کد خبر: 39012 A

چرا زنان را به این بخش سینما راه نمی دهند؟

چرا زنان را به این بخش سینما راه نمی دهند؟

در حالی که زنان یکی از جذاب ترین عناصر سینما هستند اما آنان را به این بخش سینما راه نمی دهند.

ایران آرتدرسا بخشندگی: زنان در سراسر جهان در حوزه‌های مختلف دچار نابرابری هستند. تداوم این نابرابری‌ها مانعی برای رشد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زنان است. بر اساس برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، برابری جنسیتی در جهان رو به افزایش است اما با این وجود در بسیاری از حوزه‌ها تبعیض جنسیتی نیز دیده می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که پیشرفت برابری جنسیتی در آن به کندی پیش می‌رود، صنعت سینما است.  

علیرغم تلاش‌های که در راستای برابری جنسیتی صورت می‌گیرد هنوز تسلط مردان بر صنعت فیلم به وضوح دیده می‌شود. آمار و ارقام ارائه شده توسط گاردین در سال 2019 نشان از نابرابری جنسیتی در همه بخش‌های صنعت فیلم دارد و زنان هم‌چنان در این صنعت با استانداردهای مضاعف از جمله قوانین دست و پاگیر و آیین‌‌نامه‌های سخت‌گیرانه روبرو هستند از ساخت فیلم گرفته تا مخاطبان مورد نظر فیلم.

sofia coppola1

همان‌گونه که اشاره شد طبق تحقیقاتی که در سال 2019 بر 274هزار و 991 نسخه فیلم‌ سینمایی بلند بین سال‌های 2018-1949 انجام شده است، متوجه می‌شویم هرچه جایگاه تولید در فیلم بالاتر باشد نقش زنان کمرنگ‌تر است و این مسئله در حرفه تهیه‌کنندگی بیشتر به چشم می‌خورد. "تهیه‌کنندگی سینما" یک شغل کاملا مردانه تلقی می‌شود، تا حدی که در کشورهایی که سالانه بیش از دویست فیلم تولید می‌کنند نقش زنان در آن جدی گرفته نشده است.

البته این ادعا را نمی‌توان رد کرد که تعداد تهیه‌کنندگان زن از اواخر دهه 1960 تاکنون به‌طور پیوسته در حال رشد بوده است ولی نکته قابل تامل این است که هر چه بودجه فیلم افزایش یابد، احتمال انتخاب زنان کاهش می‌یابد و به‌طور خاص تنها 16درصد از فیلم‌هایی که بودجه‌ای بالغ بر 50 میلیون دلار داشته‌اند به زنان سپرده شده‌اند. بیشترین فیلم‌هایی که زنان تولید کرده‌اند بودجه‌ای بین 1 تا 5 میلیون دلار داشته‌اندو یکی از سئوالات مهم این است که آیا زنان فیلم دوم خود را مدت زمانی کوتاهی از فیلم اول تولید می‌کنند یا نه؟

تهیه‌کنندگان به‌طور متوسط دو فیلم را پس 5 سال بعد از اولین فیلم خود می‌سازنند. البته جنسیت عامل کلیدی برای تولید دومین فیلم در طول 5 سال اول نیست . ولی در دهه 1990 مردان پرکارتر از زنان بوده‌اند .

Anglina Joli

نکته جالب این است که کشور فیلیپن رتبه اول را در استفاده از تهیه‌کنندگان زن  داراست. در این کشور بین سال‌های 1990 تا 2018- 37درصد تهیه‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند و کشورهای برزیل، سوئد واسترالیا در رده‌ها بعدی قرار می‌گیرند.

برای مقابله با شکاف جنسیتی به‌نظر می‌رسد اگر تهیه‌کنندگان زن بتوانند در آینده فیلم‌هایی با محوریت زنان تولید کنند و منتقدان به نقد کلیشه‌های جنسیتی بپردازند، بتوان امیدوار بود که در صنعت فیلم‌سازی نقش زنان جدی‌تر شود. اگر چه نقش انجمن‌هایی که به مقابله با نابرابری جنسیتی از طریق آموزش‌ها هدف‌مند و پیش‌نویس طرح‌های سیاسی و انجام تحقیقات جامع می‌پردازند را نباید در این میان از یاد برد.

در این مطلب دو عکس از سوفیا کاپولا و آنجلینا جولی که سابقه تهیه کنندگی در سینما دارند استفاده شده است. 

 

 

زنان سینما تهیه کننده درسا بخشندگی نابرابری جنسیتی
نظرات خوانندگان
  • امید کریمی
    پاسخ

    تحلیل خانم بخشندگی فوق العاده عالی و بر اساس واقعیت بود...سپاس فراوان از ایشون بابت دیدگاه شون و اشاره ایشون به این نقطه کور

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین