کد خبر: 44778 A

هنرمندی که با آثارش به تخریب طبیعت اعتراض می‌کند

هنرمندی که با آثارش به تخریب طبیعت اعتراض می‌کند

حسین محجوبی گفت: ظاهر کار من نقاشی است اما در ورای آن به ویرانی طبیعت به دست انسان اعتراض دارم.

ایران آرت: این روزها نمایشگاه "روزگار محجوب" در گالری پردیس فرهنگی هنری مهرسان که ۲۹ آذر افتتاح شد، در حال برگزاری است. این نمایشگاه شامل مروری بر آثار و نکوداشت حسین محجوبی، نقاش، معمار، طراح و سازنده پارک‌های مطرح ایران و از چهره‌های بین‌المللی هنر نقاشی است. 

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نگارخانه مهرسان واقع در پردیس فرهنگی هنری به نشانی خیابان کارگر شمالی بین خیابای‌های فرصت و نصرت به تماشای مجموعه‌ای از آثار قدیمی و جدید این هنرمند ۹۰ ساله بنشینند.

یکی از آثاری که در نمایشگاه "روزگار محجوب" به نمایش درآمده، اولین اثر رنگ روغن این هنرمند است. او این اثر را در سال ١٣٢٨ و در سن ١٩ سالگی خلق کرده است.

به گزارش ایسنا، محجوبی درباره این اثر خود بیان کرد: من در آن تاریخ هنوز استادی نداشتم و به صورت خودآموخته نقاشی می‌کردم. هنوز هم اعتقاد دارم معلم هر نقاش، در ابتدا خدا و طبیعت است و باید مایه اولیه را داشته باشد تا بعدها از آموزش‌های استادان بهره ببرد. اولین تابلو رنگ روغنی که به صورت جدی کشیدم، نمایی از خیابان اصلی لاهیجان به اسم "خیابان چراغ برق" بود. حاشیه این خیابان را درختان تبریزی کهنسال پوشانده و معماری آن هم مربوط به دوران پهلوی اول بود.

او در ادامه در توضیح محتوای آثار خود در طول هفت دهه فعالیت هنری گفت: من در لاهیجان در خانه‌ای به دنیا آمدم که در کنار یک باغ، چای قرار داشت و انواع حیوانات اهلی مثل مرغ و خروس، گوسفند، اسب، غاز و اردک را نگهداری می‌کردیم. برای خودش یک باغ وحش بود! از کودکی با این موجودات مأنوس بودم. خاطرات خوبی با طبیعت داشتم و این سبک از زندگی بعدها در آثار من منعکس شده است.

این نقاش افزود: در بسیاری از کارهای من اسب و درخت سوژه اصلی بوده‌اند. اسب نماد انرژی و درخت هم نماد حیات است. درخت در زندگی بشر فواید فراوانی دارد. از تولید اکسیژن گرفته تا میوه، چوب، کاغذ و لطافت هوا. همه از این موجود مقدس است. انسان با این همه پیشرفت و ترقی، بیشتر برای طبیعت ویرانگری آورده است. در بیشتر آثار خودم به این موضوع اعتراض کرده‌ام که انسان حق ندارد طبیعت را خراب کند. ظاهر کار من نقاشی است اما در ورای آن به ویرانی طبیعت به دست انسان اعتراض دارم. فرایندی که در نهایت خود انسان‌ها را هم قربانی می کند.

او درباره تأسیس پردیس فرهنگی هنری مهرسان، گفت: راه اندازی این مؤسسه نشان می‌دهد که مردم این سرزمین هنوز عاشق هنر هستند. در این شرایط اقتصادی کمتر کسی به فکر مسائل فرهنگی و هنری است ولی تاسیس چنین جایی در مرکز شهر تهران، ثابت می‌کند که هنر و ذوق در خون فرزندان این سرزمین که زادگاه و پرورشگاه تمدن است جریان دارد.

این هنرمند پیشکسوت افزود: ما استعدادهای بسیار خوبی در بین هنرجویان جوان داریم که نیازمند محلی برای ارائه هنر خودشان هستند. از سوی دیگر، لازم است تهران هم مانند پاریس به یک قطب خرید و فروش آثار هنری تبدیل شود تا چرخ‌های اقتصاد هنر بچرخد. به این منظور باید فرهنگ ارائه و خرید فروش کالاهای هنری را تقویت کنیم که لازمه آن داشتن گالری‌های مناسب است. 

 

حسین محجوبی روزگار محجوب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین