کد خبر: 42431 A

خودزنی تازه تلویزیون/ لحن بی ادبانه مسعود فراستی در نقد "مطرب"/ دفاع پرستویی و حمله دوباره محمد تقی فهیم

خودزنی تازه تلویزیون/ لحن بی ادبانه مسعود فراستی در نقد "مطرب"/ دفاع پرستویی و حمله دوباره محمد تقی فهیم

بامداد روز شنبه برنامه جنجال‌برانگیز "هفت" در بخش میز نقد، تغییر رویکرد مهمی نسبت به برنامه‌های قبلی داشت.

ایران آرت،  در این بخش از برنامه برای اولین بار   یک سریال نمایش خانگی یعنی "مانکن" به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده مورد نقد و بررسی قرار گرفت. منتقدان "هفت" مسعود فراستی، جواد طوسی و محمدتقی فهیم، فیلم "مطرب" را هم که مدت کوتاهی از اکران آن می‌گذرد، به بحث گذاشتند و به تندی از این فیلم انتقاد کردند.

توجه تلویزیون به نمایش خانگی

در 9 سالی که از توزیع اولین سریال‌های نمایش خانگی تا حالا گذشته، این اتفاق سابقه نداشته است که برنامه سینمایی "هفت" در بخش میز نقد به سریال‌های ویژه نمایش خانگی بپردازد. در حالی که برخی از این سریال‌ها توجهات فراوانی را جلب کرده‌اند، به نوعی از سوی این برنامه که برند شاخص تلویزیون در حوزه سینما به شمار می‌رود، نادیده گرفته شده‌اند. این در حالی است که نه‌تنها "هفت"، بلکه به طور کلی تلویزیون هیچ برنامه خاصی برای پرداختن به سریال‌های این مدیوم و پوشش اخبار آن را ندارد، چه برسد به این که یکی از سریال‌های آن را در یک برنامه سینمایی مانند "هفت" به بحث و نقد بگذارد. به همین دلیل، پرداختن به آثار نمایش خانگی اتفاق جدیدی بود که در تلویزیون شاهد آن بودیم و احتمالاً معنی‌اش این است که رسانه ملی، مدیوم نمایش خانگی را به رسمیت شناخته است و از این پس هم سهمی برای آن در نظر خواهد گرفت.

نقد آثار غیرقابل نقد و جدید

به گزارش خراسان، مدتی پیش که بی‌توجهی میز نقد "هفت" به سینمای ایران و نقد فیلم‌های کلاسیک سینمای آمریکا، برخی واکنش‌های منفی را برانگیخته بود، محمدتقی فهیم درباره رویه میز نقد توضیح داد و نوشت که میان فیلم‌های سینمای ایران، آثاری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند که قابلیت نقد داشته باشند، روزهای پایانی اکران را سپری کنند یا زمان اکران‌شان به پایان رسیده باشد اما جمعه‌شب "هفت" خلاف رویکرد جدید برنامه عمل کرد و "مطرب" و "مانکن" را روی میز نقد گذاشت. از اکران فیلم "مطرب" کمتر از دو هفته می‌گذرد و سریال "مانکن" هم به اذعان تقریباً همه منتقدان، اثر مهمی نیست که "قابلیت نقد" در یک برنامه سینمایی را داشته باشد، بنابراین جای تعجب دارد که چرا این آثار برای تحلیل و بررسی، انتخاب شده بودند.

نقد تلویزیون نسبت به تلویزیون

غیر از توجه تلویزیون به نمایش خانگی، موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که نقد مجموعه "مانکن" در برنامه "هفت" را می‌توان به نوعی خودزنی تلویزیون و نقدی علیه خودش دانست. چون حسین سهیلی‌زاده به عنوان کارگردان سریال، آثار زیادی را برای تلویزیون ساخته‌است، این کارگردان جز فیلم "نیلگون" که اولین تجربه سینمایی او خواهد بود و فعلا خبری از کلید خوردن آن نیست، تا کنون فیلم سینمایی نساخته، ایرج محمدی تهیه‌کننده "مانکن" هم مانند سهیلی‌زاده بیشتر به عنوان تهیه‌کننده آثار تلویزیونی شناخته می‌شود و تنها فیلم "شکلاتی" را به عنوان اثر سینمایی در کارنامه دارد. بابک کایدان نویسنده سریال نیز علاوه بر سینما، سابقه کار در تلویزیون را داشته و احتمالا هر سه آن‌ها در آینده نیز همکاری‌هایی با تلویزیون خواهند داشت.

حمله مسعود فراستی به مخاطبان

علاوه بر تغییرات مهمی که در این قسمت از "هفت" شاهد آن بودیم، این برنامه حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. مسعود فراستی در بخشی از صحبت‌های خود، از انتقاد به فیلم ساز گذر کرد و نوک پیکان انتقادهای تندش را به سوی مخاطبان این فیلم گرفت و گفت اکثر تماشاگران "مطرب" از طبقه متوسط و از نظر فرهنگی "لمپن" هستند! وی با اشاره به "مطرب" و "مانکن"، در انتقاد به تماشاگران گفت که چرا به خودشان اجازه می‌دهند آثار مبتذل را ببینند.

پاسخ پرویز پرستویی به منتقدان "هفت"

پرویز پرستویی در واکنش به توهین مسعود فراستی به مخاطبان، پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و در انتقاد به این اتفاق نوشت: "چرا باید مردمی را که با این همه مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ساعاتی را انتخاب می‌کنند که با خانواده شان به دیدن این فیلم بروند لمپن و بی‌فرهنگ خطاب کنیم." محمدتقی فهیم هم پست پرویز پرستویی را بی‌جواب نگذاشت و در پستی اینستاگرامی نوشت که پرستویی مردم را سپر بلا کرده و او پس از "مطرب" دلش برای پرویز پرستویی نمی‌سوزد چون خلایق هر چه لایق!

 

برنامه هفت پرویز پرستویی مسعود فراستی مطرب محمد تقی فهیم
نظرات خوانندگان
  • محمد
    پاسخ

    مسعود فراستی از لحاظ سطح سوادی و شعوری در همون حد برنامه مضخرف هفت و گپو گفت های بدرد نخورش هست کلهم ایشون فقط بلدن حرف مفت بزنن نه ادب داره نه شعور و فهم و درک .فیلم رو ندیده نظر میده یکجوری ایشون صحبت میکنن که انگار تمامی فیلم های ایرانی در سطح یک دنیا قرار دارن و فقط مثلا این فیلم مشکل داره بینشون مرد حسابی تمامی فیلم های ایرانی سالهاست که در یک سطح هستند و هر فیلم مخاطب های خاص خودش رو داره مگه قراره کمدی تو این مملکت تولید نشه ؟ در تمام دنیا فیلم های کمدی بخش عظیمش از شوخی های جنسی تشکیل میشه.حالا شما مشکل داری میتونی بشینی خونت نری سینما نقد های خیلی خوبتم واسه خودت نگه دار

  • حسین
    پاسخ

    لمپن یا هر عنوانی که روی ما میزارید به جرم رفتن به سینما!!!
    واقعا اگر در نقطه مقابل ما لمپنها، شما عالم و قشر سطح بالا هستید، حرف عالمانه بزنید. معمولا توهین از صفات لمپنهاست نه شما عالم و ادیب بزرگوار.

  • نیما
    پاسخ

    ادبیات ایشون کاملا به لمپن ها میخوره ۰ضمنا ایشون یکی از اون فیلمای وزینی رو که ساختن بگن ما بریم ببینیم ۰

  • بهزاد
    پاسخ

    برای فیلمای مزخرفی که همش شده شوخیای دم دستی و جنسی و ... لمپنم از سرش زیاده

    • هوشمند

      به نظرمن آقای فراستی نقاد بسیار باسواد وفرهیخته ای هستن ودر همه ی زمینه ها کاملا روشن فکرانه نقد میکنن

  • ناشناس
    پاسخ

    فقط بگم:هرکس ادب ندارد عقل هم ندارد.
    آقای فراستی محترم شما هم جزئی از مردم هستی پس حق نداری این جوری توهین کنی.
    وقتی یه چیز خوب و پر معنی مثل هیولا ساخته میشه که بیشتر مخاطبا منظورش رو متوجه نشدن،یه جور توهین میکنی با یه اثر ضعیف مثل مانکن یه جور توهین میکنی.کلا انگار فقط توهین کردن بلدی.نه این راهش نیست شما اگه فقط توهین بلدی به همه فیلما میتونی بشینی تو خونت به مردم هم توهین نکنی که اگه یه روز با مردم سطح پایین و وضع زندگیشون و دلخوشیاشون روبرو شدی از خودت خجالت نکشی.متاسفانه هر بی تربیتی با سطح فهم کم میاد اسمشو میذارن منتقد سخت گیر.شما اول لحن صحبت خودتو نقد کن حالا فیلما پیشکش.

  • Fawtimawx
    پاسخ

    جدا ازاین که آقای فراستی فوق العاده بی ادب وبددهن هستن فیلم مطرب واقعا سخیف بود
    بدون داستان بدون جذابیت ... من حتی با فیلم خالتور بیشتر از این فیلم خندیدم
    با هیچ فرمولی هم نمیتونم این حجم از فروش فیلم رو توجیه کنم
    از آقای پرستویی خیلی بعید بود بازی تو این فیلم
    کاش نقدهارو همون اول می‌خوندم و ۲ ساعت عذاب نمیکشیدم برای تاآخر دیدن مطرب

  • ناشناس
    پاسخ

    چه تیتر بی ادبانه ای!!!
    به جای بی ادبی به منتقد سینما
    مؤدبانه جواب دهید!

  • محسن میلادی
    پاسخ

    یکی از بهترین و جذاب ترین و پر مفهوم ترین برنامه های تاریخ هفت ، همین نقد و تحلیل این سه بزرگوار برای فیلم سراسر فاسد و مبتذل و ضد ایرانی و وطن فروشانه مطرب بود .

  • پارسا
    پاسخ

    فراستی عالی و مدافع فرهنگ و مذهب وسینماس

  • ناشناس
    پاسخ

    فیلم مطرب یک فیلم خیلی خیلی مزخرف بود

  • مهرداد
    پاسخ

    مطرب واقعا ارزش بحث کردن نداره مانکن هم که خیلی آبکیه کلا

  • مطرب آشغال بود و مانکن هم از آن آشغالتر لز فرزاد فرزین بدم میاد درود بر مسعود فراستی شنا حق دارین از ما دلخور باشید

  • مطرب آشغال است واونی که توهین کرده فراستی نیست بلکه فیلم است و پرویز پرستویی عقده خالی میکند ودیگر بازی خوبی ندارد

  • پروانه
    پاسخ

    <b>مطرب توهین به شعور مخاطب بود</b>

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین