کد خبر: 44627 A

"زغال" و حقی که به آن نرسید/ ماجرای چک‌های برگشت خورده و حواشی "قاتل و وحشی" در هفت

"زغال" و حقی که به آن نرسید/ ماجرای چک‌های برگشت خورده و حواشی "قاتل و وحشی" در هفت

غیبت فیلم "قاتل و وحشی" در میان آثار بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در حالی حاشیه ساز شده است.

ایران آرت، برنامه سینمایی هفت این هفته نیز در واپسین دقایق روز جمعه آغاز شد و علاوه بر بخش‌های کسل کننده آن، در یکی از معدود اتفاقات دوره تازه، حاوی یک گفت و گوی دارای گزاره خبری بود.

حسن آقا کریمی عضو هیئت داوری خانه سینما درباره عدم حضور فیلم "قاتل و وحشی" ساخته حمید نعمت الله در بخش مسابقه گفت: من هم از طریق خبرها متوجه مشکل فیلم آقای نعمت الله شدم. تا آنجایی که من اطلاع دارم این است که سرمایه گذار اولیه کار صادق رنجکشان انصراف داده و عباس نادران کار را ادامه داده و قرار بود هزینه های اولیه را آقای نادران پرداخت کند‌. گویا چک های آقای نادران پاس نشده و اگر آقای رنجکشان چک را خرج کرده باشد مالکیت، طبق تفاهم نامه پابرجاست.

به گزارش تابناک، او افزود: تا این لحظه هیج شکایتی از طرفین ماجرا به دبیرخانه شورای داوری خانه سینما نرسیده است. اینکه مدیر عامل خانه سینما درخواست کند فیلم ‌کنار گذاشته شود امکان ندارد و تصمیم برای حضور در جشنواره در اختیار تهیه کننده کار یعنی حمید نعمت الله است که‌ گویا هیچ درخواستی برای انصراف نداشته است. حتی سرمایه گذار هم نمی‌تواند درخواست عدم حضور داشته باشد. آقای نادران و نعمت الله هر دو مشترک تهیه کننده کار هستند.

در این برنامه فیلم، زغال با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم زاده بررسی شد و فراستی در اتفاقی عجیب از یک فیلم تمجید کرد و گفت: فیلم زغال فیلم خوبی است. واقعا حیف است که درست دیده نشده است. کاش شرایطی بود که برخی از فیلم های هنرو تجربه درست دیده شود. اینکه فیلمساز تعلق خاطر دارد به زبان بسیار پسندیده است. وقتی داری فیلم را میبینی و زیرنویس را میخوانی عصبانی نمیشوی. به نظرم فیلم دارد داستانی تعریف میکند که برای همان نقطه است. یعنی‌ داستان با محل فیلم ارتباط برقرار میکند. ادای روشن فکری ابدا در فیلم وجود ندارد. با توجه به تهیه کننده نیمه خارجی میتوانست ادای روشن فکری در بیاورد ولی این کار را نکرد. کارگردان قادر میشود داستان فیلم را به من منتقل کند. کارگردان از معلول به علت میرسد. رویدادها بر مبنای یک‌ جبر طبقاتی شکل گرفته است.

او اظهار داشت: فیلم در فضای سالم نفس میکشد که بسیار خوب است. آدمهای قصه برای همان نقطه هستند و شخصیت ها به درستی ساخته میشود‌. فیلم به راحتی میتوانست اگزوتیک شود ولی اینکار را انجام نمیدهد. این که فهیم میگوید ۶ کات در یک سکانس است اتفاقا نشان دهنده ریتم تند فیلم است نه کند فیلم. یک مقداری تحت تاثیر اروپای شرقی است ولی آسیب نرسانده است. عمده ترین شخصیت فیلم پدر است که بازی و انتخاب کاملا درست است. دوربین در نماهای داخلی خوب عمل کرده است ولی دوربین رو دست ها مشکل دارد. نسبت مدیوم و لانگ ها در برخی موارد رعایت نشده است. پایان فیلم هم به نظر من خیلی خوب است‌.

محمدتقی فهیم نیز گفت: فیلم هایی از قبیل زغال در سینمای ما زیاد بوده است. داشته های این فیلم این است که داستان دارد. علاوه بر این که با داستان رو به رو هستیم، فیلم فراز و فرود دارد. اما این داستان وقتی قرار است در نشانه ها و لوکیشن ها باشد باید در چهارچوب جغرافیای ما باشد. ما روایت فیلم را گویا انگار در فراسوی مرزها میبینیم. انگار یک نوع قوم گرایی در فیلم میبینیم. انگار این‌چیدمان در برخی مواقع تعمدی شده است. داستان فیلم در برخی مواقع مثل افتتاحیه فیلم راکد است.

فهیم اظهار داشت: در اجرا فیلم کمی مشکل دارد که سکون فیلم مشکل است. ریتم کند است. فصل دوم افتتاحیه فیلم که سه جاده را عوض میکند با ۷ کات . چرا باید زمان را از دست بدهیم؟ صحنه ای که گاوها را سوار ماشین میکند هم زمان را از نظر من تلف میکند. افتتاحیه و اجرای پایان بندی فیلم به نظر من خیلی خوب است و تصاویر خوبی به ما نشان می دهد.

ناصر هاشم زاده نیز گفت: من فیلم را که دیدیم حس میکنم که با یک فیلم جدی رو به رو هستم و به تمام موارد فیلم فکر شده است. من به سازندگان فیلم تبریک میگویم و توصیه میکنم دوستان این فیلم را ببینید و وسیع تر نمایش داده شود. فیلم مسئله دارد و میتواند مسئله را به مخاطب منتقل کند پس موفق است. فیلم و بیننده همراه هم کشف میکنند. داستان فیلم نمیخواهد شعار بدهد.

او افزود: در فیلم همه درگیر یک اشتباهی هستند که پسر خانواده انجام داده و میگوید اشتباه به خاطر نداری و فقر است. به نظرم فیلمنامه خوبی دارد‌. فیلم بسیار ساده بیان‌ میکند. این داستان چه ریتمی میخواهد؟ این خانواده خانه خود را از دست نمیدهد چون اگر از دست میداد میگفتم چه کلیشه ای است. چون کسی دیگر دارد خانه خود را از دست میدهد نوعی خجالت زدگی بین آن ها وجود دارد. در پایان وقتی وارد سلول میشود و در بسته میشود گویا یک اتفاقی مثل آب از سر گذشتن رخ داده ولی در واقع هنوز هست و حالت تسلیم وجود ندارد. افتتاحیه و اختتامیه فیلم معکوس هم هستند

 

حمید نعمت الله هفت قاتل و وحشی زغال
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین