کد خبر: 40905 A

مردان سینمای ایران که نقش زن ایفا کردند/ از دلبری‌های اکبر عبدی تا مادری‌های محسن تنابنده

مردان سینمای ایران که نقش زن ایفا کردند/ از دلبری‌های اکبر عبدی تا مادری‌های محسن تنابنده

در سینمای ایران، تعدادی از مردان نقش زن را به شکلی زیبا ایفا کرده‌اند که در این متن به آن می‌پردازیم.

ایران آرت، در طول این سال‌ها بازیگران مرد زیادی در نقش زن ظاهر شدند، تعداد بازیگرانی زنی که نقش مرد را بازی کردند اما به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد اما بعید نیست این روند درباره زنان بازیگر و ایفای نقش مرد توسط آنها هم ادامه‌دار باشد.

به گزارش سلام نو، نقش آفرینی در قالب زن فارغ از مسئله جنسیت، مقوله ای است که در تمام سینماهای دنیا به عناوین مختلف اتفاق افتاده و سینمای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برهه های زمانی شاهد این اتفاق بوده و خواهد بود، اینکه بازیگران مرد زن پوش تا چه حد در این راستا موفق بودند و چه تاثیرگذاری داشتند، مسئله دیگری است که می توان در جای دیگری به آن پرداخت و در ادامه به ۱۰ حضور بازیگران مرد در شمایل زنانه اشاره خواهیم کرد.

محمود بصیری / فیلم دستفروش

محمود بصیری در دهه شصت با نقش آفرینی در فیلم "دستفروش" بنای این کار را نهاد، گریم محمود بصیری در فیلم " دستفروش " در نقش یک پیرزن ۱۲۰ ساله  توانست عبدالله اسکندری را به یکی از ۱۰ گریمور برتر دنیا در سال ۱۹۹۹ تبدیل کند.

اکبر عبدی / فیلم های  آدم برفی ، خواب زده ها ، خوابم میاد

رکورد بازی در نقش یک زن در سینمای ایران در دست اکبر عبدی است، او به جز فیلم "آدم برفی" ساخته داوود میرباقری، در فیلمهای "خوابم میاد" به کارگردانی  رضا عطاران و فیلم "خواب زده‌ها" به کارگردانی فریدون جیرانی هم این نقش را بازی کرده است.

سال ۱۳۷۳ اولین تجربه بازی این بازیگر توانمند در نقش یک زن رقم خورد، عبدی در "آدم برفی" اولین بار این نقش را تجربه کرد، تجربه‌ای جدید در سینمای ایران که باعث شد آن فیلم سه سال توقیف شود.

در سال ۱۳۹۰ عبدی در فیلم "خوابم میاد" به کارگردانی رضا عطاران این تجربه تکرار کرد، تجربه‌ای که به دل خیلی از مخاطبان نشست و شیرینی‌های پیرزنی که او بازی کرده بود آن را محبوب کرد، جذابیت نقشی که عبدی بازی کرده بود از نگاه داوران جشنواره فیلم فجر همان سال هم پنهان نماند و هیئت داوران جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را در سی‌امین دوره از جشنواره به این بازیگر دادند.

اکبر عبدی در سال ۱۳۹۲ در فیلم "خواب زده ها" ساخته فریدون جیرانی هم زن شد، این بار او نقش دو زن را بازی کرد، یک زن روستایی و یک زن فرنگی که در تضاد کامل با هم بودند و توانایی‌های عبدی را در بازیگری بیش از پیش نمایان کرد و برای بازی در این فیلم هم نامزد دریافت جایزه شد.

 جواد رضویان / کلاهی برای باران

سال ۱۳۸۵ جواد رضویان در دو نقش در فیلم‌ "کلاهی برای باران" به کارگردانی  مسعود نوابی به ایفای نقش پرداخت و به گفته خودش ۴ ساعت زیر دست گریمور این فیلم نشسته بود تا به آن شکل و شمایل در بیاید، رضویان که بیشتر در فیلم‌های طنز آن سال‌ها بازی می‌کرد پیرزنی شاد و شنگول را مقابل دوربین نوابی برده بود، او در سکانس‌هایی نقش یک پیر زن و  در سکانس هایی دیگر از فیلم هم نقش زن جوانی را بازی کرد.

محسن تنابنده / ابله

محسن تنابنده استاد بازی در نقش‌های متفاوت است، او هم مثل اکبر عبدی در بسیاری از نقش‌هایش با گریم‌های متفاوت و جالبی جلوی دوربین رفته و شاید برای همین هم بود که کمال تبریزی در سریال "ابله" که برای شبکه نمایش خانگی ساخت نقش پیرزن قصه را به تنابنده سپرد، "ابله" در شبکه نمایش خانگی با شکست رو به رو شد اما نقش‌آفرینی تنابنده در آن به یکی از ماندگارترین بازی‌های او تبدیل شد، گریم تنابنده در این مجموعه هم بسیاری از چشم‌ها را به خود خیره کرد.

مجید صالحی / شاخه گلی برای عروس

در میان بازیگران مردی که در نقش زن ظاهر شدند تعداد زیادی از آنها بازیگران فیلم‌های کمدی هستند، مجید صالحی هم که مخاطبان او را بیشتر با فیلم‌های کمدی‌اش می‌شناسند در فیلم "شاخه گلی برای عروس" که قدرت‌الله صلح میرزایی آن را کارگردانی کرده بود لباس زنانه بر تن کرده و با یک کلاه گیس بر سر نقش یک زن را مقابل دوربین برده است.

ارژنگ امیر فضلی / لازانیا

جدیدترین مردی که در سینمای ایران زن شده ارژنگ امیرفضلی است، امیرفضلی گریم تعجب برانگیزی در این فیلم دارد که حدس زدن اینکه کدام بازیگر مرد پشت آن است برای خیلی‌ها سخت بود.

فرهاد آییش / مکس

سامان مقدم هم از آن دسته کارگردان‌هایی است که از یک بازیگر مرد در نقش زن در فیلمش استفاده کرده است، در فیلم سینمایی "مکس" که مقدم سال ۱۳۸۳ آن را کارگردانی کرده بود در بخشی از قصه به تناسب موضوعی که در فیلم روایت می‌شود فرهاد آئیش یا همان مکس مجبور به پوشیدن لباس زنانه می‌شود و او هم به واسطه همین حضور در لیست بازیگران مردی قرار می‌گیرد که نقش زن را بازی کردند.

 مهران غفوریان / شوخی کردم

مجموعه "شوخی کردم" مهران مدیری که برای شبکه نمایش خانگی تولید شده بود هم یکی از جالب‌ترین تجربه‌ها برای مهران غفوریان به حساب می‌آید، او در اپیزودهایی از این مجموعه در نقش مادر یک زندانی که خود غفوریان نقشش را بازی می‌کرد ظاهر شده و خنده را بر لب مخاطبان نشاند.

رضا شفیعی جم / دم سرخ ها

فیلم سینمایی "دم‌سرخ‌ها" که جدیداُ وارد شبکه رسانه نمایش خانگی شده است نیز اثر دیگری است که مخاطبان سینما در آن شاهد حضور یک بازیگر مرد دیگر در نقش زن هستند، البته شفیعی جم یک بار دیگر در فیلم "صورتی" فریدون جیرانی نیز در صحنه‌ای برای اجرای یک نمایش لباس زنانه به تن کرده بود.

نادر سلیمانی / پسر تهرونی

طبیعی است که بعضی از کارگردان‌ها به دلیل قصه‌ای که فیلمشان دارد مجبور به استفاده از یک مرد در نقش زن می‌شوند و برخی دیگر نیز به دلیل جذابیت‌هایی که این اتفاق می تواند به همراه داشته باشند دست به این انتخاب می‌زنند، "پسر تهرونی" به کارگردانی کاظم راست‌گفتار هم شامل این موضوع شد و به همین دلیل نادر سلیمانی بازیگری که مخاطبان او را بیشتر با نقش‌های طنزش به یاد می آوردند به تناسب قصه در نقش یک زن بازی کرد.

 

اکبر عبدی جواد رضویان مجید صالحی محسن تنابنده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین