کد خبر: 45629 A

مهران مدیری زمان بمباران سردشت چه می‌کرد؟/ ماجرای بستری شدن پیمان معادی و فیلم ساختن از زندگی کولبران

مهران مدیری زمان بمباران سردشت چه می‌کرد؟/ ماجرای بستری شدن پیمان معادی و فیلم ساختن از زندگی کولبران

مهران مدیری در نشست خبری فیلم "درخت گردو" گفت: من سال ۶۶ در سردشت حضور داشتم و تقریبا بخش بزرگی از اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد را از نزدیک دیدم.

ایران آرت: فیلم "درخت گردو" ساخته محمدحسین مهدویان، عصر امروز (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) در سانس دوم سینما رسانهِ جشنواره فیلم فجر، به نمایش درآمد.

پس از نمایش فیلم، نشست خبری "درخت گردو" با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، ابراهیم امینی و حسین حسنی (فیلمنامه‌نویسان)، سیدمصطفی احمدی (تهیه‌کننده)، مینو شریفی، مینا ساداتی، مهران مدیری (بازیگران)، هادی بهروز (مدیر فیلمبرداری)، حبیب خزایی‌فر (موسیقی) و ... با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.

سرآغاز این نشست، صحبت‌های محمدحسین مهدویان در ارتباط با دشواری کارگردانی و فضاسازی "درخت گردو" بود. او توضیح داد: "این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی‌ام از چند جهت دشواری‌های بیشتری داشت. زبان، فرهنگ وجغرفیای فیلم برای من نا آشنا بود و باید این آشنایی صورت می‌گرفت. کارکردن با سه بچه کوچکی که بازی‌های سختی هم داشتند از این جهت سخت بود که باید به لحاظ فیزیکی و روحی مراقبت می‌شدند. همچنین‌ گریم بازیگران جزو چالش‌های فیلم بود. ما در صحنه‌هایی که حیوانات را نشان دادیم، از دامپزشکانی استفاده کردیم که بدون آسیب زدن به حیوانات، صحنه‌های باورپذیر شیمیایی شدن را به تصویر بکشیم. سعی‌مان بر این بود که  عمق فاجعه را بتوانیم روی پرده سینما نشان دهیم."

او درباره همکاری با پیمان معادی در فیلم گفت: "فیلم‌ موضوعی انسانی دارد که فراموش شده است، اما می‌تواند در جوامع بین‌المللی نمایش داده شود و کارکرد مثبتی داشته باشد. حضور پیمان معادی به عنوان یک بازیگر بین‌المللی می‌تواند به این مهم کمک کند."

مهران مدیری: عاشق مردم کُرد هستم

به گزارش خبرآنلاین، مهران مدیری در ابتدای سخنانش، به بازماندگان حادثه سقوط هواپیما تسلیت گفت و جای پیمان معادی را خالی کرد و بیان داشت: "من در سال ۶۶ در سردشت حضور داشتم و تقریبا بخش بزرگی از این اتفاقات را از نزدیک دیدم. دوستی من با کارگردان، تهیه‌کننده، پیمان معادی و همچنین موضوعی که خاطرات بسیاری را برای من زنده کرد در کنار اینکه من عاشق مردم مهربان و آدم حسابی کٌرد هستم دلایلی بودند که نمی‌توانستم در فیلم حضور نداشته باشم. دوست داشتم به کسانی که در دوران جنگ با مهربانی میزبان ما بودند ادای دین کنم."

5338736

مینا ساداتی، دیگر بازیگر فیلم هم درباره دلیل حضورش در فیلم "درخت گردو" عنوان کرد: "به نظرم مهدویان کارگردان شجاعی است. به خاطر داستان انسانی فیلم، دوست داشتم در آن حضور داشته باشم. سال‌ها بود به مسائل کردها پرداخته نشده بود. فکر می‌کنم کردها هنوز همان وضعیتی را دارند که ۳۰ سال پیش داشتند."

در ادامه نشست، مهران مدیری با اشاره به چالش‌هایی که در طول ساخت فیلم با آن‌ها رو به رو شده بود گفت: "ما صبح زود بیدار می‌شدیم و بیدار شدن در آن ساعت برای من فاجعه بود، چندبار ساعت ۶ صبح حرکت کردیم و به سنندج رفتیم و ساعت‌ها در راه بودیم. همچنین در مسیر پنج ساعت در راه بودیم، به بهانه‌های مختلف به بانه می‌رفتیم و عذاب می‌کشیدیم."

پیمان معادی: این فیلم را عاشقانه بازی کردم

ادامه بخش این نشست، تماس تلفی با پیمان معادی، بازیگر اصلی فیلم بود. او از پشت تلفن گفت: "سیمرغ و بازتاب بین‌المللی برایم اهمیتی ندارد؛ زیرا این فیلم بسیار مهم‌تر از این حرف‌هاست. محمدحسین مهدویان را سال‌هاست می‌شناسم و می‌دانستم چقدر سینما را می‌شناسد. در طی ساخت فیلم فهمیدم عوامل این فیلم مدت‌هاست با هم همکاری می‌کنند و یک همدلی خاصی داشتند. او گروه فوق‌العاده ای دارد. این فیلم مهمی است. من این فیلم را عاشقانه بازی کردم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند."

او ادامه داد: "اجازه می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از محمدحسین مهدویان بابت انتخاب شجاعانه‌ای که داشت و من را برگزید تشکر کنم. همچنین از عبدالله مهربان معلم زبانم در این فیلم ممنونم که برای رسیدن من به نقش قادر بسیار تلاش کرد.از مهران مدیری که حق مطلب را ادا کرد، تشکر می‌کنم. من هم عاشق کردها هستم و از مردم کردستان تشکر می‌کنم که به من اجازه دادند لباس فاخرشان را بر تن کنم. آن‌ها درهای خانه‌هایشان را به روی ما باز کردند و اجازه بازی و نشان دادن یک دوره زمانی و یک رویداد از مردم ایران را دادند. امیدوارم حق مطلب را ادا کرده باشم و می‌خواهم سر تعظیم جلوی این مردم که طی سالیان رنج کشیده‌اند، فرود آورم."

156939032

زندگی کولبرها؛ موضوع فیلم بعدی مهدویان؟

مهدویان هم درباره حضور پیمان معادی در این فیلم گفت: "در طول ساخت فیلم به او فشار زیادی وارد شد. او چند روز در بیمارستان بستری شد و به کمک قرص و آمپول در صحنه فیلمبرداری حاضر می‌شد. پس فکر نکنید این فیلم الکی ساخته شده است."

کارگردان فیلم "درخت گردو" در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سکانس پایانی فیلم که کولبرها نشان داده شده‌اند، فیلم بعدی‌تان درباره این قشر خواهد بود، گفت: "هنوز درباره موضوع فیلم بعدی‌ام تصمیم نگرفته‌ام. با "درخت گردو" سعی کردم فیلمی بسازم که در عین حال که ملی است، نقد شیوه‌های حکمرانی در آن وجود دارد. اقلیت‌های کشورمان تاوان بسیاری برای وطن داده‌اند و همیشه کنار گذاشته شده‌اند آن‌ها برای وطن آسیب دیده‌اند؛ اما به خاطر اینکه هم‌زبان پایتخت‌نشینان نبودند کسی توجهی به آن‌ها نکرده است."

جشنواره فیلم فجر مهران مدیری پیمان معادی محمدحسین مهدویان درخت گردو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین