کد خبر: 41631 A

کارگردان مشهور: می‌خواهم تا صد سالگی فیلم بسازم

کارگردان مشهور: می‌خواهم تا صد سالگی فیلم بسازم

یوجی یادمادا، کارگردان مشهور سینمای ژاپن می‌گوید دوست دارد تا صد سالگی فیلم بسازد.

ایران آرت: یوجی یادمادا، متولد ۱۹۳۱ در اوساکا، در سال ۱۹۵۴ و در اوج عصر طلایی سینمای ژاپن پا به استودیوی شوچیکو گذاشت.

یامادا که نخستین بار با کمدی "غریبه‌های طبقه بالا" (۱۹۶۱) کارگردانی را تجربه کرد، در سال ۱۹۶۹ خوش‌اقبالی را تجربه کرد و فیلم کمدی ساخت که آغاز یک سری ۴۸ فیلمی شد که تا سال ۱۹۹۵ ساخته شدند و به‌جز سومین و چهارمین فیلم، همه را خودش کارگردانی کرد؛ و البته نگارش فیلم‌نامه هر ۴۸ فیلم را هم بر عهده داشت یا دست‌کم در آن‌ها سهیم بود. این فیلم‌ها با عنوان "مرد بودن دشوار است" و با محوریت شخصیتی به نام توراسان، بر اساس یک مجموعه تلویزیونی از خود یامادا شکل گرفت که در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ تولید شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، یامادا پس از این مجموعه فیلم، با درام تاریخی "سامورایی گرگ‌ومیش" (۲۰۰۲؛ که به نخستین فیلم از یک سه‌گانه سامورایی بدل شد) نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورد؛ و سپس با مجموعه فیلم کمدی "چه خانواده شگفت‌انگیزی!" (۲۰۱۶-۲۰۱۸) موفقیت تازه‌ای را تجربه کرد.

او که امسال با "توراسان، ای‌کاش این‌جا بودی" (پنجاهمین فیلم در مجموعه "مرد بودن دشوار است") و به بهانه پنجاه‌سالگی سریال محبوبش به جشنواره فیلم توکیو برگشت، در مصاحبه‌ای درباره آن چنین گفت: "وقتی فیلم تمام‌شده را دیدم، فهمیدم که برای ساختش به پنجاه سال گذشته نیاز داشتم. فوق‌العاده است که در ۸۸سالگی توانستم چنین فیلمی بسازم."

یوجی یامادا در بخش دیگری از صحبت‌هایش از یک تصمیم بزرگ خبر داد: "در ایالات متحده، کلینت ایستوود هنوز مشغول به کار است؛ و کارگردانانی چون کانِتو شیندو و مانوئل دی اولیویرای پرتغالی هم تا صدسالگی فیلم می‌ساختند. پس منم همچنان می‌توانم امیدوار باشم."

 

کارگردان کارگردان مشهور یوجی یادمادا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین