کد خبر: 39406 A

حمایت آنتونیو باندراس از تارانتینو/ هنر نباید سانسور شود

حمایت آنتونیو باندراس از تارانتینو/ هنر نباید سانسور شود

آنتونیو باندراس از فیلم جدید تارانتینو حمایت کرد و گفت: من هرگز و هرگز و هرگز حاضر نیستم هنر را سانسور کنم. به نظر من هنرمند باید آزاد باشد.

ایران آرت: «بوتس رایلی» نویسنده و کارگردان «ببخشید که مزاحم می‌شوم» (Sorry to Bother You) پس از گذشت نزدیک به سه ماه به توئیتر بازگشت تا از نحوه‌ی نمایش فرقه‌ی «خانواده منسون» در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) انتقاد کند. در این فیلم «داکوتا جانسون»، «آستین باتلر»، «مایا هاک» و «لینا دانم» از پیروان منسون‌اند و تعدادی از آن‌ها از اشخاص واقعی الهام گرفته شده‌اند. رایلی از اینکه فیلمنامه‌ی «کوئنتین تارانتینو» اعضای فرقه جنایت‌کار منسون را هیپی‌هایی با عقاید لیبرال به تصویر کشیده و به نژادپرستی و باورهای جناح راستی‌شان نپرداخته انتقاد کرده است.

رایلی می‌نویسد: «خانواده‌ی منسون» سفیدپوستان خود برترپنداری بودند که سعی می‌کردند جنگی نژادی با هدف کشتار سیاهپوستان به راه بیندازند. آنان هیپی‌هایی نبودند که عقاید جناح چپی داشته باشند. جناح راستی بودند. این واقعیت فیلم تارانتینو را کله‌پا می‌کند.»

بوتس می‌گوید اظهارات سوزان اتکینز  در فیلم چهره‌ی واقعی اعضای فرقه‌ی منسون را نشان نمی‌دهد. این اولین بار نیست که «روزی روزگاری در هالیوود» با انتقاد مواجه می‌شود. نحوه‌ی نمایش شخصیت «بروس لی» نیز پس از اکران فیلم در آمریکا اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت. «شنان لی» دختر «بروس لی» یکی از اولین افرادی بود که به خاطر مغرور نشان دادن اسطوره‌ی هنرهای رزمی و تحقیر او به تارانتینو تاخته بود.

رایلی ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای به توضیح توئیت خود پرداخت: «نمی‌گویم [روزی روزگاری در هالیوود] باید از نظر تاریخی دقیق باشد، بلکه می‌گویم این تفاوت معنای فیلم را تغییر می‌دهد. برای مثال وقتی «کلیف بوث» می‌شنود که اعضای خانواده‌ی منسون می‌گویند سیاهپوستان وحشی‌اند، ممکن است با آنان همدردی کرده باشد. من در واقع تارانتینو را به عنوان فیلمساز بسیار دوست دارم و معمولاً فیلم‌هایش را به محض انتشار دو بار می‌بینم، و بعدها چندین بار دیگر. باید تصحیح کنم که [خانواده‌ی منسون] می‌خواستند جنگی نژادی برای قتل سیاهپوستان به راه بیندازند اما در واقع هدفشان این بود که آنان را به بند بکشند…»

به گزارش 30نما، روز گذشته «آنتونیو باندراس» در پی حواشی ایجاد شده برای «روزی روزگاری در هالیوود» به حمایت از تارانتینو پرداخت و گفت او باید آزادانه اثر هنری خود را خلق کند. او در مصاحبه با «ایندیپندنت» برای معرفی فیلم جدید مدعی اسکار خود «رنج و شکوه» (Pain and Glory) به کارگردانی «پدرو آلمودوار» می‌گوید کارگردان «هالیوود» باید برای آزادی فیلمساز احترام قائل باشند.

باندراس می‌گوید: «تارانتینو باید آزادانه اثر هنری خودش را خلق کند. من هرگز و هرگز و هرگز حاضر نیستم هنر را سانسور کنم. به نظر من هنرمند باید آزاد باشد. آنگاه مردم می‌توانند آزادانه موافق یا مخالف باشند. شما آزادانه می‌توانید به دیدن فیلم‌های او ادامه بدهید یا ندهید.»

باندراس باور دارد که سینماروها باید حق داشته باشند فیلم‌های تارانتینو را نبینند چرا که با عقاید هنری فیلمساز مخالف‌اند، اما اینکه از همان ابتدا بگویید این اعتقادات نباید به ظهور برسند سخنی دردسرساز است. او می‌گوید: «به اعتقاد من ما باید به آن آزادی احترام بگذاریم. گاهی در هنر چیزهایی وجود دارند که صادقانه باید به شما بگویم آزارم می‌دهند… اما هرگز و هرگز حاضر نیستم آن را سانسور کنم.»

باندراس در فیلم «دسپرادو» (Desperado) به کارگردانی «رابرت رودریگز» در سال ۱۹۹۵ در مقابل تارانتینو نقش‌آفرینی کرده است. فیلم «رنج و شکوه» باندراس در تاریخ ۴ اکتبر توسط سونی پیکچرز کلاسیک اکران می‌شود.

 

آنتونیو باندراس تارانتینو روزی روزگاری در هالیوود بوتس رایلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین