کد خبر: 41494 A

"مسخره باز" صدر نشین شد/ باخت دوباره مهدویان به غنی زاده

"مسخره باز" صدر نشین شد/ باخت دوباره مهدویان به غنی زاده

اکران سینمای ایران در آخرین روزهای مهر و اولین روزهای آبان در حالی پیگیری شد که "مسخره باز" برای دومین هفته صدرنشین گیشه ماند و فیلم سینمایی "خانه پدری" هم از توقیف درآمد و اکران شد.

ایران آرت، نخستین روزهای آبان برای سینمای ایران خوش یمن بود و یکی دیگر از فیلم‌های در بند توقیف پس از چندین سال در کمد ماندن رنگ پرده نقره‌ای را به خود دید و اکران شد، "خانه پدری" ساخته کیانوش عیاری. اتفاقی مبارک که در هفته‌ای که گذشت تمامی اتفاقات سینمایی را تحت شعاع قرار داده و نقل محافل و مجالس سینمایی بود.

فیلمی که با اصلاحات جزیی و رده‌بندی سنی بالای ۱۵ سال در سینماهای محدود روی پرده رفته است، عیاری که بر سر اصولش و تأکید بر حفظ ساختار کلی فیلمش ایستاد، اعلام کرد به این دلیل با اکران محدود موافقت کرده که می‌خواهد از بیات شدن فیلم جلوگیری کند و نمی‌خواهد این فرصت حداقلی برای دیده شدن فیلمش را از دست بدهد.

به گزارش خبرآنلاین، از طرف دیگر رقابت سرسختانه در صدر گیشه میان دو فیلم "مسخره باز" ساخته همایون غنی زاده و "ماجرای نیمروز: رد خون" به کارگردانی محمدحسین مهدویان شکل گرفت که در نهایت این غنی‌زاده بود که توانست با فاصله‌ای اندک برای دومین هفته متوالی از پس مهدویان و فیلمش برآید.

به جز "خانه پدری"، "هزارتو" با نام قدیمی "لابیرنت" به کارگردانی امیرحسین ترابی دیگر مهمان تازه اکران است که از روز چهارشنبه اول آبان روانه پرده شده است، فیلمی که شهاب حسینی را به سینماها بازگرداند و داستانی اجتماعی دارد. 

"خانه پدری"، متن و حاشیه اکران این هفته

عیاری در فیلم سینمایی "خانه پدری" به ماجرایی می‌پردازد که در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد و داستان را از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ در چند اپیزود روایت می‌کند. بسیاری علت اکران نشدن این فیلم را وجود صحنه خشونت آمیز در آغاز فیلم دانستند و از عیاری خواستند تا این صحنه را حذف کند اما او به این خواسته تن نداد چرا که با حذف صحنه تمامی آنچه در فیلم گفته می‌شود گنگ و مبهم می‌ماند.

فیلم‌های در حال اکران

در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگی‌اش از ۱۵ تا ۸۰ سالگی به تصویر کشیده شده است بازی می‌کنند و شهاب حسینی، مهران رجبی و ... دیگر بازیگران هستند. 

فیلم عیاری چند سال قبل به دلیل وجود همان صحنه با مشکلاتی در اکران روبرو و در روز اول اکران عمومی از پرده پایین کشیده شد. پیش از این هم مجوز نمایش آن در سینماهای هنر و تجربه صادر شده بود که با مخالفت عیاری همراه بود. اما الان با توجه به رده بندی سنی و اصلاح احتمالی در سینماها به نمایش درآمده است. چرا که عیاری و معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به اصلاح صحنه بحث برانگیز و خشن این فیلم اذعان کردند.

"خانه پدری" در دو روز نخستی که روی پرده رفت و با استقبال عمومی مخاطبان رو به رو شد، توانست ۱۶۹ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان بفروشد که با توجه به محدودیت سالن‌ها امری طبیعی است و شروع نسبتا خوبی به شمار می‌آید.

دیگر فیلم تازه چرخه اکران، "هزار تو" ساخته امیرحسین ترابی با بازی شهاب حسینی، ساره بیات و پژمان جمشیدی است. فیلمی اجتماعی که در خلاصه داستان آن اینچنین آمده است: "زندگی یه هزارتوی پیچیده‌اس، همه آدما دنبال راهی برای فرار هستند اما فقط یه مسیر خروج وجود داره و تا موقعی که به مرکزش نَرسی متوجه‌اش نمی‌شی."

این فیلم هم در دو روزی که به نمایش درآمده است توانسته رکورد فروش خوبی را از خود به جا بگذارد و ۳۵۲ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بفروشد.

مهدویان باز هم به غنی‌زاده باخت

صدر جدول فروش هفتگی سینما برای دومین هفته شاهد رقابت جذاب فیلم‌های دو کارگردان جوان سینمای ایران بود که باز هم مانند هفته گذشته همایون غنی‌زاده توانست مچ محمدحسین مهدویان را بخواباند و صدرنشینی خود را حفظ کند. "مسخره باز" با توجه به فضای متفاوتی که دارد و مخاطبانش صفر و یکی هستند اما تا به امروز به خوبی توانسته در جذب تماشاگران عمل کند و فروش خوبی داشته باشد. 

این فیلم در این هفته ۵۷۴ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان فروخت تا مجموع فروش خود را به یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون تومان در دو هفته برساند و در آستانه دو میلیاردی شدن قرار بگیرد.

فیلم‌های در حال اکران

در مقابل "ماجرای نیمروز: رد خون" هفته را با فروش ۵۳۵ میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی به پایان برد و نتوانست به جبران هفته گذشته صدر را از آن خود کند، فیلم مهدویان هم با فروشی که در این هفته داشت از مرز چهار میلیارد تومان گذر کرد و فروش کلی خود را به چهار میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان رساند.

نکته جالب توجه در جدول فروش دو هفته اخیر اختلاف بسیار زیاد میزان فروش فیلم‌های روی پرده است که فضای دو قطبی را به وجود آورده، این هفته هم تنها فیلم‌های "مسخره باز"، "ماجرای نیمروز: رد خون" و "هزارتو" نیمه بالای جدول بودند و سایر فیلم‌ها با اختلافی بسیار زیاد در قعر جدول جا خوش کرده‌اند.

چه خبر از سایر فیلم‌های روی پرده

اوضاع نه چندان به سامان نیمه پایین جدول فروش سینمای ایران به نحوی است که نمی‌توان تمایز چندانی میان شکست خوردگان گیشه و سایر فیلم‌ها قائل شد و می‌بایست همگی را در یک کفه ترازو قرار داد.

"درخونگاه" به کارگردانی سیاوش اسعدی که همواره پس از صدرنشینان یک سر و گردن از فیلم های دیگر بالاتر بود این هفته را هم با همین منوال به پایان برد و ۱۶۹ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان فروخت. این فیلم با وجود آنکه از حضور بازیگری چون امین حیایی بهره برده است اما در فروش چندان عملکرد قابل قبولی نداشته و هنوز به یک میلیارد تومان نرسیده است.

فیلم‌های در حال اکران

"کلوپ همسران که تنها یک هفته فرصت چشیدن طعم خوش صدرنشینی گیشه را داشت، پس از "درخونگاه" با فروشی بالغ بر ۱۵۶ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان قرار دارد، این فیلم که به تازگی هم جنجال‌های پخش نشدن تبلیغات تلویزیونی‌اش حسابی سروصدا به پا کرده است تا به امروز دو میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان فروخته است.

فیلم رسول صدرعاملی هم بهترین جایگاه را پس از این دو فیلم در اختیار دارد، "سال دوم دانشکده من" در این هفته توانست ۱۳۳ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان درآمد از گیشه کسب کند. فروش کلی این فیلم با توجه به شاخصه‌های اجتماعی که دارد تا به امروز ۷۰۸ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است.

اما نوبت به فیلم "پیلوت" ساخته ابراهیم ابراهیمیان می‌رسد که با وجود بهره بردن از بازیگران مطرح و محبوبی چون جواد عزتی و سعید آقاخانی که همواره نقش مهمی در جذب تماشاگر برای یک فیلم دارند اما نتوانسته فروش خوبی را تجربه کند و شکست بزرگی را تا بدین لحظه متحمل شده است. 

"پیلوت" این هفته تنها ۵۱ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان فروخته است که ناامید کننده است و این فیلم به سختی از مرز ۵۰۰ میلیون تومان فروش گذر کرد.

سقوط فروش سینما به کانال دو میلیارد

در نهایت باید بار دیگر از شور و شعف هفته گذشته خود بکاهیم و صعود فروش سینما به کانال سه میلیارد تومان را فراموش کنیم چرا که دوباره فروش هفتگی سینمای ایران به زیر سه میلیارد رسید و در مرز دو میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان باقی ماند. این در حالیست که هفته گذشته رکورد سه میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومانی را تجربه کرده بود و الان با افتی حدود ۸۰۰ میلیون تومانی همراه شده است.

 

خانه پدری مسخره باز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین