کد خبر: 41066 A

خاطرات سعید راد از ترور پدرش تا ممنوع الکاری در ایران/ آقای بازیگر و همسر سومش روی فرش قرمز

خاطرات سعید راد از ترور پدرش تا ممنوع الکاری در ایران/ آقای بازیگر و همسر سومش روی فرش قرمز

سعید راد پس از گذراندن دوران پرحاشیه گذشته، امروز با نقشی متفاوت در "ترور خاموش" حاضر شده است.

ایران آرت، سعید راد یکی از همان جوان اول های سینمای قبل و حتی بعد از انقلاب کشورمان به شمار می رود. دانشجوی رشته انصرافی رشته کشاورزی که از سال 1350 پایش به سینمای ایران باز شد و تا همین امروز نیز در 72 سالگی از ستارگان تلویزیون کشورمان به شمار می رود.

ترور خاموش

سعید راد در تازه ترین نقش آفرینی خود، در نخستین سریالی تلویزیونی زندگی هنری اش نقش آفرینی کرده است. احمد معظمی پیرامون حضور سعید راد در ترور خاموش اینچنین می گوید: کلا در هر مجموعه‌ای که بخواهم شروع کنم سعی دارم چیدمانی که برای بازیگران دارم، چیدمان متفاوتی باشد که کمتر در تلویزیون کار کرده باشند؛ یعنی زیاد در هر شبکه‌ای که مشاهده می‌کنید نباشند. این ایده اصلی بود، ولی در واقعیت این است که وقتی متن نوشته می‌شود، چیدمان بازیگر برای یک مجموعه کار سختی است و شرایط خاص خود را دارد و اینکه سعید راد را از ابتدا در ذهن داشتم. معمولا سعید راد را همیشه در نقش‌های عصیانگر و نقش‌هایی که همیشه اکت بدنی داشته استفاده کرده‌اند و قالب بدنی پرتحرک را به او داده‌اند.

به گزارش رکنا، در دوئل هم این را می‌بینید، که با ماشین این همه آرتیست‌بازی داشتند. اما برای نقش سعید راد در این داستان، قالب‌های پیشین را می‌شکنیم و او را در نقش یک متفکر و استاد دانشگاه نشان می‌دهیم که در حوزه مواد مخدر در سطح کلان تدریس می‌کند و به‌عنوان یک مشاور درگیر پرونده‌های مواد مخدری می‌شود. این خودش جذابیت ایجاد می‌کند.

سعید راد ابتدا گفته بود من همان قالب را پیش بروم بهتر است و من گفتم اعتماد کن و این اعتماد را کرد. وقتی دو تا سه سکانس شخصیتی که مهربان و متفکر است را بازی کرد، بیننده هم این نقش را پذیرفت و به‌شدت با سعید راد همراه شد. یکباره قالب را می‌شکنیم. درباره پرویز فلاحی‌پور هم همین است؛ یعنی در «شب دهم»، «شهرزاد» و... شخصیت‌هایی متفاوت وجود دارد و یکباره شخصیت اینچنینی را بازی می‌کند. این خیلی برای تماشاچی جذابیت دارد.

اینها خیلی متفاوت است و واقعا سال‌ها درباره اینها گپ زده شده و دورخوانی داشتیم. یک ماه تا یک ماه‌ونیم همه دورخوانی داشتیم. از آقای راد عزیز گرفته تا همه بازیگران اینطور بودند. خانم فراهانی و بقیه بازیگران کار را دوست داشتند و دغدغه همه بوده است. زمانی که فیلمبرداری می‌کردیم، با جان و دل بازی می‌کردند؛ یعنی در اصل دغدغه همه ما است.

ترور پدر سعید راد پیش از انقلاب

سعید راد درباره زندگی شخصی‌اش می گوید: پدرم از اعضای حزب توده و سیاسی بود و پیش از انقلاب ترور شد. این بازیگر سینما درباره دوران ممنوع التصویری‌اش در سینمای ایران تاکید کرد: اصلا دوست ندارم خروجم از ایران را به یاد بیاورم. بگذارید راحت بگویم من تنها بازیگری بودم که بعد از انقلاب 7 فیلم پرفروش بازی کردم و در واقع محبوبیت اصلی ام را از پس از انقلاب به دست آوردم و هیچ گونه مسئله‌ای هم نداشتم که ممنوع الکار یا ممنوع الچهره شوم. من در خارج نیز هیچ گاه به اصطلاح ساکم را باز نکرده و همیشه در حال مهاجرت بودم و مجبور بودم کارهای فرعی کنم تا زندگی ام را حفظ کنم. زمانی که مرا ممنوع الکار کردند حیرت زده شدم، چرا که در اوج فعالیت و پختگی بودم.

راد در مورد فیلم عقاب ها می گوید: یک بار با فریدون جیرانی و سیروس الوند صحبت می کردیم، حساب می کردیم اگر فیلم «عقاب ها» به قیمت بلیط امروز فروخته می شد، 52 میلیارد فروش آن بود. یعنی بیش از کل فروش سال 91 سینمای ایران! چرا این فیلم انقدر موفق بود؟ چون قهرمان داشت. اما امروز جثه ها در سینمای ما تحلیل رفته اند و دیگر یک چهره قوی در آثار دیده نمی شود!

جوان اول سینمای کشورمان در دهه 50 پیرامون جایگاه سینمای کشورمان در سطوح جهانی این گونه توضیح می دهد: ما هنوز برای جشنواره هایمان در آن سوی آب تبلیغ نداریم. ما هنرپیشه ای داشتیم که در فستیوال برلین جایزه بهترین بازیگر را گرفته است؛ همین جایزه کن!

من معتقدم ما دیگر ظرفیت نقدی که همراه با جنگ باشد را نداریم. آقای فراستی را من می شناسم و قبول دارم و بسیار باسواد است. اما من اینگونه نقد را نمی پذیرم که یک نفر موافق و یک نفر موافقم بنشینند و دعوا کنند؛ نقد نوشتاری ست. آقای فرهادی به هر حال فیلمساز معتبر ماست و به من برمی خورد که به نوعی به او توهین شود.

سعید راد

ازدواج‌ها

سعید راد در دوران جوانی ازدواج کرد که اطلاعات زیادی از این ازدواج در دسترس نیست و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر و یک فرزند دختر ماست. این زوج اما پس از مدتی از همسرش جدا شد و همسرش و فرزندانش در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند.

همسر دوم سعید راد، نوش آفرین یکی از خوانندگان پیش از نقلاب بود که البته ازدواج آن ها در زمان خود سر و صدای فراوانی هم در محافل خبری به پا کرده بود. هر چند که این ازدواج دیری نپایید و خیلی زود، این زوج هنرمند از یکدیگر جدا شدند. در سالیان اخیر و در مراسم فرش قرمز، سعید راد در کنار همسر سوم خود دیده می شود.

سعید راد پس از اینکه در اواسط دهه 60 ممنوع التصویر شد، ایران را ترک کرد و مدتی در هند، کانادا و ایالات متحده آمریکا به سر برد. وی در سال 1378 به وطن بازگشت و پس از سال ها دوری از سینما در دوئل به کارگردانی احمد رضا درویش ایفای نقش کرد.

سعید راد ترور خاموش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین