ گیرم که مثبت نود راه انداختی. منهای شرافت و اخلاقت را چه می کنی؟»

انتقاد تند مزدک میرزایی از میثاقی بخاطر برنامه‌ ۹۰+

 

روایت چهارم؛ تکذیب‌پلاس!

می‌خواستند بازتاب‌ها را بسنجند

همان ابتدای گزارش نوشتیم که ما هنوز به‌راحتی باورمان نشده که برنامه نود از کنداکتور پخش دوشنبه‌شب‌های شبکه سه حذف شده است. این البته وضع مشترک همه مخاطب‌های نود نیست و ممکن است گذشت چند ماه از حذف نود، برخی را به این وضع جدید عادت داده باشد. این، نکته‌ای است که احتمالا مسوولان شبکه سه با آن دست به گریبان‌اند. یعنی نمی‌دانند چقدر توانسته‌اند نود را از ذهن فوتبال‌دوستان دور کنند و به ورطفه فراموشی بسپارند. از این رو، حالا که پخش برنامه نودپلاس به عنوان جایگزینی برای نود، تکذیب شده است، ما گمان می‌کنیم انتشار خبر پخش برنامه‌ای جایگزین برنامه نود، صرفا برای سنجه افکار عمومی بود و آنالیز واکنش‌ها، واکنش‌هایی مثل واکنش مزدک میرزایی، تا بدانند نود چقدر فراموش شده است.

ما به این دست شایعات و تکذیب‌ها و نیاتی که صادرکنندگان آنها در باطن دارند، عادت کرده‌ایم.

 

روایت پنجم؛ بازگشت عادل؟

فصل هفتمِ فردوسی‌پور
این روایت با چهار روایت پیشین تفاوتی اساسی دارد چرا که شاید نیم‌چه خبر خوبی محسوب شود که از داخل سازمان مخابره می‌شود. هر چند که خبر رسما از جانب صداوسیمایی‌ها اعلام نشده است. ماجرا از این قرار است که ‌تیزر سری جدید برنامه «فوتبال ۱۲۰» شبکه ورزش با تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور ، خبر از سرگیری این برنامه تلویزیونی داده و چون این تیزر با صدای فردوسی‌پور همراه بوده و نیز اینکه می‌دانیم مجری این برنامه از اجرای آن کنار رفته است، حالا شایعه شده که عادل خود اجرای این برنامه را برعهده خواهد داشت.

فوتبال ۱۲۰ نام برنامه تلویزیونی زنده‌ای است که هر پنج شنبه شب از شبکه ورزش پخش می شود و بازپخش آن نیز از دو شبکه سراسری سیما به روی آنتن می رود. این برنامه به بررسی اتفاقات و حواشی پیرامون فوتبال به خصوص فوتبال اروپا می پردازد. پخش این برنامه از فروردین 1392 با تهیه کنندگی عادل فردوسی پور آغاز شده است و حالا فصل هفتم آن در راه است. تیزر مورد اشاره با صدای فردوسی‌پور را در ویدیوی زیر می‌بینید.

 

چند نکته در پایان...

اول: گفتیم که شهاب حسینی از روایت انیمیشن شکرستان کنار گذاشته شده احتمالا به خاطر همکاری‌اش با بهروز وثوقی در آمریکا. در سال‌های اخیر بارها شاهد مهاجرت و همکاری بازیگران ایران با شبکه‌های ماهواره‌ای بوده‌ایم که چند تایی از آن‌ها به کشور بازگشته‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مهم‌تر از این‌ها می‌توان به سفر سه ساله میترا حجار به آمریکا و همکاری با چند پروژه سینمایی و تلویزیونی و همچنین به حضور او بدون ملاحظه مناسبات سینمای ایران در فستیوالی سینمایی اشاره کرد و این در حالی بود که او پس از بازگشت به ایران، با طی مدت‌زمان اندکی در چند فیلم سینمایی بازی کرد و همچنین در دو سه مجموعه تلویزیونی هم حاضر شد که تازه‌ترین آن‌ها همین چندی پیش روی آنتن بود. بی‌تردید ما هم برای همه آن بازیگرانی که به کشور بازگشتند و توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و همچنین برای میترا حجار خوشحالیم، اما می‌خواهیم در این میان، استاندارد چندگانه‌ای در کار نباشد. اگر شهاب حسینی، که البته هیچ مثل گزینه‌های قبلی از موازین و مناسبات سینما و تلویزیون ایران در آمریکا دور نشده است، قرار است پس از مدتی دوباره با تلویزیونی همکاری کند، از همین الان فرقی بین او و حجار و دیگر بازیگران نباشد. چرا باید منتظر گذشت زمان بود و همه بدنامی‌ها را به جان خرید و سپس ممنوعیت‌ها را برداشت؟ چند بار قرار است یک مسیر بارها رفته، دوباره امتحان شود؟

 

دوم: اگر عادل فردوسی‌پور اجرای برنامه‌ فوتبال ۱۲۰ را عهده‌دار شود، و حتی اگر چنین نشود، باید گفت چرا سازمان صدا و سیما دچار این تشتت رأی شده است. این‌که می‌گوییم حتی اگر عهده‌دار اجرای این برنامه نشود از این روست که او همین حالا و پس از حذف از برنامه نود در شبکه سه، تهیه‌کننده برنامه‌ فوتبال ۱۲۰ در شبکه ورزش است و چه‌طور است که او در یک شبکه می‌تواند کار کند و در دیگری نه؟ مگر مدیریت یک سازمان، وزنی کمتر از مدیر یکی از شبکه‌ها دارد که مدیر آن شبکه فردوسی‌پور را حذف می‌کند و مدیر دیگر شبکه او را به همکاری فرامی‌خواند؟ واقعا در سازمان صدا و سیما چه خبر است؟ عقلانیت کی قرار است در این ساختمان جام جم مستقر شود؟

 

سازمان صدا و سیما صدا و سیما عادل فردوسی پور میترا حجار شهاب حسینی برنامه نود محمدحسین میثاقی بهروز وثوقی برنامه فوتبال 120
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین