کد خبر: 42848 A

جایزه معتبر "امی" در داستان کارگردان ایرانی/ ماجرای مردی که در میان جنگ باله می‌رقصد

جایزه معتبر "امی" در داستان کارگردان ایرانی/ ماجرای مردی که در میان جنگ باله می‌رقصد

مستند روزبه کابلی درباره زندگی احمد جوزه، رقصنده اهل سوریه، برای او جایزه معتبر امی بین‌المللی را به همراه آورد.

ایران آرت: روزبه کابلی، روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی ساکن هلند برنده جایزه بین‌المللی امی سال 2019 برای فیلم "رقص یا مرگ" شد. "رقص یا مرگ" داستان واقعی زندگی یک جوان رقصنده اهل سوریه است که در میان جنگ و سرکوب خانواده باله می‌رسد.

به گزارش ایران‌آرت، این کارگردان ایرانی که سالها از جنگ در نقاط مختلف جهان گزارش کرده است در گفتگو با بی‌بی‌سی درباره اسم فیلمش گفت: "رقص یا مرگ" خالکوبی‌ای است که رقصنده فیلم من (احمد) به‌عنوان یک استیتمنت و یک پیام برعلیه افراط‌گرایی در کشور خودش پشت گردنش زده است که اگر داعش خواست گردنش را قطع کند این پیام آخرین چیزی است که روی گردنش باشد.

کابلی درباره این‌که قصه احمد را چگونه پیدا کرده است بیان کرد: من خبرنگار جنگ هستم و بیشتر از یک دهه به کشورهایی که در آن جنگ بوده مثل سوریه، عراق و لیبی سفر کرده‌ام و هر دفعه گزارش‌هایی عادی می‌ساختم اما هر دفعه اتفاق خیلی زیادی نمی‌افتاد و چیزی تغییر نمی‌کرد و حداکثرش این بود که نماینده‌های مجلس هلند یک سوال از نخست‌وزیر این کشور می‌کردند. اما من تصمیم گرفتم از دید یک انسان و یک شخص عادی سوری که جنگ را تجربه می‌کند این داستان را بگویم، بنابراین دنبال یک هنرمند گشتم و توانستم احمد را پیدا کنم که یک رقاص بود و با مشکلات متعددی در کشورش درگیر بود و من از طریق او شروع کردم داستان را بگویم.

وی افزود: در داستان زندگی احمد، داستان جنگ سوریه خلاصه شده است. پنج نفر از اقوام احمد از جمله دایی‌ها و عموهایش در جنگ کشته شده‌اند و خانه‌اش ویران شده و خودش تهدید شده است. همچنین او یک جنگ شخصی در داخل زندگی خودش با پدرش داشته است. رقصیدن پسر برای پدرش یک تابو بود و بنابراین سعی می‌کرد پاهای احمد را بشکند تا جلوی رقصیدنش را بگیرد ولی احمد تصمیم این فشارها و محدودیت‌ها نشد و شروع به مبارزه خودش که هنر بود ادامه داد و در تمام این شرایط رقصید. من این فرصت را داشتم که در این مدت دنبالش کنم و زندگی‌اش را بگویم.

photo_2019-11-27_11-33-05

کارگردان فیلم "رقص یا مرگ" با تایید این‌که مستند او برای خود احمد نتایج چشم‌گیری داشته است بیان کرد: بله، زندگی احمد تغییر کرد. بعد از این‌که مستند "رقص یا مرگ" پخش شد تلفن من داشت منفجر می‌شد! هلندی‌های زیادی به من زنگ زدند تا احمد را کمک کنند. یک روز بعد هم رئیس تئاتر و مجتمع باله هلند که یک انستیتو بسیار بزرگی است با من تماس گرفت و گفت این جوان بسیار جوان پراستعدادی است و شرایط بدی در سوریه دارد و مجبور است به خدمت سربازی برود که خدمت سربازی در سوریه به معنای این بود که یا در جنگ کشته می‌شد و یا اگر کشته نمی‌شد شرایط کاری‌اش به‌عنوان رقصنده از بین می‌رفت. من احمد را به هلند دعوت کردم و او سه ماه پس از این‌که اولین گزارش من پخش شد یک‌دفعه شد همسایه من در آمستردام.

در مراسم امی بین‌المللی 2019 نامزدهای جوایز در 11 بخش از 21 کشور مختلف بودند و جوایز افتخاری نیز به سازندگان "بازی تاج و تخت" یعنی دیود بنیوف و دی.بی وایس و کریستین امان‌پور (روزنامه‌نگار آمریکایی ایرانی‌تبار) از سی‌ان‌ان برای مجموعه مصاحبه‌های شبانه‌اش اهدا شد.

جایزه امی جوایز امی کارگردان ایرانی روزبه کابلی جایزه امی بین المللی مستند رقص یا مرگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین